Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Ett trendbrott - är klimat, energi, och hållbarhet viktigare än boendeyta och utsikt

Har det skett ett trendbrott bland svenskarna vid val av en ny bostad? Får miljöaspekter en allt mer framträdande plats vid val av en ny bostad?  Kan detta till och med vara viktigare än stor bostadsyta och vacker utsikt! Av en undersökning som bland annat byggbolaget NCC tidigare låtit göra genom United Minds och bygger på intervjuer med 1065 svenskar runt om i Sverige visar att visar att 40 procent skulle vilja producera sin egen el. Liknande tendenser har Veidekke Bostad fått fram i en enkätundersökning genom SIFO om Svanenmärkta bostäder. Speglar dessa enkätundersökningar verkligheten?

Är intervjuundersökningar relevanta?

SIFO intervjuade 1000 personer 15 år och äldre i Veidekkes undersökning. En fråga som ställdes var om man fick välja mellan en nybyggd bostadsrätt som var Svanenmärkt och en som inte var det, vilken skulle man då välja?  Majoriteten 68 procent svarade att de valde en Svanenmärkt nybyggd lägenhet, sex procent uppgav ett de inte skulle välja ett Svanenmärkt lägenhet och nio procent angav att det inte är aktuellt. Bland de svarande uppger 76 procent att skulle kunna tänka sig att betala mer för en bostadsrätt som var Svanenmärkt än för en som inte var det. Av de som svarat ja uppger 49 procent att de skulle vara beredd att betala upp till 10 procent mer för en Svanenmärkt lägenhet och 39 procent svarade att de kan tänka sig betala upp till 5 procent mer.

Även Tidningen Ny Teknik har gjort en enkätundersökning bland 3650 personer i Sverige. Frågorna gällde specifikt inte direkt boendefrågor. En av frågorna löd ”har det varit en fördel eller nackdel att ligga långt framme i fråga om minskade utsläpp av klimatgaser?” Cirka 80 procent ansåg det var en fördel och 32 procent som en klar fördel. Drygt 16 procent ansåg att det var en nackdel. Fyra procent menade att det var en klar nackdel, några av dessa kommentarerna var från klimatskeptiker: ”Pinsamt okunnigt att tro att koldioxid är farligt.” Allt kring den så kallade växthuseffekten är närmast att betrakta som en religiös rörelse”.

Speglar dessa enkätundersökningar verkligheten?

Enkätundersökningar har en stark begränsning. De som intervjuas behöver inte ta ansvar för sina svar och står inte heller i direkt begrepp att skaffa en ny bostad Det är inte förrän vid skarpt köpläge som det vekliga valet görs och där ekonomin, läget och bostadens storlek hittills har spelat en avgörande roll. Projektansvariga och säljare i bostadsbolagen samt mäklare delar inte helt tolkningen av dessa boendetundersökningar när det gäller viljan att betala mer för miljön.

Trendbrottet är ändå tydligt

Resultatet av undersökningarna är ändå intressant och förändrar den vanliga uppfattningen att svensken enbart styrs av den gängse föreställningen att det enbart är pris, läge och bostadsarea som gäller vid sitt val av ny bostad. Framför allt är den viktigaste tolkningen att det skett en förändring av bostadskunders synsätt och att därför byggbranschen måste lägga ännu mera kraft på arbetet med att få fram energieffektiva och klimat- och miljöpassade bostadshus. Klimat, energi, och hållbarhet blir därför en allt viktigare konkurrensfråga mellan bostadsbolagen vilket främjar utvecklingen.

Nu ställer de mindre företagen om

Anders Ejlertsson

Hej på er alla! Kul att få vara här och bara ha till uppgift att tycka och tänka! Först mycket kort om vem jag är! Till vardags hjälper jag byggmaterialleverantörer som vill lyft sina produkter med initierad och korrekt miljöinformation och därutöver utbildar jag främst småföretag i hållbart byggande. Jag intresserar mig för de hållbarhetsaspekter som är mätbara och konkreta och då hamnar jag i lågenergibyggande, gärna passivhus och hållbarhetsaspekter hos byggmaterialet i sig. Det jag bryr mig om då är inbyggd energi, kemikalier och resurseffektivitet.

Reflektion

Jimmy Dahlström

Branschen lider/njuter just nu av högtryck, har så gjort en tid och vi ser egentligen inte något slut på denna unika period av stress, press men också möjligheter.  

I tider som denna gäller det att ha modet att stanna upp, andas, och reflektera över din och ditt företags riktning och vision.