Meny

Fråga juristerna

Är det okej att rätta fel i anbud?

Vi är med i en offentlig upphandling och har skrivit fel i vårt anbud till kommunen och undrar om vi kan åtgärda felet? Vad står det egentligen i lagen om offentlig upphandling?

Svar: Generellt sett är möjligheterna att ändra ett redan lämnat anbud begränsade, men man kan alltid framställa önskemål till den upphandlande myndigheten om att få rätta sitt anbud. Av 4 kap. 9 § i lagen om offentlig upphandling (LOU) följer att en upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har givits in av en leverantör. Myndigheten är därmed inte tvungen att acceptera rättelser. En rättelse är tillåten under förutsättning att anbudets ursprungliga information är felaktig och att anbudets innehåll inte ändras avsevärt. Vidare får rättelser endast ske under förutsättning att det är förenligt med principerna i LOU om likabehandling och öppenhet.

Entreprenadjuristerna hjälper läsarna att reda ut kniviga juridiska spörsmål. Martin Peterson, Maria Hemmingsson, Claes Sahlin, Sofia Gunnarsson, Carina Utterström Mace, Maria Andersson och Olof Johnson, från Stockholms Byggmästareförening och från Sveriges Byggindustrier.

Har du också en fråga till våra jurister?
Mejla din fråga till red@byggindustrin.se.

Senaste frågorna

Upphandling
Vi är med i en offentlig upphandling och har skrivit fel i vårt anbud till kommunen och undrar om vi kan åtgärda felet? Vad står det egentligen i lagen om offentlig upphandling?
Upphandling
Vi har med e-post lämnat ett anbud till ett fastighetsbolag. Ganska snart efter att vi skickat anbudet kom vi på att vi glömt att i priset räkna med en viss kostnad. Hade vi kunnat återkalla anbudet?
Upphandling
Jag har lämnat anbud i en offentlig upphandling där bästa förhållande mellan pris och kvalitet var satt som tilldelningsgrund. Jag gjorde en chansning och satte medvetet ett relativt högt pris då jag förstod att det inte skulle vara så många anbudsgivare. Nu visar det sig att jag var den enda anbudsgivaren och den upphandlande myndigheten vill att jag ska sätta ner mitt pris, då de annars måste göra om upphandlingen i och med att mitt anbud påstås ligga över deras budget. Har de rätt att göra så?
Upphandling
Hur sent kan en upphandlande myndighet lägga till ny information i sitt förfrågningsunderlag?
Upphandling
Vi har den senaste tiden förlorat flera större upphandlingar i vår hemkommun som vi trott oss ha en verklig chans att ta hem. I vissa fall har vi varit klart dyrare än det vinnande anbudet och vi förstår inte hur de kan lämna anbud till ett så lågt pris. Vi har hört talas om att anbudsgivare kan uteslutas om anbudet är onormalt lågt. Var går denna gräns och måste inte kommunen reagera när de får in ett sådant anbud?
Upphandling
Jag ska lämna anbud i en offentlig upphandling. Jag skickade en fråga till kommunen och fick snabbt ett svar på min mail, vilket svarade på min fråga och jag skickade sedan in mitt anbud. Jag började sedan fundera på om kommunen svarat så här direkt till några andra anbudsgivare, det vill säga utan att skriva ut det i fråga-svar. Jag är nu orolig att andra anbudsgivare vet saker som inte jag vet. Vad är det som gäller?
Upphandling
Vi har i en offentlig upphandling lämnat ett anbud till ett kommunalt bostads- och fastighetsbolag gällande ramavtal för byggnadsarbeten som avser planerat underhåll. Vi är intresserade av att se övriga anbudsgivares timpriser. Kan det kommunala bostads- och fastighetsbolaget ta betalt för att lämna ut handlingar där dessa timpriser framgår?
Upphandling
Vi lämnade in ett anbud för att anlägga en parkering åt en kommun. Vi kom tvåa i anbudsgivningen och under entreprenadtiden gick den som tilldelats kontraktet i konkurs. Den upphandlande myndigheten kontaktade då en helt annan entreprenör och tecknade ett kontrakt med dem. Får de göra så? Vi har fått det förklarat för oss att det var svårt att annars färdigställa entreprenaden i tid.
Upphandling
I ett förfrågningsunderlag har en kommun krävt att vi ska installera ett visst luftbehandlingsaggregat eller annan likvärdig vara. Vi har hittat en billigare produkt som vi anser lever upp till samma standard. Vilka risker tar vi om vi lämnar anbud med den produkten och vilka krav får en kommun ställa på sin produkt?
Upphandling
Vi har hört att man på grund av de nya upphandlingsreglerna behöver lämna in belastningsregisterutdrag när man vunnit upphandlingen – stämmer det?