Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Utveckling kräver engagemang

Nöden är uppfinningarnas moder brukar det heta. I tider av utmaningar och kriser sker ofta teknikskiften och viktiga innovationer skapas.

Så var det till exempel i Japan efter andra världskrigets slut, då det lilla företaget som var en framgångsrik tillverkare av vävstolar bestämde sig för att börja tillverka bilar. Men man hade inte råd att bygga stora specialiserade fabriker som man gjorde i de ”riktiga” bilfabrikerna i USA, så man fick hitta på ett eget sätt. Man skapade flexibla produktionssystem som snabbt kunde ställa om och tillverka olika produkter och på så sätt klarade man att skapa storskalig produktion med relativt små investeringar. Företaget hette då som nu Toyota och skulle ju komma att revolutionera synen på effektiv produktion över hela världen och bli ett av världens största bilföretag.

Ett annat exempel från bilvärlden är uppstickarföretaget Tesla Motors som grundats utifrån en insikt om att vi inte kan fortsätta basera vårt samhälle på fossilbränsle, samtidigt som kunderna vill ha snygga, kraftfulla och säkra bilar. De har utvecklat elbilar med 400 kilometers räckvidd, svårslagen acceleration och användarupplevelse. Innovationer som detta kräver hög grad av industriell kompetens och kunskap om kundernas krav och prioriteringar!

– Ja men vi bygger inte hus som vi bygger bilar, sluta tjata om det nu, tänker säkert många av er.

– Nej, det är helt sant. Vi bygger inte hus som vi bygger bilar. Men det finns fler likheter än man kan tro. Principer för produktutveckling, samarbetsformer, systematisk erfarenhetsåterföring, ständiga förbättringar, användning av avancerade IT-verktyg och utvecklad logistik, för att nämna några. Det finns mycket vi kan lära oss genom att studera hur andra gör och sedan forma det så att det fungerar för byggandet, utan att för den sakens skull börja bygga exakt likadana hus överallt, för det är inte det detta handlar om!

Vi ska ju överträffa våra kunders förväntningar i fråga om pris, kvalitet, hållbarhet och upplevelse! Då behöver vi vara fler som engagerar oss i utvecklingen så att det är detta vi uppnår och inte tvärtom.

Två viktiga aktörsgrupper i byggandet behöver engagera sig mer i byggandets innovationer. Byggherrar måste intressera sig mer i vad det här kan innebära för er. Ställ krav, bidra med er kunskap, kom med inspel och framför allt delta i den förändring som pågår! Det är ni som ska äga och förvalta byggnadsverken och då är det väl smart att vara med och påverka! Samma gäller er arkitekter! Era kunskaper behövs för att de nya systemen ska kunna leverera högkvalitativ arkitektur, god funktion och spännande byggnader! Det duger inte att stå bredvid och betrakta en industri som förändras. Var med och förändra! Ta plats! Vi vill ju att det vi bygger ska bli bättre, snyggare, effektivare och mer hållbart. Då krävs det att vi hjälps åt och tillsammans skapar möjligheter för detta!

Och så var det ju det där med bilbranschen och byggindustrin. På ett annat uppstickarföretag i Kalifornien där man satsar stort på att utveckla plattformar för att bygga skolor, butiker och kontor är man lite sura just nu. Varför då? Jo en av deras designers har just sagt upp sig. Han blev rekryterad av Tesla Motors.

Nyårslöfte

Jimmy Dahlström

Snart är det dags för nyårslöften. Många av oss sätter orimliga och inte så väl förankrade mål under nyårsfirandet. I bruset av champagne och raketer beslutar vi oss för att nästa år minsann ska bli annorlunda jämfört med föregående.  I många år har vår kära bransch blivit bespottad. Förändringsobenägen heter det. Vi är långt eftersatta i digitalisering. Tröghet i adaption sägs det. Vi har en produktivitet som är decennier efter tillverkningsindustrin. Slöa gubbar skallas.

Digitaliseringen hänger på ledarskapet

Emile Hamon

Inom digitalisering i stort är det enormt mycket som händer, en disruptiv utveckling där – oavsett bransch – företagens förmåga att dra nytta av det nya som erbjuds är helt beroende av ledarskapet.

Vilken lycka om klimatskeptikerna har rätt

Johnny Kellner

I anslutning till klimatkonferensen COP 23 i Bonn i november 2017 utnyttjar klimatskeptikerna som vanligt med att sprida sina vilseledande budskap. Forskarna inom FN:s klimatpanel (IPCC) är mer än 95 procent övertygande om att det är människan som bidrar till att påverka den globala uppvärmningen. Klimatskeptikernas främsta argument mot är att detta inte går att bevisa. De anser också att FN-klimatpanels slutsatser inte är underbyggda.