Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Båt i stället för flyg – är det ökad hållbarhet?

Sitter på ett flyg från Visby till Bromma och har lite samvetskval när jag skriver detta eftersom jag nu bidrar till ökade koldioxidutsläpp (CO2). Skulle jag som miljövän i stället tagit färjan till Nynäshamn? Inte minst med tanke på de hållbarhetsseminarier som jag medverkat i under Almedalsveckan.

Att generellt minska flygresandet anser jag dock i sak är fel. Jag är övertygad om att flygresande bidrar till större förståelse för andra kulturer, och mindre protektionism hos både människor och nationer. Lösningen på flygets miljöutmaningar är inte minskat flygande och nedläggning av Bromma flygplats utan att flygindustrin måste arbeta ännu intensivare för att få fram nya tekniker så att de kraftigt kan minska sina utsläpp av växthusgaser och reduktion av buller.  

Det intressanta med årets Almedalsvecka var att byggsektorn tog upp klimatfrågorna med ett helt annat fokus än tidigare. Veidekke bidrog med att aktivt medverka i tre av dessa klimatseminarier:

  1. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Sveriges Byggindustrier (BI) presenterade i Almedalen sin rapport ”Klimatpåverkan från byggprocessen”, ett arbete som Veidekke medverkat i. Rapporten redovisar att klimatpåverkan från byggprocessen (bygg- och anläggning) är större än de årliga utsläppen från personbilstrafiken. För energisnåla flerbostadshus är utsläpp av växthusgaser större under byggprocessen än under en byggnads driftstid. Räknar man bort hushållsel för flerbostadshus blir förhållandet hela 60 procent under produktionstiden och 40 procent under driftstiden. Uppgifterna är mycket uppseendeväckande vilket medfört att IVA-rapporten har fått en stor uppmärksamhet hos media. Sveriges Byggindustrier tillsammans med KTH och IVL fortsätter nu projektet enbart inriktat på flerbostadshus. Externa finansiärer är Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF) och IVL:s forskningsfond samt medlemmar hos Sveriges Byggindustrier. Genom ett regeringsbeslut har även Socialdepartementet genom bostadsminister Stefan Attefall bidragit till finansieringen. Arbetet ska slutrapporteras i december 2014.
  2. I Nordiska ministerrådets regi tog Svensk Miljömärkning, Svanen upp den bristande harmoniseringen av de nordiska ländernas energiregler vilket idag utgör ett hinder ur ett hållbarhetsperspektiv. Gemensamma byggregler inom Norden borde vara en självklarhet.
  3. Skogsindustriernas seminarium ville visa fördelarna med trä som byggnadsmaterial ur klimatsynpunkt. Det är naturligtvis relevant. Det är emellertid viktigt att understryka att även betong har sin självklara plats i byggandet. Ett studiebesök hos Cementa i Slite på Gotland efter seminariet var intressant. Miljömässigt arbetar de målmedvetet med att förbättra sin produktion ur miljösynpunkt. Cementindustrin måste emellertid arbeta ännu intensivare med att kraftigt minska sina utsläpp av växthusgaser.

Allt byggande påverkar och belastar miljön mer eller mindre negativt. Det som byggindustrin måste göra är att arbeta med att minimera sina egna utsläpp. Själva byggprocessen har byggsektorn rådighet över jämfört med driftfasen vilket till stor del är brukarberoende. Kunskapen hur byggsektorn kan och ska minska sina utsläpp av växthusgaser måste öka. IVA:s rapport visar detta på ett påtagligt sätt. Men var ligger gränssnittet för byggnader när kraftigt ökade materialresurser genom energieffektivisering snarare kanske belastar miljön negativt? Frågan väcker tankar i IVA:s rapport.

Nya resultat, nya metoder

Jimmy Dahlström

Jag har i veckan precis som flera av er följt debatten eller pajkastningen om man så önskar kring huruvida markpriserna är boven i dramat för de höga slutkostnader som råder inom vår bransch.

Min ståndpunkt är att markpriserna påverkar absolut, de är över noll så det är binärt, självklart påverkan dem.

MEN

Guess who's back

Jimmy Dahlström

Hej igen!

 

Dags att ta tag i pennan och skriva om mina tankar kring samhällsbyggandet. Mer skrivande från min sida. 

Så kul, jag har saknat ineraktionen med er läsare, ni får gärna maila mig med synpunkter, tankar, inspel. 

I februari kommer jag, mina kollegor tillsammans med Centrum för Byggeffektivitet och aktörer från branschen diskutera byggherrens roll inom ämnet logistik. 

Kommer el-effekten i Sverige att räcka till i framtiden?

Johnny Kellner

Att ha tillgång till el är något som berör alla. Förutom hushållen och fastigheter är inte minst byggsektorn och stål- och massaindustrin extra berörda. Men hur ser det ut med el-effekttillgången i framtiden när kärnkraften som i dag står för cirka hälften av Sveriges el-produktion, succesivt avvecklas av ålders- och lönsamhetsskäl? Sannolikt kommer framtida byggnader också bli mer el-intensiva trots el-effektivisering. Enligt SCB beräknas befolkningen om tio år öka med en miljon människor. Uppskattningsvis kommer el-användningen att öka i ungefär i motsvarande grad.