Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Hamnar miljöfrågan på politikernas agenda inför valet i höst?

Klimatförändringarna är svåra att ta till sig för många människor. De är någonting som sakta smyger sig på och därför inte märks Sannolikt blir miljö ingen stor politisk fråga inför höstens svenska val om inte klimatfrågorna blir lite mer i fokus hos media.

Men hur ser man på miljöfrågorna bland vanliga människor i övriga Europa?  Enligt en Eurobarometerundersökning, som offentliggjordes i mitten av mars 2014, anser fyra av fem personer inom EU att man genom att bekämpa klimatförändringarna och en effektivare energianvändning kan stimulera ekonomin och sysselsättningen. Ekonomin och sysselsättningen brukar av politikerna traditionellt användas som ett av hindren för att införa styrmedel för miljöåtgärder.

Intressant att notera är att flera av de länder som hårdast drabbades av den ekonomiska krisen, till exempel Spanien och Grekland, är bland de nationer som anser att klimatåtgärder och energieffektivisering gynnar ekonomin.

Resultatet visar också att en klar majoritet av européerna förväntar sig att deras politiker ska ta tag i klimatutmaningen nu! Det handlar inte om att satsa antingen på tillväxt och konkurrenskraft eller på klimatet. Vi måste satsa på båda enligt undersökning. De viktigaste resultaten är att 80 procent av de tillfrågade delar uppfattningen att bekämpning av klimatförändringar och effektivare energianvändning kan stimulera ekonomin och sysselsättningen. Nio av tio européer anser att klimatförändringarna är ett allvarligt problem. På en skala på 1 (lägst) till 10 (högst) rankades allvaret av klimatförändringarna till 7,3. Av de tillfrågade ansåg över 90 procent att det är viktigt att deras regeringar ska ge stöd till energieffektivisering och att regeringarna sätter upp mål för att öka användningen av förnybar energi fram till 2030. Eurobarometerundersökningen genomfördes i 28 medlemsstater mellan den 23 november och den 2 december 2013.

Inte oväntat är det de yngre vuxna som anser att miljöfrågorna är viktigast. I Sverige är ungdomarnas uppfattning detsamma. Vill man vara ett intressant och spännande bolag att arbeta hos och vill attrahera välutbildade ungdomar, borde inte minst byggbolagen ta till sig detta. Det är dessa ungdomar som är våra blivande beslutsfattare. Ungdomar är en viktig målgruppgrupp i det kommande valet. Därför ska det bli intressant att följa hur de olika partierna kommer att lyfta fram miljöfrågorna i den svenska valrörelsen.

Nyårslöfte

Jimmy Dahlström

Snart är det dags för nyårslöften. Många av oss sätter orimliga och inte så väl förankrade mål under nyårsfirandet. I bruset av champagne och raketer beslutar vi oss för att nästa år minsann ska bli annorlunda jämfört med föregående.  I många år har vår kära bransch blivit bespottad. Förändringsobenägen heter det. Vi är långt eftersatta i digitalisering. Tröghet i adaption sägs det. Vi har en produktivitet som är decennier efter tillverkningsindustrin. Slöa gubbar skallas.

Digitaliseringen hänger på ledarskapet

Emile Hamon

Inom digitalisering i stort är det enormt mycket som händer, en disruptiv utveckling där – oavsett bransch – företagens förmåga att dra nytta av det nya som erbjuds är helt beroende av ledarskapet.

Vilken lycka om klimatskeptikerna har rätt

Johnny Kellner

I anslutning till klimatkonferensen COP 23 i Bonn i november 2017 utnyttjar klimatskeptikerna som vanligt med att sprida sina vilseledande budskap. Forskarna inom FN:s klimatpanel (IPCC) är mer än 95 procent övertygande om att det är människan som bidrar till att påverka den globala uppvärmningen. Klimatskeptikernas främsta argument mot är att detta inte går att bevisa. De anser också att FN-klimatpanels slutsatser inte är underbyggda.