Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Hamnar miljöfrågan på politikernas agenda inför valet i höst?

Klimatförändringarna är svåra att ta till sig för många människor. De är någonting som sakta smyger sig på och därför inte märks Sannolikt blir miljö ingen stor politisk fråga inför höstens svenska val om inte klimatfrågorna blir lite mer i fokus hos media.

Men hur ser man på miljöfrågorna bland vanliga människor i övriga Europa?  Enligt en Eurobarometerundersökning, som offentliggjordes i mitten av mars 2014, anser fyra av fem personer inom EU att man genom att bekämpa klimatförändringarna och en effektivare energianvändning kan stimulera ekonomin och sysselsättningen. Ekonomin och sysselsättningen brukar av politikerna traditionellt användas som ett av hindren för att införa styrmedel för miljöåtgärder.

Intressant att notera är att flera av de länder som hårdast drabbades av den ekonomiska krisen, till exempel Spanien och Grekland, är bland de nationer som anser att klimatåtgärder och energieffektivisering gynnar ekonomin.

Resultatet visar också att en klar majoritet av européerna förväntar sig att deras politiker ska ta tag i klimatutmaningen nu! Det handlar inte om att satsa antingen på tillväxt och konkurrenskraft eller på klimatet. Vi måste satsa på båda enligt undersökning. De viktigaste resultaten är att 80 procent av de tillfrågade delar uppfattningen att bekämpning av klimatförändringar och effektivare energianvändning kan stimulera ekonomin och sysselsättningen. Nio av tio européer anser att klimatförändringarna är ett allvarligt problem. På en skala på 1 (lägst) till 10 (högst) rankades allvaret av klimatförändringarna till 7,3. Av de tillfrågade ansåg över 90 procent att det är viktigt att deras regeringar ska ge stöd till energieffektivisering och att regeringarna sätter upp mål för att öka användningen av förnybar energi fram till 2030. Eurobarometerundersökningen genomfördes i 28 medlemsstater mellan den 23 november och den 2 december 2013.

Inte oväntat är det de yngre vuxna som anser att miljöfrågorna är viktigast. I Sverige är ungdomarnas uppfattning detsamma. Vill man vara ett intressant och spännande bolag att arbeta hos och vill attrahera välutbildade ungdomar, borde inte minst byggbolagen ta till sig detta. Det är dessa ungdomar som är våra blivande beslutsfattare. Ungdomar är en viktig målgruppgrupp i det kommande valet. Därför ska det bli intressant att följa hur de olika partierna kommer att lyfta fram miljöfrågorna i den svenska valrörelsen.

Att utvecklas tillsammans

Jerker Lessing

Under de senaste två åren har ett spännande projekt pågått i den svenska byggindustrin. Projektet heter VALLA Coach och hämtade sin inspiration från Toyota och från längdskidåkning.
Hur kopplar det ihop till byggindustrins utveckling kan man undra.

Klimatförändringar förvärrar dålig inomhusmiljö

Johnny Kellner

I Sverige har mer än var tredje vuxen någon form av allergi eller överkänslighet. Detta är i många fall inomhusrelaterat. Bland barn har över 40 procent besvär. Astma och allergi och annan överkänslighet kan betraktas som vår tids största folksjukdomar. 

Samverkan för ökad effekt av digitalisering

Emile Hamon

På Contech härom veckan hörde jag vd:n för Bankgirot, Jeanette Jäger, tala om vikten av samarbete över företagsgränser för att skapa effektiva lösningar. Just samverkan mellan aktörer i Bankvärlden var till exempel direkt avgörande för innovationer som till exempel Bank-id och Swish. Om bankerna i stället valt att göra detta var och en för sig hade effekten tillnärmelsevis inte blivit lika stor. Alltså, för att få full effekt av dessa initiativ var samverkan nyckeln!