Meny
  • Katarina Graffman är antropolog med flera uppdragsgivare inom byggbranschen. Att förstå hur människor lever, inte bara hur de säger att de gör, är en viktig faktor för när man vill sätta människan i centrum. Foto: Lars Clason
    Foto: Lars Clason

Vill ge humanister plats inom bygg

Vill ge humanister plats inom bygg

Att sätta människan i centrum är lätt att säga, men det krävs en större insats för att människors behov faktiskt ska få ta plats i samhällsplaneringen. Antropologen Katarina Graffman vill få in fler humanister i Byggsverige.

”Människor säger inte vad de tänker, vet inte vad de känner och gör inte som de säger.” Meningen sammanfattar enligt Katarina Graffman hennes arbete väl. Som antropolog med eget företag tar hon reda på människors behov och beteenden för att skapa insikter för företag och myndigheter.

– Man måste vara medveten om att väldigt mycket bara är yta när en människa själv beskriver sina behov. Jag gjorde en undersökning bland unga vuxna om vad de värderade i sitt boende. Frihet lyftes fram som något viktigt. Men vad innebär det egentligen? I ett hus är du fri från buller från grannar, men i en lägenhet är du fri från trädgårdsarbete.

NCC, Skanska och Trivselhus är några av Katarina Graffmans uppdragsgivare och hon har god erfarenhet om att arbeta med företag inom samhällsbyggnad.

– Min erfarenhet från byggbranschen är att det kan finnas väldigt fina visioner om att sätta människan i centrum. Men till slut faller det ner på projektchefen och då är det budgeten som styr, säger Katarina Graffman.

 

Förståelsen har ökat

När hon startade sitt företag och mötte kunder var det få som förstod vad hon pratade om, men med åren har förståelsen för målgruppstänk och människors beteende blivit något större.

– Digitaliseringen har fått folk att inse hur många olika målgrupper det finns och att de behöver kunskap om hur dessa skiljer sig från varandra och hur deras levnadsmönster ser ut, säger Katarina Graffman.

Att tidigt i en process komma in med insikter om hur ett bostadsområde bör se ut innebär inte att ens en bråkdel i slutänden implementeras. Det krävs en bra strateg och en vilja att våga tänka nytt.

–  Jag kan komma med revolutionära insikter, som man sedan inte vet hur de ska kunna verkställa enligt deras befintliga processer.

En utmaning när det kommer till byggbranschen är de långa ledtiderna. När planerna för exploateringen av ett nytt område sätter igång kan förutsättningarna vara helt annorlunda jämfört med när människor slutligen flyttar in.

– Bostadsområdet kan ha blivit ett helt annat när det är dags att sälja bostäder. Vad som först var tänkt som ett 50 plus-boende kanske snarare attraherar barnfamiljer. Då var det kanske feltänkt att bygga boulebana i stället för en lekplats där. Har du kommit så långt som till försäljning och hela tiden tänkt fel målgrupp kan det få stora konsekvenser, säger Katarina Graffman.

 

Fler humanister behövs

En nyckelfaktor för att bryta invanda mönster är att få in andra kompetenser. Katarina Graffman talar gärna om att det behövs fler humanister på byggföretagen.

–  Om man inte har präglats av humanistisk bildning tror jag att det är svårt att ha människan i centrum. Är man tekniskt skolad och utgår från fakta är det inte ett lika självklart värde.

Av samma anledning är det viktigt att få in fler kvinnor i branschen och få dem att stanna där.

– Där har det börjat ske en förändring och det är bra. Det behövs människor som vet hur det fungerar att ha familj och så vidare.

Vill man sätta människan i centrum går det heller inte att strunta i ytan.

– Byggföretagen har själva huset i centrum, att själva stommen är stabil. Men om finishen är skit – vad händer med varumärket? För ett byggbolag kan eftermarknaden vara det allra viktigaste. De som jobbar där borde sitta på marknadsavdelningen. Är människor inte nöjda med lägenheterna de flyttar in i, då påverkar det varumärket i en tid då allt värderas på nätet.

Antropolog som lobbar

Namn: Katarina Graffman.

Ålder: 47.

Familj: Två barn, 20 och 16 år.

Bor: Sigtuna.

Utbildning: Doktor i kulturantropologi.

Gör: Arbetar som egenföretagare med antropologiska projekt och med viss forskning.

Intressen: Tennis, läsning, att förkovra mig.

Ett nav för forskning och möten i Uppsala

Webb-tv: Delad entreprenad uppskattat när innovationshuset Hubben byggdes.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ett-nav-forskning-och-moten-i-uppsala-25806

Restaurering ger en kyrka för framtiden

WEBB-TV: Gustaf Vasa församling förnyar och bevarar.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/restaurering-ger-en-kyrka-framtiden-25761

Svenska bergsklättrare byter spån på norska kyrktak

Experter på uppdrag i väst.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/svenska-bergsklattrare-byter-span-pa-norska-kyrktak-25726

Camilla Einarsson blev bygglogistiker av en slump

Från PR-jobb till Vallastaden.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/camilla-einarsson-blev-bygglogistiker-av-en-slump-25684

En kunskapslänk mellan stad och land

Webb-tv: Bananformad skola nominerad till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-kunskapslank-mellan-stad-och-land-25676

De gör en hållbar dröm verklig

Bygger hus med kretsloppstänk.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/de-gor-en-hallbar-drom-verklig-25640

Formbart hus har fått plats i Vallastaden

WEBB-TV: Hållbarhet och flexibilitet har genomsyrat Integralen 6.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/formbart-hus-har-fatt-plats-i-vallastaden-25636

Pigg och effektiv italienare

Rolig att köra, men bekant sen tidigare.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/pigg-och-effektiv-italienare-25602

Lätta våningar i trä förtätar på höjden

WEBB-TV: Audumbla 8 i Umeå har vuxit med två våningar.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/latta-vaningar-i-tra-fortatar-pa-hojden-25596

Nytt i det gamla – en framgång i Norrbacka

Webb-tv: Gamla förrådsrummen gav plats till 60 ettor.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/nytt-i-det-gamla-en-framgang-i-norrbacka-25561