Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Digitaliseringen kommer påverka framtida affärsmodeller

Den digitala transformationen sker i bransch efter bransch. I digitaliseringens spår skapas säkert också en rad nya spännande affärsmöjligheter. Frågan är inte om utan när digitaliseringen kommer påverka byggbranschens affärsmodell.

Saker som håller på att hända redan nu är att vi förändrar hur vi kalkylerar, hur vi planerar, bostadskundernas köpprocesser, till och med själva husen blir mer digitala och så vidare, och så vidare. Listan går att göras lång. Det vi nu ser är fler och fler exempel på digitala informationsflöden som hänger ihop och som automatiseras. Vilken spännande utveckling!

Vi kan ju bara titta på hur andra industrier har påverkats av digitaliseringen. Bilarna vi kör idag är till exempel otroligt digitala, där bland annat Tesla håller på att flytta gränserna ytterligare. Hur har inte en så enkel sak som dammsugare och gräsklippare förändrats!? Idag har vi massor av gräsklipparrobotar i våra trädgårdar och dammsugare som snurrar rundor i våra hus.

Våra hus kommer såklart också bli mer och mer digitala i och med att vi stoppar in en rad olika digitala applikationer i dem. Och det är klart att vi då kommer skapa nya affärsmöjligheter och nya affärsmodeller kommer att födas.

I framtiden kanske inte de huvudsakliga intäktsströmmarna kommer från att vi säljer hus och lägenheter, utan istället kommer de huvudsakliga intäkterna via alla digitala applikationer som vi fyller vårt hus eller vår lägenhet med. Många digitala applikationer som Facebook, LinkedIn, Spotify, och kanske lite närmare oss, BIM Object bygger egentligen på en nätverkstanke, det vill säga de äger nätverket där kunder och leverantörer sammanlänkas.

Ett hus skulle också kunna ses som ett nätverk. Ett nätverk där olika applikationer kopplas upp (IoT) så att kunder och leverantörer kan mötas… Kanske lite galet? Men hur som helst en spännande tanke att vi faktiskt får nya intäktsströmmar och större intäkter efter att huset är byggt.

2008 (rätt många år sedan!!) var jag i Japan och tittade på hur Toyota byggde hus. Jag kommer ihåg att vi i deras framtidshus tittade på ett kylskåp som hade en digital skärm med information om alla varorna i kylskåpet. Äggen går ut om 3 dagar... Mjölken om 2 dagar… o s v stod det på skärmen. Hade inte det varit intressant information att få för ICA eller Coop eller någon annan matleverantör? De skulle troligtvis betala för att ha tillgång till denna information… Det här är ju bara ett tänkbart sätt våra hem skulle kunna bli mer digitala och hur det skulle kunna ge oss nya intäktströmmar.

Förutom att huset, det vill säga produkten, blir mer digital blir ju också byggprocessen mer och mer digital. Vilket såklart också skapar massa nya affärsmöjligheter. Allt från små appar, till automatisering, till robotteknik med mera. Möjligheterna är såklart oändliga!

Det finns ju såklart många utmaningar och barriärer för att bli mer digitala och att kapitalisera på denna digitalisering. Det gäller här att se möjligheterna istället för utmaningarna för att lyckas med framtidens mer digitala byggande!

Var rädda om er

Jimmy Dahlström

Jag har alltid haft ett väldigt aktivt liv. Det är jag såklart inte ensam om. Många har svårt att finna balans mellan prestation i arbetslivet, träning, familj och vänner. Arbetslivsklimatet som råder idag innebär att många personer arbetar väldigt många timmar och under stor press. Det finns studier som visar att sjukskrivningar relaterade till stress ökar. Jag som ledare och chef försöker att leda genom att leva som jag lär i denna fråga. För mig har det alltid varit viktigt med mental avslappning. Att verkligen fokusera på att hitta vägar för att slappna av och ladda batterierna.

Då Stockholm är som bäst

Jimmy Dahlström

Jag är inte Stockholmare, eller jag är åtminstone inte född här. Däremot vill jag kalla mig för just Stockholmare, stolt dessutom.

Ni som följer mig vet att jag ibland raljerar och utmanar branschen, det kan ge intrycket av att jag tycker branschen är inkompetent eller att allting är dåligt. Men som Hans Rosling skrev i sin (varmt rekommenderade) bok ”Factfulness”, man måste förstå att saker kan vara dåliga och bra samtidigt.

Skärpning gubbar?

Jimmy Dahlström

Ingen har väl missat den senaste tidens uppmärksamhet kring den organiserade brottsligheten i vår bransch.