Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

En enkel ekvation för att lyckas med förändringsarbetet

Att lyckas med förändringsarbete är inte enkelt. I en bransch som är känd för att vara konservativ är det kanske ännu svårare. Men det finns en enkel ekvation som kanske kan hjälpa...

Vision + Kompetens + Incitament + Resurser + Road map/handlingsplan = Förändring

För att lyckas med förändringsarbetet och få till en digitala transformation måste alla fem element finnas på plats.


Vision krävs

Det måste finnas en vision om vad man vill uppnå med sin digitala transformation. Ska vi öka vår produktivitet? Ska vi öka vår attraktivitet hos våra kunder, d v s bli kundernas självklara val? Vision kommer såklart se olika ut från verksamhet till verksamhet. Om vi saknar en vision kommer vi skapa förvirring. Varför ska vi byta system, plattform eller digitalisera någon affärskritisk process?

När visionen är på plats måste vi se till att vi har rätt kompetens. Om vi brister i kompetens kommer vi skapa ångest i organisationen när man inte klarar av att utveckla sig själv och organisationen som helhet. T ex kan IT-mognaden vara för låg och nya verktyg bara skapar stress och ångest istället för ökad produktivitet.

Det måste också finnas rätt incitament för att få till en förändring. När incitamenten saknas finns det inte heller något riktigt engagemang och i bästa fall får vi till en gradvis förändring.

När vi har en vision, vi har rätt kompetens och tydliga incitament måste vi se till att vi har rätt resurser. Om resurserna inte finns för att få till förändring skapas istället frustration. Vi vet var vi ska, varför vi ska dit och vi har också förmågan att förflytta oss dit. Men saknas resurser i form av antal personer eller medel att investera i te x programvaror skapas alltså istället frustration.


Finns det ett tydligt mål?

Det måste också finnas en plan i form av t.ex. en roadmap/handlingsplan så att vi driver förändringsarbetet i rätt riktning och att vi påbörjar arbetet på rätt sätt, d v s kanske inte för komplexa steg först utan istället börja med lågt hängande frukter.

Vi jobbar stenhårt med detta, men allt måste klaffa samtidigt. Jag vet att vi startat en resa och vårt mål är en kundupplevelse i världsklass och högpresterande processer och team.

Har ditt företag alla fem element? Och är målet tydligt? Det är inget som är självklart. Svårigheterna ligger inte heller bara inom varje separat företag, utan för att få till en snabb disruptiv förändring måste vi vara flera företag som lyckas med detta samtidigt (kunder, entreprenörer, konsulter och leverantörer). Har ditt företag vad som krävs? För det kräver hårt jobb, mod och övertygelse för att få till alla fem element. Men när vi lyckas kommer det också ske förändring - det är jag övertygad om!

Skärpning gubbar?

Jimmy Dahlström

Ingen har väl missat den senaste tidens uppmärksamhet kring den organiserade brottsligheten i vår bransch.  

Byggbranschen behöver Flow!

Emile Hamon

 

Flow är ett tillstånd som inträffar när en individ blir helt uppslukad av en aktivitet, samtidigt som han/hon får en djup känsla av kontroll. Flow leder till ökat engagemang eftersom individen måste sätta allt högre standarder för sig själv för att behålla känslan. Därför ses Flow som en nyckel till produktivt (Csikszentmihalyi).

 

Köpt eller använd energi – vad är skillnaden?

Johnny Kellner

Det har länge varit en debatt om vilka begrepp som ska användas för en byggnads energibalans, köpt energi eller nettoenergi. Boverkets byggregler - BBR - har alltid använt begreppet köpt energi. Ett stort antal energiforskare och energispecialister hävdar att använd energi - nettoenergi speglar kraven som ställs på en byggnads verkliga fysikaliska energibalans. Boverket håller dock fortfarande fast vid att Sverige, som ett av få EU-länder, ska använda begreppet köpt energi - ett begrepp som inte säger något om hur mycket energi som behövs för att värma ett hus.