Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Ett trendbrott - är klimat, energi, och hållbarhet viktigare än boendeyta och utsikt

Har det skett ett trendbrott bland svenskarna vid val av en ny bostad? Får miljöaspekter en allt mer framträdande plats vid val av en ny bostad?  Kan detta till och med vara viktigare än stor bostadsyta och vacker utsikt! Av en undersökning som bland annat byggbolaget NCC tidigare låtit göra genom United Minds och bygger på intervjuer med 1065 svenskar runt om i Sverige visar att visar att 40 procent skulle vilja producera sin egen el. Liknande tendenser har Veidekke Bostad fått fram i en enkätundersökning genom SIFO om Svanenmärkta bostäder. Speglar dessa enkätundersökningar verkligheten?

Är intervjuundersökningar relevanta?

SIFO intervjuade 1000 personer 15 år och äldre i Veidekkes undersökning. En fråga som ställdes var om man fick välja mellan en nybyggd bostadsrätt som var Svanenmärkt och en som inte var det, vilken skulle man då välja?  Majoriteten 68 procent svarade att de valde en Svanenmärkt nybyggd lägenhet, sex procent uppgav ett de inte skulle välja ett Svanenmärkt lägenhet och nio procent angav att det inte är aktuellt. Bland de svarande uppger 76 procent att skulle kunna tänka sig att betala mer för en bostadsrätt som var Svanenmärkt än för en som inte var det. Av de som svarat ja uppger 49 procent att de skulle vara beredd att betala upp till 10 procent mer för en Svanenmärkt lägenhet och 39 procent svarade att de kan tänka sig betala upp till 5 procent mer.

Även Tidningen Ny Teknik har gjort en enkätundersökning bland 3650 personer i Sverige. Frågorna gällde specifikt inte direkt boendefrågor. En av frågorna löd ”har det varit en fördel eller nackdel att ligga långt framme i fråga om minskade utsläpp av klimatgaser?” Cirka 80 procent ansåg det var en fördel och 32 procent som en klar fördel. Drygt 16 procent ansåg att det var en nackdel. Fyra procent menade att det var en klar nackdel, några av dessa kommentarerna var från klimatskeptiker: ”Pinsamt okunnigt att tro att koldioxid är farligt.” Allt kring den så kallade växthuseffekten är närmast att betrakta som en religiös rörelse”.

Speglar dessa enkätundersökningar verkligheten?

Enkätundersökningar har en stark begränsning. De som intervjuas behöver inte ta ansvar för sina svar och står inte heller i direkt begrepp att skaffa en ny bostad Det är inte förrän vid skarpt köpläge som det vekliga valet görs och där ekonomin, läget och bostadens storlek hittills har spelat en avgörande roll. Projektansvariga och säljare i bostadsbolagen samt mäklare delar inte helt tolkningen av dessa boendetundersökningar när det gäller viljan att betala mer för miljön.

Trendbrottet är ändå tydligt

Resultatet av undersökningarna är ändå intressant och förändrar den vanliga uppfattningen att svensken enbart styrs av den gängse föreställningen att det enbart är pris, läge och bostadsarea som gäller vid sitt val av ny bostad. Framför allt är den viktigaste tolkningen att det skett en förändring av bostadskunders synsätt och att därför byggbranschen måste lägga ännu mera kraft på arbetet med att få fram energieffektiva och klimat- och miljöpassade bostadshus. Klimat, energi, och hållbarhet blir därför en allt viktigare konkurrensfråga mellan bostadsbolagen vilket främjar utvecklingen.

Att utvecklas tillsammans

Jerker Lessing

Under de senaste två åren har ett spännande projekt pågått i den svenska byggindustrin. Projektet heter VALLA Coach och hämtade sin inspiration från Toyota och från längdskidåkning.
Hur kopplar det ihop till byggindustrins utveckling kan man undra.

Klimatförändringar förvärrar dålig inomhusmiljö

Johnny Kellner

I Sverige har mer än var tredje vuxen någon form av allergi eller överkänslighet. Detta är i många fall inomhusrelaterat. Bland barn har över 40 procent besvär. Astma och allergi och annan överkänslighet kan betraktas som vår tids största folksjukdomar. 

Samverkan för ökad effekt av digitalisering

Emile Hamon

På Contech härom veckan hörde jag vd:n för Bankgirot, Jeanette Jäger, tala om vikten av samarbete över företagsgränser för att skapa effektiva lösningar. Just samverkan mellan aktörer i Bankvärlden var till exempel direkt avgörande för innovationer som till exempel Bank-id och Swish. Om bankerna i stället valt att göra detta var och en för sig hade effekten tillnärmelsevis inte blivit lika stor. Alltså, för att få full effekt av dessa initiativ var samverkan nyckeln!