Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Förbifart Stockholm – Highway to Heaven eller Hell

I förra veckan var det officiellt första spadtag för Förbifart Stockholm. Ett av det största infrastrukturprojekten i Sverige.

Tekniskt utmanande och intressant. Restiden mellan Kungens kurva och Häggvik minskar till 15 minuter. Det och mycket annat finns att läsa på Trafikverkets hemsida.

Politiskt omtvistat.

Och så var det på invigningen. En invigning som kom snabbt. Kallelse på fredag, besked på måndag och invigning på tisdag. Det kan bero på att det är val om några veckor. Trafikverkets personal hade gjort ett mycket bra arbete med förberedelserna. Bland annat hade man byggt upp en modell av den 21 kilometer långa förbindelsen av sand med de viktiga platserna inlagda. Där tog man det första spadtaget.

Eftersom det är ett politiskt omtvistat projekt hade det även kommit demonstranter som stod vid avspärrningarna. Och många poliser. Inkluderande Dialogpoliser.

Jag är glad att som svensk se hur Infrastrukturministern omgående går till demonstranterna när de ropar att de ser henne och vill prata med henne. Och de argumenterar. För respektive sak. Det är skillnad mot i Ferguson. Där kallas Nationalgardet in.

Eftersom alla wraps inte gick åt till oss inbjudna fick demonstranterna också äta sig mätta. Så fungerar demokratin i Sverige.

Bland de rop som hördes från demonstranterna fastnade en strof: Förbifart Stockholm - Highway to Hell. Samtidigt som de höll upp plakaten.

Jag var personligen involverad i förberedelserna för Öresundsförbindelsen för cirka tjugo år sedan och noterade likheter med det projektet. Omfattande protester i båda projekten – och långtgående miljöutredningar. I dag är det inte många som vill ha Öresundsförbindelsen ogjord. Möjligen den miljöminister som då avgick i protest mot byggandet. Det är bra att satsa på alla former av infrastruktur och kommunikationer. Tycker jag. Med en Essingeled som är dimensionerad för 80 tusen bilar per dygn och verkligheten är 160 tusen bilar per dygn behöver man göra något. Som till exempel bygga Förbifart Stockholm.

En Highway to Heaven. Det är också en amerikansk TV-serie som gick i fem säsonger mellan åren 1984-1989. Med Mike Landon i en av huvudrollerna. Mer känd som Little Joe i Bröderna Cartwright.

Personligen gillar jag Stairway to Heaven med Led Zeppelin bättre.

Bra infrastruktur och fungerande demokrati – det är bra samhällsbyggnad.

På återseende!

Jimmy Dahlström

Så, detta kanske är de sista raderna jag skriver i denna bloggen. Beslutet om att Byggindustrin ska läggas ned är obeskrivligt tråkigt, och då menar jag inte på grund av någon egocentrisk anledning då jag får mindre utrymme att synas. Jag menar för att branschen tappar ett forum, en plattform för erfarenhetsutbyte, kommunikation och debatt om dåtid, framtid och utveckling.

Nyårslöfte

Jimmy Dahlström

Snart är det dags för nyårslöften. Många av oss sätter orimliga och inte så väl förankrade mål under nyårsfirandet. I bruset av champagne och raketer beslutar vi oss för att nästa år minsann ska bli annorlunda jämfört med föregående.  I många år har vår kära bransch blivit bespottad. Förändringsobenägen heter det. Vi är långt eftersatta i digitalisering. Tröghet i adaption sägs det. Vi har en produktivitet som är decennier efter tillverkningsindustrin. Slöa gubbar skallas.

Digitaliseringen hänger på ledarskapet

Emile Hamon

Inom digitalisering i stort är det enormt mycket som händer, en disruptiv utveckling där – oavsett bransch – företagens förmåga att dra nytta av det nya som erbjuds är helt beroende av ledarskapet.