Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Den nya ekonomin – började den i byggsektorn?

I dag skrivs det mycket om att den nya ekonomin är här. Man hyr tjänster i stället för att köpa saker. Det stämmer. Inom personbilsmarknaden. Och den förändringen är stor. Mycket stor.

Att överge den personliga bilen till förmån för en bil som delas med andra. Det är ett stort steg. Det börjar bli en realitet i dag. I många stora städer. Där finns den kritiska marknadsmassan för att det ska fungera. På landsbygden har man inte samma möjligheter. Ett område som växer snabbt i dag är att hyra bil för kortare resor i städerna. Och det är enkelt att boka via sin smartphone.

Vem har inte svurit över parkeringsböter, krockskador och bök med byte av sommar- och vinterdäck. Med en bil som långa tider står oanvänd. Då behövs det alternativ.

Det har länge funnits alternativ med traditionella hyrbilsföretag. Men det har inte passat alla. Kanske har man tyckt att det varit för besvärligt att hyra. Någonting måste det vara. För det har växt upp nya alternativ. Som tar marknadsandelar. De har satsat på enkelhet i processen.

Sunfleet är ett av de företag jag själv stött på. De startade i slutet av 90-talet som ett utvecklingssamarbete mellan Volvo och Hertz. Man såg att det fanns ett glapp att fylla mellan permanent bilägande och biluthyrning. Lösningen blev en framtidsinriktad och klimatsmart lösning på människors transportbehov.

De utgick från traditionella kollektivägda bilpooler och utvecklade ett helt nytt tänk med flexibilitet och service i fokus.

Den utvecklingen har fortsatt och nu finns en konkurrent på den svenska marknaden. Car2go. Bildelningsföretaget är knutet till Daimlerkoncernen – Mercedes med mera – och det första i en rad liknande företag som bildats sedan Car2go startade som ett forskningsprojekt i Ulm 2008. Stockholm är den 29:e staden som företaget etablerar sig i. Det började lite i smyg strax före jul men nu finns 250 bilar utplacerade – i huvudsak i innerstaden.

Det är två mycket intressanta företeelser och företag som säkert kommer att växa. Och det finns fler. Om tio år kanske dessa företag omsätter miljarder.

Om de tittar på förebilder i vår sektor. I byggsektorn finns en tradition sedan lång tid att hyra tjänster i stället för att köpa saker. Det har lett till utveckling av flera miljardföretag. CRAMO och Ramirent är två av dessa. De hyr ut tjänster, och produkter. Sedan lång tid. Det är en tradition i byggsektorn.

Men vi har aldrig kallat det den nya ekonomin. Vi har bara gjort det för att det är god ekonomi - och enkelt.

Bland lantbrukare finns en tradition sedan lång tid att slå sig samman och gemensamt utnyttja en gemensam maskinpark. Gammal ekonomi.

Gammal eller ny ekonomi? Det ska vara god ekonomi – det är bra samhällsbyggnad.

Nyårslöfte

Jimmy Dahlström

Snart är det dags för nyårslöften. Många av oss sätter orimliga och inte så väl förankrade mål under nyårsfirandet. I bruset av champagne och raketer beslutar vi oss för att nästa år minsann ska bli annorlunda jämfört med föregående.  I många år har vår kära bransch blivit bespottad. Förändringsobenägen heter det. Vi är långt eftersatta i digitalisering. Tröghet i adaption sägs det. Vi har en produktivitet som är decennier efter tillverkningsindustrin. Slöa gubbar skallas.

Digitaliseringen hänger på ledarskapet

Emile Hamon

Inom digitalisering i stort är det enormt mycket som händer, en disruptiv utveckling där – oavsett bransch – företagens förmåga att dra nytta av det nya som erbjuds är helt beroende av ledarskapet.

Vilken lycka om klimatskeptikerna har rätt

Johnny Kellner

I anslutning till klimatkonferensen COP 23 i Bonn i november 2017 utnyttjar klimatskeptikerna som vanligt med att sprida sina vilseledande budskap. Forskarna inom FN:s klimatpanel (IPCC) är mer än 95 procent övertygande om att det är människan som bidrar till att påverka den globala uppvärmningen. Klimatskeptikernas främsta argument mot är att detta inte går att bevisa. De anser också att FN-klimatpanels slutsatser inte är underbyggda.