Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Förbifart Stockholm – Highway to Heaven eller Hell

I förra veckan var det officiellt första spadtag för Förbifart Stockholm. Ett av det största infrastrukturprojekten i Sverige.

Tekniskt utmanande och intressant. Restiden mellan Kungens kurva och Häggvik minskar till 15 minuter. Det och mycket annat finns att läsa på Trafikverkets hemsida.

Politiskt omtvistat.

Och så var det på invigningen. En invigning som kom snabbt. Kallelse på fredag, besked på måndag och invigning på tisdag. Det kan bero på att det är val om några veckor. Trafikverkets personal hade gjort ett mycket bra arbete med förberedelserna. Bland annat hade man byggt upp en modell av den 21 kilometer långa förbindelsen av sand med de viktiga platserna inlagda. Där tog man det första spadtaget.

Eftersom det är ett politiskt omtvistat projekt hade det även kommit demonstranter som stod vid avspärrningarna. Och många poliser. Inkluderande Dialogpoliser.

Jag är glad att som svensk se hur Infrastrukturministern omgående går till demonstranterna när de ropar att de ser henne och vill prata med henne. Och de argumenterar. För respektive sak. Det är skillnad mot i Ferguson. Där kallas Nationalgardet in.

Eftersom alla wraps inte gick åt till oss inbjudna fick demonstranterna också äta sig mätta. Så fungerar demokratin i Sverige.

Bland de rop som hördes från demonstranterna fastnade en strof: Förbifart Stockholm - Highway to Hell. Samtidigt som de höll upp plakaten.

Jag var personligen involverad i förberedelserna för Öresundsförbindelsen för cirka tjugo år sedan och noterade likheter med det projektet. Omfattande protester i båda projekten – och långtgående miljöutredningar. I dag är det inte många som vill ha Öresundsförbindelsen ogjord. Möjligen den miljöminister som då avgick i protest mot byggandet. Det är bra att satsa på alla former av infrastruktur och kommunikationer. Tycker jag. Med en Essingeled som är dimensionerad för 80 tusen bilar per dygn och verkligheten är 160 tusen bilar per dygn behöver man göra något. Som till exempel bygga Förbifart Stockholm.

En Highway to Heaven. Det är också en amerikansk TV-serie som gick i fem säsonger mellan åren 1984-1989. Med Mike Landon i en av huvudrollerna. Mer känd som Little Joe i Bröderna Cartwright.

Personligen gillar jag Stairway to Heaven med Led Zeppelin bättre.

Bra infrastruktur och fungerande demokrati – det är bra samhällsbyggnad.

Skärpning gubbar?

Jimmy Dahlström

Ingen har väl missat den senaste tidens uppmärksamhet kring den organiserade brottsligheten i vår bransch.  

Byggbranschen behöver Flow!

Emile Hamon

 

Flow är ett tillstånd som inträffar när en individ blir helt uppslukad av en aktivitet, samtidigt som han/hon får en djup känsla av kontroll. Flow leder till ökat engagemang eftersom individen måste sätta allt högre standarder för sig själv för att behålla känslan. Därför ses Flow som en nyckel till produktivt (Csikszentmihalyi).

 

Köpt eller använd energi – vad är skillnaden?

Johnny Kellner

Det har länge varit en debatt om vilka begrepp som ska användas för en byggnads energibalans, köpt energi eller nettoenergi. Boverkets byggregler - BBR - har alltid använt begreppet köpt energi. Ett stort antal energiforskare och energispecialister hävdar att använd energi - nettoenergi speglar kraven som ställs på en byggnads verkliga fysikaliska energibalans. Boverket håller dock fortfarande fast vid att Sverige, som ett av få EU-länder, ska använda begreppet köpt energi - ett begrepp som inte säger något om hur mycket energi som behövs för att värma ett hus.