Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Frågor om bostäder och infrastruktur är integrerade

Framtida stadsdelar och ny infrastruktur måste planeras och ta hänsyn till ett förändrat klimat med risk för stigande vattennivåer, översvämningar och föroreningar som kan påverka byggnader, gator och ledningar.

Trenden för infrastrukturen har under många år varit att utsläppen av klimatgaser från biltrafiken minskar. Trafikverkets prognos fram till 2030 och 2050 visar nu på att utsläppen inte kommer att fortsätta minska utan snarare kommer att öka igen. Samtidigt finns det mål om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 och mål om att Sverige inte ska ha några utsläpp av växthusgaser till år 2050.

Det behövs då en ny inriktning i planeringen samt utvecklingen av samhället och dess infrastruktur. Ska Boverkets förslag om 700 000 lägenheter till 2025 uppfyllas så kommer det att samtidigt krävas en omfattande utbyggnad av infrastrukturen.

Städer har nyckelposition

Den kraftiga urbaniseringen i Sverige väntas fortsätta. Enligt SCB:s befolkningsprognos beräknas boendet i städerna öka med 20 procent under de närmaste 40 åren. Med ett ökat stadsboende och nya tillkommande stadsdelar kommer behovet av en bra kollektivtrafik och teknisk infrastruktur att öka kraftigt.

Över 70 procent av utsläppen av växthusgaser sker i städer enligt Michael Bloomberg, som är FN:s specialsändebud för städer och klimatförändringar. Städer har därför en nyckelposition för att bereda för minskade utsläpp av växthusgaser.

Nya bostadsstadsdelar måste redan från början ha en fungerande infrastruktur med modern teknik med en trygg bra kollektivtrafik. Frågor om transport, sophantering, stadsplanering och infrastruktur fattas nästan alltid på kommunal nivå. Här finns stora möjligheter till förändring och samverkan mellan kommuner.

Behövs alltid nya trafikleder?

Behövs verkligen alltid nya trafikleder? Forskning visar att nya trafikleder visserligen avlastar trafiken i städernas centrala delar men att den ökar den totala trafikströmmen när det åter blir bekvämt att ta bilen. Är alltid nya trafikleder enda lösningen för en ökande befolkning? Kan man ändra flödena för resandet istället för att alltid bygga nytt för att klara några timmars kraftiga trafikflöden? Går det att med modern digitalisering ändra trafikflödena så att de bli jämnare?

Varken statliga eller kommunala myndigheter hänger med i utvecklingen av digitaliseringstekniken. Idag utgör till och med många beslutfattare på både regerings och kommunal nivå en bromskloss för denna utveckling.

Tullavgifterna för låga

Tullavgifterna är i dag förhållandevis låga för att ge en påtaglig effekt på trafikströmmarna. För tjänstebilar och leasing ingår avgifterna i leasingavtalen under tjänsteutövning och påverkar därför inte bilresandet nämnvärt. Eftersom denna del av fordonstrafiken utgör en betydande andel så har vägtullarna hittills inte haft någon avgörande betydelse för trafikströmmarna.

En av de viktigaste åtgärderna är att kollektivtrafiken måste byggas ut. Då måste den fungera på ett tryggt och smidigt sätt utan ständiga förseningar och inte minst vara ekonomiskt attraktivt om det ska vara ett bekvämt alternativt till bilen.

Byggsektorn bidrar till att Overshoot day kommer allt tidigare för varje år

Johnny Kellner

Den 1 augusti 2018 inträffade Overshoot Day (den ekologiska skuldens dag) som visar att världen redan efter 7 månader har gjort av med jordens årsproduktion av ekologiska resurser. På sju månader har framför allt de industrialiserade länderna förbrukat jordens ränta av sin årsproduktion av ekologiska resurser och därmed börja tära på naturens kapital för resten av året. Overshoot Day har ständigt kommit allt tidigare för varje år. 1971 inträffade dagen slutet av december och i år 2018 redan den 1 augusti.

Trevlig sommar

Jimmy Dahlström

Hej alla,

Jag tänkte hålla mig kort i detta inlägg. Det är ändå trots allt semester om några timmar (för de flesta). Jag själv kämpar på under nästa vecka också.

Första halvåret för 2018 är över, det går inte längre att påverka. Det tillhör numera historieböckerna. Hoppas du är nöjd med dina insatser, om inte så finns det lyckligtvis ett halvår kvar att påverka 2018 års totala intryck.

Jag själv är nöjd med insatserna, men det finns fortfarande massor att göra kring hållbarhet i samhällsbyggandet, socialt, miljömässigt och framförallt ekonomiskt. 

Skolavslutningstider

Jimmy Dahlström

Minns du konferensen i januari som chefen kallade till? Den där som ägde rum på en fin konferensanläggning, med god mat. Där ni gemensamt satte stora utvecklingsplaner för året 2018? Vi rör oss sakta men säkert mot halvårsskifte. Halva året har gått, har vi hunnit halvvägs med våra utvecklingsplaner? Såhär i skolavslutningstider brukar det vara fullt upp för många. Kläder ska inhandlas, mat ska lagas, tält ska hyras osv. Det är massor att göra. När skolavslutningarna rullar ut en efter en finns alltid dessa tendenser även arbetslivet.