Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Värdet av det unika

Det finns ett mantra i byggbranschen som jag har hört så länge jag kan minnas. Ett mantra som återupprepats på ingenjörskontor, byggplatser, högskolor, arkitektbyråer, branschseminarier och i intervjuer med experter.

Varje bygge är unikt.

Så är det. Och det är det som gör vår bransch så spännande. Inte ett bygge är det andra likt. Och det är vi stolta över. Det är olika varje gång. Man vet inte vad som väntar i nästa projekt. I den här branschen är vi problemlösare. Nya tekniska lösningar i varje projekt. Nya konsultkonstellationer. Nya team av entreprenörer och underentreprenörer. Nya relationer med leverantörer. Nya försörjningskedjor. Varje gång. I alla projekt. Inte bara byggnadens utformning är unik. Allt är unikt, i alla avseenden.

Så är det i branschen.

 

Men, jag har funderat en del på det där med det unika.

Är det bra att allt är unikt, alltid?

Är det det våra kunder, dvs bostadsköpare, hyresgäster eller fastighetsägare vill betala för?

Eller tycker våra kunder att det är bättre om vi har utvecklade tekniska plattformar som ger pålitliga lösningar, att vi har etablerade försörjningskedjor som kan leverera på rätt sätt och till rätt totalkostnad, och att vi har etablerade processer som bygger på systematisk erfarenhetsåterföring och hjälper oss att undvika misstag? Kanske tycker våra kunder att det är bättre att vi satsar på utveckling istället för att uppfinna samma hjul gång på gång?

 

Det är en självklarhet att de slutprodukter vi som byggindustri producerar ska ha variation, flexibilitet, skönhet och god funktion för att vi ska skapa samhällsbyggande i världsklass.

- Men det är inte samma sak som att allting, i alla avseenden måste vara unikt i varje projekt.

Jag tror att om vi minskar graden av unicitet i HUR vi arbetar så kan vi leverera bättre, vackrare, mer kvalitativa och funktionella byggnader till lägre kostnader, säkrare och snabbare än idag.

- Det skulle vara unikt!

Att utvecklas tillsammans

Jerker Lessing

Under de senaste två åren har ett spännande projekt pågått i den svenska byggindustrin. Projektet heter VALLA Coach och hämtade sin inspiration från Toyota och från längdskidåkning.
Hur kopplar det ihop till byggindustrins utveckling kan man undra.

Klimatförändringar förvärrar dålig inomhusmiljö

Johnny Kellner

I Sverige har mer än var tredje vuxen någon form av allergi eller överkänslighet. Detta är i många fall inomhusrelaterat. Bland barn har över 40 procent besvär. Astma och allergi och annan överkänslighet kan betraktas som vår tids största folksjukdomar. 

Samverkan för ökad effekt av digitalisering

Emile Hamon

På Contech härom veckan hörde jag vd:n för Bankgirot, Jeanette Jäger, tala om vikten av samarbete över företagsgränser för att skapa effektiva lösningar. Just samverkan mellan aktörer i Bankvärlden var till exempel direkt avgörande för innovationer som till exempel Bank-id och Swish. Om bankerna i stället valt att göra detta var och en för sig hade effekten tillnärmelsevis inte blivit lika stor. Alltså, för att få full effekt av dessa initiativ var samverkan nyckeln!