Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Den nya ekonomin – började den i byggsektorn?

I dag skrivs det mycket om att den nya ekonomin är här. Man hyr tjänster i stället för att köpa saker. Det stämmer. Inom personbilsmarknaden. Och den förändringen är stor. Mycket stor.

Att överge den personliga bilen till förmån för en bil som delas med andra. Det är ett stort steg. Det börjar bli en realitet i dag. I många stora städer. Där finns den kritiska marknadsmassan för att det ska fungera. På landsbygden har man inte samma möjligheter. Ett område som växer snabbt i dag är att hyra bil för kortare resor i städerna. Och det är enkelt att boka via sin smartphone.

Vem har inte svurit över parkeringsböter, krockskador och bök med byte av sommar- och vinterdäck. Med en bil som långa tider står oanvänd. Då behövs det alternativ.

Det har länge funnits alternativ med traditionella hyrbilsföretag. Men det har inte passat alla. Kanske har man tyckt att det varit för besvärligt att hyra. Någonting måste det vara. För det har växt upp nya alternativ. Som tar marknadsandelar. De har satsat på enkelhet i processen.

Sunfleet är ett av de företag jag själv stött på. De startade i slutet av 90-talet som ett utvecklingssamarbete mellan Volvo och Hertz. Man såg att det fanns ett glapp att fylla mellan permanent bilägande och biluthyrning. Lösningen blev en framtidsinriktad och klimatsmart lösning på människors transportbehov.

De utgick från traditionella kollektivägda bilpooler och utvecklade ett helt nytt tänk med flexibilitet och service i fokus.

Den utvecklingen har fortsatt och nu finns en konkurrent på den svenska marknaden. Car2go. Bildelningsföretaget är knutet till Daimlerkoncernen – Mercedes med mera – och det första i en rad liknande företag som bildats sedan Car2go startade som ett forskningsprojekt i Ulm 2008. Stockholm är den 29:e staden som företaget etablerar sig i. Det började lite i smyg strax före jul men nu finns 250 bilar utplacerade – i huvudsak i innerstaden.

Det är två mycket intressanta företeelser och företag som säkert kommer att växa. Och det finns fler. Om tio år kanske dessa företag omsätter miljarder.

Om de tittar på förebilder i vår sektor. I byggsektorn finns en tradition sedan lång tid att hyra tjänster i stället för att köpa saker. Det har lett till utveckling av flera miljardföretag. CRAMO och Ramirent är två av dessa. De hyr ut tjänster, och produkter. Sedan lång tid. Det är en tradition i byggsektorn.

Men vi har aldrig kallat det den nya ekonomin. Vi har bara gjort det för att det är god ekonomi - och enkelt.

Bland lantbrukare finns en tradition sedan lång tid att slå sig samman och gemensamt utnyttja en gemensam maskinpark. Gammal ekonomi.

Gammal eller ny ekonomi? Det ska vara god ekonomi – det är bra samhällsbyggnad.

Nya resultat, nya metoder

Jimmy Dahlström

Jag har i veckan precis som flera av er följt debatten eller pajkastningen om man så önskar kring huruvida markpriserna är boven i dramat för de höga slutkostnader som råder inom vår bransch.

Min ståndpunkt är att markpriserna påverkar absolut, de är över noll så det är binärt, självklart påverkan dem.

MEN

Guess who's back

Jimmy Dahlström

Hej igen!

 

Dags att ta tag i pennan och skriva om mina tankar kring samhällsbyggandet. Mer skrivande från min sida. 

Så kul, jag har saknat ineraktionen med er läsare, ni får gärna maila mig med synpunkter, tankar, inspel. 

I februari kommer jag, mina kollegor tillsammans med Centrum för Byggeffektivitet och aktörer från branschen diskutera byggherrens roll inom ämnet logistik. 

Kommer el-effekten i Sverige att räcka till i framtiden?

Johnny Kellner

Att ha tillgång till el är något som berör alla. Förutom hushållen och fastigheter är inte minst byggsektorn och stål- och massaindustrin extra berörda. Men hur ser det ut med el-effekttillgången i framtiden när kärnkraften som i dag står för cirka hälften av Sveriges el-produktion, succesivt avvecklas av ålders- och lönsamhetsskäl? Sannolikt kommer framtida byggnader också bli mer el-intensiva trots el-effektivisering. Enligt SCB beräknas befolkningen om tio år öka med en miljon människor. Uppskattningsvis kommer el-användningen att öka i ungefär i motsvarande grad.