Meny

Fråga juristerna

Budgetöverskridande

Har beställaren rätt till ersättning för skada ifall entreprenören missat att underrätta att budgeten har överskridits?

Svar: Begreppet ”budget” eller ”budgetpris” finns inte i AB 04 eller ABT 06. Vanligen mellan näringsidkare betyder det att priset är en kostnadsuppskattning som inte är bindande. Entreprenören är alltså inte fråntagen rätten till ersättning på den grund att budgeten har överskridits. Däremot finns det en skyldighet att underrätta beställaren om budgeten har överskridits.

Begreppet härrör från konsultsidan där såväl definitionen av ”budget” som ”underrättelseskyldigheten” finns i standardavtalet ABK 09. Här kan konsulten bli skadeståndsskyldig gentemot beställaren ifall beställaren kan visa att han lidit skada på grund av utebliven skriftlig underrättelse.  Det är osäkert om regeln kan tillämpas även vid entreprenadavtal, frågan har inte prövats i domstol. Vi rekommenderar att entreprenörer underrättar beställaren i händelse av budgetöverskridande för att undvika eventuella skadeståndskrav.

Observera att ovanstående endast gäller mellan näringsidkare. Vid konsumententreprenader betraktas ”budget” eller ”budgetpris” som en ungefärlig prisuppgift och då gäller 36 § konsumenttjänstlagen.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Priser
Vi har tänkt att skicka ett anspråk på ersättning för väsentlig rubbning till vår beställare. Vi undrar om preskriptionsregeln är densamma som för ÄTA-arbeten? Beställaren har nämligen i AF-delen ändrat i AB 04 kap. 6 § 19 så att krav på ersättning för ÄTA-arbeten måste framställas inom fyra månader istället för sex månader räknat från entreprenadens godkännande. Vad gäller?
Priser
Jag har precis börjat i branschen och har ingen tidigare erfarenhet av standardavtalen. Det är många nya begrepp att lära sig. Vad är det egentligen för skillnad mellan kontraktssumma och entreprenadsumma?
Priser
Vi har kommit överens om att tillämpa självkostnadsprincipen och Formulär LR06 på våra ÄTA-arbeten. Vi vill nu debitera kostnaden för våra resor till och från entreprenaden, har vi inte rätt till det? Beställaren vill inte ta dessa kostnader.
Priser
Vi har en totalentre­prenad på ABT 06 där vi renoverar ett badhus åt kommunen. Det har blivit omfattande ÄTA-arbeten under projektet. Vår ersättning för själva ÄTA-arbetena ser ut att blir tre gånger så hög som vår kontraktssumma. Utöver det vill vi ha ersättning från beställaren för ökad arbetsledning. Beställaren hävdar att vi inte har rätt till det eftersom arbetsledning ingår i våra à-priser. Hur kan vi argumentera för att få betalt?
Priser
Vi har utfört takarbeten på en fastighet. Inför helgen skyddade vi taket med en presenning som vi förankrade ordentligt. Under helgen har presenningen ändå blåst bort och det har regnat in i byggnaden. Vår beställare (fastighetsägaren) har nu skickat ett skadeståndskrav till oss. Är vi skyldiga att ersätta det kravet och går det i så fall på vår försäkring? ABT 06 är avtalsvillkor.
Priser
Vi har fått en faktura från vår underentreprenör för kostnader för handverktyg (skruvdragare, skiftnycklar, skjutmått etc). Vi har avtalat om ett visst timpris per byggnadsarbetare samt ersättning för material och hjälpmedel (+ 15 procent). Vad gäller?
Priser
I förfrågningsunderlag anges ibland att man i anbudet ska ange à-priser och ibland att man i anbudet ska ange timpriser. Vad är egentligen skillnaden?
Priser
Ibland används ju index i samband med ersättning för entreprenader. Hur räknar man ut en sådan indexersättning?
Priser
Vi har fått utföra betydligt mer arbete (40 procent) än vad som framgick i förfrågningsunderlaget. Kan vi omförhandla vårt à-pris? Vårt avtal baseras på AB 04.
Priser
Vi har haft osedvanligt kallt den senaste månaden vilket har påverkat vårt gatuarbete åt kommunen. För att kunna utföra arbetet har vi fått lägga mer kostnader än beräknat på uppvärmning av marken. Kan vi få någon ersättning från kommunen?