Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Nya resultat, nya metoder

Jag har i veckan precis som flera av er följt debatten eller pajkastningen om man så önskar kring huruvida markpriserna är boven i dramat för de höga slutkostnader som råder inom vår bransch.

Min ståndpunkt är att markpriserna påverkar absolut, de är över noll så det är binärt, självklart påverkan dem.

MEN

Den stora problematiken är att vi i branschen har negativ produktivitetsutveckling och en i jämförelse med övrig industri eftersatt globalisering. Vår bransch är relativt skyddad för globaliseringen, vilket medför att konkurrensen inte är tillräcklig skarp, vilket innebär att produktiviteten inte utvecklas i samma takt som t.ex. i den fasta industrin. Så länge vi inte mäter och jämför med andra är vi bäst och då är det ok att priserna stiger varje år. Det finns en mängd övriga områden som också behöver utvecklas i en intensivare takt såsom digitaliseringen. Men om aktörerna på marknaden inte aktivt satsar på kontinuerliga kostnadsreducerande insatser kommer inget hända. Ska vi ha nya resultat krävs nya metoder.  

Tack för att ni tog er tid!

 

Att utvecklas tillsammans

Jerker Lessing

Under de senaste två åren har ett spännande projekt pågått i den svenska byggindustrin. Projektet heter VALLA Coach och hämtade sin inspiration från Toyota och från längdskidåkning.
Hur kopplar det ihop till byggindustrins utveckling kan man undra.

Klimatförändringar förvärrar dålig inomhusmiljö

Johnny Kellner

I Sverige har mer än var tredje vuxen någon form av allergi eller överkänslighet. Detta är i många fall inomhusrelaterat. Bland barn har över 40 procent besvär. Astma och allergi och annan överkänslighet kan betraktas som vår tids största folksjukdomar. 

Samverkan för ökad effekt av digitalisering

Emile Hamon

På Contech härom veckan hörde jag vd:n för Bankgirot, Jeanette Jäger, tala om vikten av samarbete över företagsgränser för att skapa effektiva lösningar. Just samverkan mellan aktörer i Bankvärlden var till exempel direkt avgörande för innovationer som till exempel Bank-id och Swish. Om bankerna i stället valt att göra detta var och en för sig hade effekten tillnärmelsevis inte blivit lika stor. Alltså, för att få full effekt av dessa initiativ var samverkan nyckeln!