Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

  • Veidekke har sedan 2010 haft ett stort engagemang i CSR-programmet Football for Life som utvecklats av bland annat damfotbollslaget FC Rosengård. Foto: Veidekke

Branschen måste vidga sin syn på hållbarhet

Det ställs allt högre krav på både social- och miljöhänsyn från olika viktiga beställargrupper. Ett kraftfullt engagemang bland byggbolagen inom miljö, hållbarhet och sociala områden är därför nödvändigt för att långsiktigt garantera en bibehållen konkurrenskraft. Ansvarstagande enligt CSR (Corporate Social Responsibility) innebär att ett bolag på frivillig väg utöver det traditionella miljö- och hållbarhetsarbetet även integrerar social och ekonomisk hänsyn i sin verksamhet. Detta ska ske samtidigt som vinst ska genereras till aktieägarna och sysselsättning skapas.

Att byggbolag engagerar sig i samhällsproblemen och miljöarbete ska inte uppfattas som välgörenhet. CSR är en investering på lång sikt. Avsaknad av långsiktigt miljötänkande undergräver förtroendet för bolagens affärsmässiga trovärdighet. Det är med andra ord väsentligt att inte se CSR som en riskhantering utan som en långsiktig affärsmöjlighet. Den senaste tidens förflyttning från materiella till immateriella värden har medfört att framför allt de större beställarna och kommunerna börjat ta allt större hänsyn till även sociala värden som ingår i CSR. Även ett negativt socialt ansvar i leverantörs- eller underentreprenörledet kan få direkt allvarliga konsekvenser för beställaren och byggherren. Svart arbetskraft, arbetsmiljörisker och arbetsplatsolyckor är negativa exempel. CSR-frågorna måste in i både ledningsgrupperna och styrelserummen samt ingå i företagens långsiktiga mål och affärsplaner.

Viktigt i CSR-arbetet och inte minst för miljödelen är att inte utlova sådant som inte kan hållas. Det är med andra ord inte vad man säger som räknas, utan vad man gör. Ett byggbolag måste således uppvisa minimikrav vad gäller socialt, miljö- och samhällsansvar för att långsiktigt kunna verka i ett samhälle. Detta ansvar kan inte längre enbart åligga skattebetalarna via stat och kommun.  

CSR-arbetet kan med fördel bedrivas i andra länder i till exempel Afrika. Veidekke har sedan 2010 haft ett stort engagemang i det unika CSR-programmet Football for Life som utvecklats av damfotbollslaget FC Rosengård (före detta LdB FC Malmö), World Village of Women Sports och Star for Life i Sydafrika. Programmets vision är att, med hjälp av fotboll, ge unga tjejer utrymme att växa till starka, medvetna och självsäkra individer, som möjliggör för dem att uppnå sina drömmar – och också bidrar till kampen mot HIV/AIDS-relaterade sjukdomar. 

Nyårslöfte

Jimmy Dahlström

Snart är det dags för nyårslöften. Många av oss sätter orimliga och inte så väl förankrade mål under nyårsfirandet. I bruset av champagne och raketer beslutar vi oss för att nästa år minsann ska bli annorlunda jämfört med föregående.  I många år har vår kära bransch blivit bespottad. Förändringsobenägen heter det. Vi är långt eftersatta i digitalisering. Tröghet i adaption sägs det. Vi har en produktivitet som är decennier efter tillverkningsindustrin. Slöa gubbar skallas.

Digitaliseringen hänger på ledarskapet

Emile Hamon

Inom digitalisering i stort är det enormt mycket som händer, en disruptiv utveckling där – oavsett bransch – företagens förmåga att dra nytta av det nya som erbjuds är helt beroende av ledarskapet.

Vilken lycka om klimatskeptikerna har rätt

Johnny Kellner

I anslutning till klimatkonferensen COP 23 i Bonn i november 2017 utnyttjar klimatskeptikerna som vanligt med att sprida sina vilseledande budskap. Forskarna inom FN:s klimatpanel (IPCC) är mer än 95 procent övertygande om att det är människan som bidrar till att påverka den globala uppvärmningen. Klimatskeptikernas främsta argument mot är att detta inte går att bevisa. De anser också att FN-klimatpanels slutsatser inte är underbyggda.