Meny
  • Hållbarhetskonsulten Sofia Nyholm upplever att hon har skaffat sig en massa kunskap och fått ny inspiration sedan hon började jobba med USA:s första höghastighetsjärnväg i Kalifornien. Hon vänder hem till Sverige och sitt jobb på WSP i sommar.

Sofia Nyholm bidrar till att bygga ett hållbarare USA

Sofia Nyholm bidrar till att bygga ett hållbarare USA

WSP-hållbarhetskonsulten Sofia Nyholm tvekade inte när hon fick chansen att åka till San Francisco och jobba med USA:s första höghastighetsjärnväg. Hon tog med sig barnen och mannen till ett liv i solen. Uppdraget – att bidra till att järnvägen byggs så hållbart som möjligt.

Klockan är halv sex på kvällen i Sverige men i andra änden av linjen åker Sofia Nyholm morgontåg mellan San Francisco och Sacramento, Kaliforniens huvudstad. 

– Myndigheten, California High Speed Rail Authority, har sitt huvudkontor där så visa möten är i Sacramento, säger Sofia.

Tåg har alltid varit en viktig del av USA:s infrastruktur, men först nu byggs den första höghastighetsjärnvägen USA mellan San Fransisco och Los Angeles. Sträckan har i dag en mycket hög belastning på såväl inrikesflyg och motorväg och den järnvägsförbindelse som finns tar nio timmar att åka och kräver flera byten. 

– Kapaciteten för transporter är redan passerad. På motorvägarna, där mycket av persontransporterna går är det alltid enorma köer och järnvägen som den ser ut i dag är inget egentligt
alternativ. Den nya höghastighetsjärnvägen ska avlasta de befintliga transportvägarna, få fler att åka tåg, förkorta persontransporterna och öka rörligheten. Målsättningen är också att projektet ska bli USA:s mest hållbara infrastrukturprojekt i både byggande och drift, säger Sofia Nyholm.

California high speed rail började byggas 2015 och första sträckan ska vara klar 2025. Hela den 70 mil långa sträckan väntas vara klar 2029.

USA:s första höghastighetsjärnväg byggs mellan San Francisco och Los Angeles.
USA:s första höghastighetsjärnväg byggs mellan San Francisco och Los Angeles.
Sofia Nyholms roll som WSP-hållbarhetskonsult i projektet är att vara ”Environmental and Sustainability Planner”. För Sofia innebär det mycket jobb med upprättande av policys och implementering av kravställan bland annat. Innan Sofia började på WSP jobbade hon på Trafikverket med liknande frågor. Tåg är ett klimatsmart transportmedel, men själva byggprocessen är mycket resursslukande.

– Att bygga järnväg kräver mycket material så som stål och betong, så det jag tittar mycket på är hur man ställer krav på material och hur man kan arbeta för att minska utsläppet av klimatgaser, säger hon.

Att komma från Sverige är en fjäder i hatten när man jobbar med hållbarhet. 

– Svensk hållbarhetskompetens har gott renommé. Många vet att vi ligger långt fram, jobbar proaktivt i Sverige och ställer höga krav, säger hon. 

Sofia åkte till USA just när Trump tillträtt med budskap om att satsa på kol och dra sig ur den världsomspännande klimatuppgörelsen. Tåg är ju bra för att minska fossilberoendet, men än märks inte att Trump-
administrationen skulle vara skeptisk till projektet, enligt Sofia Nyholm.

– Trump har ju även uttalat att han vill satsa på järnvägar så på så sätt går det inte stick i stäv med vad man tidigare velat bygga, säger hon.

Att bo mitt i San Fransisco är fantastiskt, tycker Sofia. Det är en riktig multikultistad och befolkningen är väldigt öppen för nya människor. Dessutom har Sverige många internationella organisationer som underlättar för svenskar i utlandet – Handelskammaren, Svenska kyrkan, Swea och så vidare. 

– Vi lever ett kul och äventyrligt fritidsliv, säger Sofia Nyholm.

 

Pappaledig man ovanlig syn

Sofias man sticker dock ut något i kvarteret.

– Som föräldraledig pappa till vår fyraåring och vår ettåring är han ganska ovanlig. I lekparkerna syns mestadels andra föräldralediga mammor och nannies. Föräldra-ledigheten här väldigt mycket kortare än i Sverige och papporna är inte hemma lika stor del av tiden som hemma, säger Sofia Nyholm.

Sofias uppdrag håller på till slutet av juli och när hon vänder hemåt förväntas hon ha med sig många erfarenheter som bland annat kan användas i Ostlänkenprojektet. Det handlar om kontaktnätverk, annorlunda arbetssätt och erfarenheter från den höga nivå på innovationskunskap och ingenjörsskicklighet som hon möter i sitt arbete i Kalifornien. 

– Det har verkligen varit inspirerande att få jobba med sådana duktiga ingenjörer och experter på innovationskunskap som jag mött här. Vilken nivå på innovationer vi kan nyttja i Sverige sedanvet jag inte ännu, det återstår att se, säger Sofia Nyholm.

Järnvägare i Kalifornien

Namn: Sofia Nyholm.

Ålder: 31.

Gör: Environmental and Sustainability planner för WSP i projektet California High Speed Rail i Kalifornien.

Utbildning: Magisterexamen i miljöriskanalys.

Fritidsintressen: Mina två barn och att uppleva nya platser och saker med min familj.  

Favoritjärnvägssträcka: Utsikten från tåget över Bråviken vid Getå på Sträckan Norrköping–Kolmården (där Sofia är uppvuxen) är fantastiskt vacker.

Städer blir säkrare med biofilter

Byggopusvinnaren Johan Nilsson har studerat klimatanpassning.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/stader-blir-sakrare-med-biofilter-25445
Trapphus som levererats samma dag till projektet Senapsfabriken i Uppsala. Kvarteret Åsikten byggs mitt mellan två HMB Bygg-projekt och logistiken samordnas i Lossningskalendern.

Enkel lösning knäcker nöt

Digital logistikkalender sprider sig som löpeld på NCC
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/enkel-losning-knacker-not-25440
Kvarteret Järnridån i Ängby i Bromma.

Tillbakablick: Rapport från Södra Ängby

Tidningen beskrev ett toppmodernt villaområde 1937.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-rapport-fran-sodra-angby-25304

Tillbakablick: Byggarna missnöjda med uniformen

Intervjustudie visade upp en missklädd kår.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-byggarna-missnojda-med-uniformen-25303
Byggbodar var en bristvara våren 2007.

Tillbakablick: Bodbrist på byggena

Uthyrningsföretagen hade fullt upp 2007.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-bodbrist-pa-byggena-25302
En reklamkampanj skulle få byggarbetarna att sluta röka i byggbodarna.

Tillbakablick: Slutrökt i bodarna

1987 var det dags för byggarbetarna att fimpa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-slutrokt-i-bodarna-25301
Katarina Graffman är antropolog med flera uppdragsgivare inom byggbranschen. Att förstå hur människor lever, inte bara hur de säger att de gör, är en viktig faktor för när man vill sätta människan i centrum.

Vill ge humanister plats inom bygg

Katarina Graffman anser att mer krävs för att sätta människan i centrum.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vill-ge-humanister-plats-inom-bygg-25256

Goda jobbutsikter i Byggsverige

JM ger högutbildade nyanlända chansen att nå en anställning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/goda-jobbutsikter-i-byggsverige-25253
Arkitekten och entreprenören Jurrian Knijtijzer provbodde själv sin modul i tre månader för att se om den håller måttet.

Trä ska frälsa holländarna

Starka fördomar hinder för att bygga i ”nytt” material.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tra-ska-fralsa-hollandarna-25201
I framtiden blir alla produkter råvarubanker. Vi lånar råvarorna från vår planet jorden och lagrar dem i en bank som är produkten, säger arkitekten Thomas Rau.

Ny affärsmodell gör byggnader till materialbanker

Designar för återvinning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ny-affarsmodell-gor-byggnader-till-materialbanker-25202