Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Byggande är större klimatbov än personbilarna

I takt med ökat lågenergibyggande och användning av miljövänlig fjärrvärme har även byggnaders energianvändning och inte minst klimatpåverkan i ett livscykelperspektiv (LCA) kraftigt förskjutits, från driftfasen, nerströms, till produktionsfasen, uppströms. En ny studie från IVA och Sveriges Byggindustrier visar att den årliga klimatpåverkan från byggprocessen är i samma storleksordning som utsläppen från personbilstrafiken!

Tidigare tumregler där 15 procent av energianvändningen ansågs ligga under produktionsfasen och 85 procent under husets driftfas stämmer inte i dag. Energifördelningen har förflyttats till ökad andel i produktionsfasen, uppströms.

Men framförallt är det uppseendeväckande att fördelningen av en byggnads klimatpåverkan från växthusgaser (främst koldioxid) förskjutits och är minst lika stor under produktionsfasen som under en byggnads driftfas. Detta är mycket remarkabelt sett till hur gällande lagstiftning i Plan och bygglagen (PBL) och Boverkets byggregler (BBR) är utformade. I huvudsak reglerar PBL och BBR det som sker under en byggnads driftfas nedströms. Vad som sker uppströms har varken byggsektorn och myndigheter hittills reflekterat över.

I motsats till driftfasen, som till stor del är brukarberoende, har byggbolagen rådighet och kontroll över produktionsfasen.  Genom att vid upphandling och inköp ställa relevanta krav på redovisning av låga energiflöden och utsläpp av växthusgaser har branschen möjlighet till påverkan och inflytande på det som sker uppströms. Branschens val av resurseffektiva produktionsmetoder är också en viktig faktor. Det är därför nödvändigt med en stor kunskapsuppbyggnad av byggbranschens planerare, inköpare och konsulter.

Sedan årsskiftet 2013/2014 pågår ett omfattande FoU-projekt för att kartlägga fördelningen av energianvändning och utsläpp av växthusgaser mellan produktionsfasen och driftfasen. Projektet är ett samarbete av medlemmar inom Sveriges Byggindustrier, IVA, KTH, IVL och ÅF. Det är i huvudsak är finansierat av SBUF, IVA, IVL:s  forskningsfond, de inblandade byggföretagen och ett direkt anslag av regeringen.

FoU-projektet bygger i första hand på bygg- och underentreprenörernas perspektiv och därigenom på de aktörer som i första hand kan påverka och ställa krav på byggsektorn. Ett delresultat kommer att presenteras av IVA den 1 juli klockan 08:30 i Almedalen på Teaterbåten i Visby hamn. Slutresultatet kommer att presenteras i december 2014.

Nya resultat, nya metoder

Jimmy Dahlström

Jag har i veckan precis som flera av er följt debatten eller pajkastningen om man så önskar kring huruvida markpriserna är boven i dramat för de höga slutkostnader som råder inom vår bransch.

Min ståndpunkt är att markpriserna påverkar absolut, de är över noll så det är binärt, självklart påverkan dem.

MEN

Guess who's back

Jimmy Dahlström

Hej igen!

 

Dags att ta tag i pennan och skriva om mina tankar kring samhällsbyggandet. Mer skrivande från min sida. 

Så kul, jag har saknat ineraktionen med er läsare, ni får gärna maila mig med synpunkter, tankar, inspel. 

I februari kommer jag, mina kollegor tillsammans med Centrum för Byggeffektivitet och aktörer från branschen diskutera byggherrens roll inom ämnet logistik. 

Kommer el-effekten i Sverige att räcka till i framtiden?

Johnny Kellner

Att ha tillgång till el är något som berör alla. Förutom hushållen och fastigheter är inte minst byggsektorn och stål- och massaindustrin extra berörda. Men hur ser det ut med el-effekttillgången i framtiden när kärnkraften som i dag står för cirka hälften av Sveriges el-produktion, succesivt avvecklas av ålders- och lönsamhetsskäl? Sannolikt kommer framtida byggnader också bli mer el-intensiva trots el-effektivisering. Enligt SCB beräknas befolkningen om tio år öka med en miljon människor. Uppskattningsvis kommer el-användningen att öka i ungefär i motsvarande grad.