Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Året var 1950

Den lilla staden Hagfors i Värmland föds och Sverige erkänner den kommunistiska folkrepubliken Kina. Winston Churchill var brittisk premiärminister. Sveriges befolkningsmängd passerar 7 Miljonersstrecket och medicinalstyrelsen föreslår att skolaga skall förbjudas. Som ni hör var det ett tag sen. Men 1950 var också året då tunnelbanans gröna linje började byggas.

Det är mycket anmärkningsvärt, tunnelbanan har sedan i turordning byggts ut med röda och den blå linjen vilken stod färdig någonstans kring det eminenta året 1985.

1985, det är 33 år sedan, tro mig jag vet.

Det är alltså 33 år sedan en projektorganisation hanterade den komplexitet som det innebär att bygga tunnelbana i Sverige. Och nu är det dags igen.

Jag var i veckan och lyssnade på seminarium om den nya tunnelbanan. Mycket var absolut inte nytt då jag arbetat med delar av förvaltningen och hjälpt dem optimera deras effektivitetet. 

Men det slog mig att det är ett väldigt viktigt beslut för Sveriges historia att bygga ut ny tunnelbana.

För att inte tala om alla utmaningar som finns med att bygga något som senast gjordes för 33 år sedan, de allra flesta som jobbade på den tiden har nu med all rätt pensionerat sig.

Den gröna linjen hade en produktionstid på 10 år, den blåa likaså. Den röda linjen producerades i 11 år.

Kan det mycket kompetenta teamet bakom den framtida tunnelbanan öka effektiviteten trots den såklart mycket mer komplexa stadsbilden som nu råder?

Det ska bli spännande att följa detta projekt.  

Jag ser fram emot att det skrivs ny historia i Stockholm och Sverige.   

Tack för att ni tog er tid!

 

Skolavslutningstider

Jimmy Dahlström

Minns du konferensen i januari som chefen kallade till? Den där som ägde rum på en fin konferensanläggning, med god mat. Där ni gemensamt satte stora utvecklingsplaner för året 2018? Vi rör oss sakta men säkert mot halvårsskifte. Halva året har gått, har vi hunnit halvvägs med våra utvecklingsplaner? Såhär i skolavslutningstider brukar det vara fullt upp för många. Kläder ska inhandlas, mat ska lagas, tält ska hyras osv. Det är massor att göra. När skolavslutningarna rullar ut en efter en finns alltid dessa tendenser även arbetslivet.

Underbara framtid

Jimmy Dahlström

Jag har numera äran att säga att jag tillhör styrelsen för Lean Forum Bygg.

Lean Forum Bygg är den ledande inspiratören inom Lean i den svenska samhällsbyggnadssektorn. Vi sprider kunskap om framgångsrikt Lean-tänkande och arbetsmetoder till svenska byggföretag allt med syftet att öka kundvärdet och minimera slöseriet.

Alltså frågor som ligger mig mycket varmt om hjärtat sedan länge. Jag har mångårig erfarenhet av Lean ur ett samhällsbyggarperspektiv och hoppas kunna bidra med intressanta infallsvinklar och energi.

SMHI är en allt viktigare aktör för byggbranschen och kommuners samhällsplanering

Johnny Kellner

Klimatförändringarna med ett allt varmare klimat kan medföra att Sverige riskerar att utsättas för kraftigare vind- och översvämningar genom förändrade nederbördsmönster som kan ge skador på byggnader och infrastruktur om inte förebyggande åtgärder planeras i närtid. Kartläggning av SMHI visar att endast ett fåtal av landets 290 kommuner har en klimatstrategi som tar upp den egna kommunens beredskap. Ett exempel på problembild i Sverige är att det ofta saknas kommunala beslut om vem som ska ta ansvar för planeringen vid översvämningar och evakueringar.