Meny

Byggindustrins blogg.

Bloggen som speglar hela samhällsbyggnadssektorn.

Året var 1950

Den lilla staden Hagfors i Värmland föds och Sverige erkänner den kommunistiska folkrepubliken Kina. Winston Churchill var brittisk premiärminister. Sveriges befolkningsmängd passerar 7 Miljonersstrecket och medicinalstyrelsen föreslår att skolaga skall förbjudas. Som ni hör var det ett tag sen. Men 1950 var också året då tunnelbanans gröna linje började byggas.

Det är mycket anmärkningsvärt, tunnelbanan har sedan i turordning byggts ut med röda och den blå linjen vilken stod färdig någonstans kring det eminenta året 1985.

1985, det är 33 år sedan, tro mig jag vet.

Det är alltså 33 år sedan en projektorganisation hanterade den komplexitet som det innebär att bygga tunnelbana i Sverige. Och nu är det dags igen.

Jag var i veckan och lyssnade på seminarium om den nya tunnelbanan. Mycket var absolut inte nytt då jag arbetat med delar av förvaltningen och hjälpt dem optimera deras effektivitetet. 

Men det slog mig att det är ett väldigt viktigt beslut för Sveriges historia att bygga ut ny tunnelbana.

För att inte tala om alla utmaningar som finns med att bygga något som senast gjordes för 33 år sedan, de allra flesta som jobbade på den tiden har nu med all rätt pensionerat sig.

Den gröna linjen hade en produktionstid på 10 år, den blåa likaså. Den röda linjen producerades i 11 år.

Kan det mycket kompetenta teamet bakom den framtida tunnelbanan öka effektiviteten trots den såklart mycket mer komplexa stadsbilden som nu råder?

Det ska bli spännande att följa detta projekt.  

Jag ser fram emot att det skrivs ny historia i Stockholm och Sverige.   

Tack för att ni tog er tid!

 

New York vill lära av Sverige

Jerker Lessing

År 1639 steg Jonas Bronck iland i Amerika och som den förste europé byggde han ett hus i det som skulle komma att bli New York. Jonas kom från Sävsjö i Småland. Och stadsdelen Bronx med sina numera 1,3 miljoner invånare har fått sitt namn ifrån denne modige smålänning.

I dagens New York brottas man med en stor bostadsbrist. Det råder särskild brist på bostäder med prisnivåer som funkar för personer och familjer med vanliga (dvs inte så höga) löner. För att lösa detta har man lanserat ett program med målet att bygga 300.000 nya prisvärda lägenheter till 2026.

Är flyget den största utsläppskällan av växthusgaser i Sverige?

Johnny Kellner

Jag sitter på ett flyg från Kiruna till Stockholm och har lite samvetskval när jag skriver detta inlägg eftersom jag nu bidrar till ökade koldioxidutsläpp (CO2). Skulle jag som miljövän i stället tagit tåget? Inte minst med tanke på de hållbarhetsseminarier som jag ofta medverkar i.

Elefanten i rummet

Johan Nuder

Ibland räknar man på fel saker och ibland räknar man fel. I samhällsbruset handlar det oftast om behovet av att skärpa kraven för nybyggda hus. Men hallå, är det en elefant i rummet? Vi borde diskutera det befintliga beståndets förbrukning mer än vi gör idag.

 

Som ny på ett område...

... har man ju alltid en fördel att kunna ställa de dumma frågorna. Utmaningen kanske är att vara ”ny” så länge som möjligt, så att man kan tänja gränserna mer. Jag gillar att tänja gränserna, så jag vill jag testa några frågeställningar kring temat energieffektivitet.