Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Den nya ekonomin – började den i byggsektorn?

I dag skrivs det mycket om att den nya ekonomin är här. Man hyr tjänster i stället för att köpa saker. Det stämmer. Inom personbilsmarknaden. Och den förändringen är stor. Mycket stor.

Att överge den personliga bilen till förmån för en bil som delas med andra. Det är ett stort steg. Det börjar bli en realitet i dag. I många stora städer. Där finns den kritiska marknadsmassan för att det ska fungera. På landsbygden har man inte samma möjligheter. Ett område som växer snabbt i dag är att hyra bil för kortare resor i städerna. Och det är enkelt att boka via sin smartphone.

Vem har inte svurit över parkeringsböter, krockskador och bök med byte av sommar- och vinterdäck. Med en bil som långa tider står oanvänd. Då behövs det alternativ.

Det har länge funnits alternativ med traditionella hyrbilsföretag. Men det har inte passat alla. Kanske har man tyckt att det varit för besvärligt att hyra. Någonting måste det vara. För det har växt upp nya alternativ. Som tar marknadsandelar. De har satsat på enkelhet i processen.

Sunfleet är ett av de företag jag själv stött på. De startade i slutet av 90-talet som ett utvecklingssamarbete mellan Volvo och Hertz. Man såg att det fanns ett glapp att fylla mellan permanent bilägande och biluthyrning. Lösningen blev en framtidsinriktad och klimatsmart lösning på människors transportbehov.

De utgick från traditionella kollektivägda bilpooler och utvecklade ett helt nytt tänk med flexibilitet och service i fokus.

Den utvecklingen har fortsatt och nu finns en konkurrent på den svenska marknaden. Car2go. Bildelningsföretaget är knutet till Daimlerkoncernen – Mercedes med mera – och det första i en rad liknande företag som bildats sedan Car2go startade som ett forskningsprojekt i Ulm 2008. Stockholm är den 29:e staden som företaget etablerar sig i. Det började lite i smyg strax före jul men nu finns 250 bilar utplacerade – i huvudsak i innerstaden.

Det är två mycket intressanta företeelser och företag som säkert kommer att växa. Och det finns fler. Om tio år kanske dessa företag omsätter miljarder.

Om de tittar på förebilder i vår sektor. I byggsektorn finns en tradition sedan lång tid att hyra tjänster i stället för att köpa saker. Det har lett till utveckling av flera miljardföretag. CRAMO och Ramirent är två av dessa. De hyr ut tjänster, och produkter. Sedan lång tid. Det är en tradition i byggsektorn.

Men vi har aldrig kallat det den nya ekonomin. Vi har bara gjort det för att det är god ekonomi - och enkelt.

Bland lantbrukare finns en tradition sedan lång tid att slå sig samman och gemensamt utnyttja en gemensam maskinpark. Gammal ekonomi.

Gammal eller ny ekonomi? Det ska vara god ekonomi – det är bra samhällsbyggnad.

Skolavslutningstider

Jimmy Dahlström

Minns du konferensen i januari som chefen kallade till? Den där som ägde rum på en fin konferensanläggning, med god mat. Där ni gemensamt satte stora utvecklingsplaner för året 2018? Vi rör oss sakta men säkert mot halvårsskifte. Halva året har gått, har vi hunnit halvvägs med våra utvecklingsplaner? Såhär i skolavslutningstider brukar det vara fullt upp för många. Kläder ska inhandlas, mat ska lagas, tält ska hyras osv. Det är massor att göra. När skolavslutningarna rullar ut en efter en finns alltid dessa tendenser även arbetslivet.

Underbara framtid

Jimmy Dahlström

Jag har numera äran att säga att jag tillhör styrelsen för Lean Forum Bygg.

Lean Forum Bygg är den ledande inspiratören inom Lean i den svenska samhällsbyggnadssektorn. Vi sprider kunskap om framgångsrikt Lean-tänkande och arbetsmetoder till svenska byggföretag allt med syftet att öka kundvärdet och minimera slöseriet.

Alltså frågor som ligger mig mycket varmt om hjärtat sedan länge. Jag har mångårig erfarenhet av Lean ur ett samhällsbyggarperspektiv och hoppas kunna bidra med intressanta infallsvinklar och energi.

SMHI är en allt viktigare aktör för byggbranschen och kommuners samhällsplanering

Johnny Kellner

Klimatförändringarna med ett allt varmare klimat kan medföra att Sverige riskerar att utsättas för kraftigare vind- och översvämningar genom förändrade nederbördsmönster som kan ge skador på byggnader och infrastruktur om inte förebyggande åtgärder planeras i närtid. Kartläggning av SMHI visar att endast ett fåtal av landets 290 kommuner har en klimatstrategi som tar upp den egna kommunens beredskap. Ett exempel på problembild i Sverige är att det ofta saknas kommunala beslut om vem som ska ta ansvar för planeringen vid översvämningar och evakueringar.