Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

En halverad byggkostnad är halverad

Läste en mycket spännande artikel i Byggindustrin som gör gällande att en halverad byggkostnad i slutänden inte har så stor impact på hyran för slutkunden som gemene man kanske tidigare trodde. Detta motsäger jag mig inte, det finns många parametrar i denna komplexa ekvation såsom löner och levnadsstandarder osv. Däremot kan man med säkerhet säga att en halverad byggkostnad skulle innebära, just en halverad byggkostnad. Jag älskar tanken på vad som skulle hända om just byggkostnaden minskade med 50%. I Lean-termer skulle detta betyda att 50% slöseri eller icke värdeskapande aktivitet är frigjort. Nu återstår bara frågan. Vad gör vi med denna frigjorda tid/kostnad? Vad skulle halverade byggkostander för tex en entreprenör som world wide omsätter en bit norr om 100 Miljarder innebära? Skulle de satsa på ytterligare projekt, skulle de utveckla samhället? Skulle det innebära fler jobbtillfällen? Skulle forskning och utveckling gagnas?

Finns det en plan för när gemene byggföretag uppnår halverad byggkostnad? Har ditt företag en sådan?

Tack för att ni tog er tid.

Jimmy

Att utvecklas tillsammans

Jerker Lessing

Under de senaste två åren har ett spännande projekt pågått i den svenska byggindustrin. Projektet heter VALLA Coach och hämtade sin inspiration från Toyota och från längdskidåkning.
Hur kopplar det ihop till byggindustrins utveckling kan man undra.

Klimatförändringar förvärrar dålig inomhusmiljö

Johnny Kellner

I Sverige har mer än var tredje vuxen någon form av allergi eller överkänslighet. Detta är i många fall inomhusrelaterat. Bland barn har över 40 procent besvär. Astma och allergi och annan överkänslighet kan betraktas som vår tids största folksjukdomar. 

Samverkan för ökad effekt av digitalisering

Emile Hamon

På Contech härom veckan hörde jag vd:n för Bankgirot, Jeanette Jäger, tala om vikten av samarbete över företagsgränser för att skapa effektiva lösningar. Just samverkan mellan aktörer i Bankvärlden var till exempel direkt avgörande för innovationer som till exempel Bank-id och Swish. Om bankerna i stället valt att göra detta var och en för sig hade effekten tillnärmelsevis inte blivit lika stor. Alltså, för att få full effekt av dessa initiativ var samverkan nyckeln!