Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

  • Veidekke har sedan 2010 haft ett stort engagemang i CSR-programmet Football for Life som utvecklats av bland annat damfotbollslaget FC Rosengård. Foto: Veidekke

Branschen måste vidga sin syn på hållbarhet

Det ställs allt högre krav på både social- och miljöhänsyn från olika viktiga beställargrupper. Ett kraftfullt engagemang bland byggbolagen inom miljö, hållbarhet och sociala områden är därför nödvändigt för att långsiktigt garantera en bibehållen konkurrenskraft. Ansvarstagande enligt CSR (Corporate Social Responsibility) innebär att ett bolag på frivillig väg utöver det traditionella miljö- och hållbarhetsarbetet även integrerar social och ekonomisk hänsyn i sin verksamhet. Detta ska ske samtidigt som vinst ska genereras till aktieägarna och sysselsättning skapas.

Att byggbolag engagerar sig i samhällsproblemen och miljöarbete ska inte uppfattas som välgörenhet. CSR är en investering på lång sikt. Avsaknad av långsiktigt miljötänkande undergräver förtroendet för bolagens affärsmässiga trovärdighet. Det är med andra ord väsentligt att inte se CSR som en riskhantering utan som en långsiktig affärsmöjlighet. Den senaste tidens förflyttning från materiella till immateriella värden har medfört att framför allt de större beställarna och kommunerna börjat ta allt större hänsyn till även sociala värden som ingår i CSR. Även ett negativt socialt ansvar i leverantörs- eller underentreprenörledet kan få direkt allvarliga konsekvenser för beställaren och byggherren. Svart arbetskraft, arbetsmiljörisker och arbetsplatsolyckor är negativa exempel. CSR-frågorna måste in i både ledningsgrupperna och styrelserummen samt ingå i företagens långsiktiga mål och affärsplaner.

Viktigt i CSR-arbetet och inte minst för miljödelen är att inte utlova sådant som inte kan hållas. Det är med andra ord inte vad man säger som räknas, utan vad man gör. Ett byggbolag måste således uppvisa minimikrav vad gäller socialt, miljö- och samhällsansvar för att långsiktigt kunna verka i ett samhälle. Detta ansvar kan inte längre enbart åligga skattebetalarna via stat och kommun.  

CSR-arbetet kan med fördel bedrivas i andra länder i till exempel Afrika. Veidekke har sedan 2010 haft ett stort engagemang i det unika CSR-programmet Football for Life som utvecklats av damfotbollslaget FC Rosengård (före detta LdB FC Malmö), World Village of Women Sports och Star for Life i Sydafrika. Programmets vision är att, med hjälp av fotboll, ge unga tjejer utrymme att växa till starka, medvetna och självsäkra individer, som möjliggör för dem att uppnå sina drömmar – och också bidrar till kampen mot HIV/AIDS-relaterade sjukdomar. 

Att utvecklas tillsammans

Jerker Lessing

Under de senaste två åren har ett spännande projekt pågått i den svenska byggindustrin. Projektet heter VALLA Coach och hämtade sin inspiration från Toyota och från längdskidåkning.
Hur kopplar det ihop till byggindustrins utveckling kan man undra.

Klimatförändringar förvärrar dålig inomhusmiljö

Johnny Kellner

I Sverige har mer än var tredje vuxen någon form av allergi eller överkänslighet. Detta är i många fall inomhusrelaterat. Bland barn har över 40 procent besvär. Astma och allergi och annan överkänslighet kan betraktas som vår tids största folksjukdomar. 

Samverkan för ökad effekt av digitalisering

Emile Hamon

På Contech härom veckan hörde jag vd:n för Bankgirot, Jeanette Jäger, tala om vikten av samarbete över företagsgränser för att skapa effektiva lösningar. Just samverkan mellan aktörer i Bankvärlden var till exempel direkt avgörande för innovationer som till exempel Bank-id och Swish. Om bankerna i stället valt att göra detta var och en för sig hade effekten tillnärmelsevis inte blivit lika stor. Alltså, för att få full effekt av dessa initiativ var samverkan nyckeln!