Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Digitaliseringen kommer påverka framtida affärsmodeller

Den digitala transformationen sker i bransch efter bransch. I digitaliseringens spår skapas säkert också en rad nya spännande affärsmöjligheter. Frågan är inte om utan när digitaliseringen kommer påverka byggbranschens affärsmodell.

Saker som håller på att hända redan nu är att vi förändrar hur vi kalkylerar, hur vi planerar, bostadskundernas köpprocesser, till och med själva husen blir mer digitala och så vidare, och så vidare. Listan går att göras lång. Det vi nu ser är fler och fler exempel på digitala informationsflöden som hänger ihop och som automatiseras. Vilken spännande utveckling!

Vi kan ju bara titta på hur andra industrier har påverkats av digitaliseringen. Bilarna vi kör idag är till exempel otroligt digitala, där bland annat Tesla håller på att flytta gränserna ytterligare. Hur har inte en så enkel sak som dammsugare och gräsklippare förändrats!? Idag har vi massor av gräsklipparrobotar i våra trädgårdar och dammsugare som snurrar rundor i våra hus.

Våra hus kommer såklart också bli mer och mer digitala i och med att vi stoppar in en rad olika digitala applikationer i dem. Och det är klart att vi då kommer skapa nya affärsmöjligheter och nya affärsmodeller kommer att födas.

I framtiden kanske inte de huvudsakliga intäktsströmmarna kommer från att vi säljer hus och lägenheter, utan istället kommer de huvudsakliga intäkterna via alla digitala applikationer som vi fyller vårt hus eller vår lägenhet med. Många digitala applikationer som Facebook, LinkedIn, Spotify, och kanske lite närmare oss, BIM Object bygger egentligen på en nätverkstanke, det vill säga de äger nätverket där kunder och leverantörer sammanlänkas.

Ett hus skulle också kunna ses som ett nätverk. Ett nätverk där olika applikationer kopplas upp (IoT) så att kunder och leverantörer kan mötas… Kanske lite galet? Men hur som helst en spännande tanke att vi faktiskt får nya intäktsströmmar och större intäkter efter att huset är byggt.

2008 (rätt många år sedan!!) var jag i Japan och tittade på hur Toyota byggde hus. Jag kommer ihåg att vi i deras framtidshus tittade på ett kylskåp som hade en digital skärm med information om alla varorna i kylskåpet. Äggen går ut om 3 dagar... Mjölken om 2 dagar… o s v stod det på skärmen. Hade inte det varit intressant information att få för ICA eller Coop eller någon annan matleverantör? De skulle troligtvis betala för att ha tillgång till denna information… Det här är ju bara ett tänkbart sätt våra hem skulle kunna bli mer digitala och hur det skulle kunna ge oss nya intäktströmmar.

Förutom att huset, det vill säga produkten, blir mer digital blir ju också byggprocessen mer och mer digital. Vilket såklart också skapar massa nya affärsmöjligheter. Allt från små appar, till automatisering, till robotteknik med mera. Möjligheterna är såklart oändliga!

Det finns ju såklart många utmaningar och barriärer för att bli mer digitala och att kapitalisera på denna digitalisering. Det gäller här att se möjligheterna istället för utmaningarna för att lyckas med framtidens mer digitala byggande!

Nyårslöfte

Jimmy Dahlström

Snart är det dags för nyårslöften. Många av oss sätter orimliga och inte så väl förankrade mål under nyårsfirandet. I bruset av champagne och raketer beslutar vi oss för att nästa år minsann ska bli annorlunda jämfört med föregående.  I många år har vår kära bransch blivit bespottad. Förändringsobenägen heter det. Vi är långt eftersatta i digitalisering. Tröghet i adaption sägs det. Vi har en produktivitet som är decennier efter tillverkningsindustrin. Slöa gubbar skallas.

Digitaliseringen hänger på ledarskapet

Emile Hamon

Inom digitalisering i stort är det enormt mycket som händer, en disruptiv utveckling där – oavsett bransch – företagens förmåga att dra nytta av det nya som erbjuds är helt beroende av ledarskapet.

Vilken lycka om klimatskeptikerna har rätt

Johnny Kellner

I anslutning till klimatkonferensen COP 23 i Bonn i november 2017 utnyttjar klimatskeptikerna som vanligt med att sprida sina vilseledande budskap. Forskarna inom FN:s klimatpanel (IPCC) är mer än 95 procent övertygande om att det är människan som bidrar till att påverka den globala uppvärmningen. Klimatskeptikernas främsta argument mot är att detta inte går att bevisa. De anser också att FN-klimatpanels slutsatser inte är underbyggda.