Meny

Hon gick från catwalken till betongbilen

Hon gick från catwalken till betongbilen

Jessica Thorzén stortrivs som betongbilsförare, inte bara för att ingen dag är den andra lik, utan också på grund av alla sina kvinnliga arbetskamrater. På Stormyrlidens Åkeri, där hon arbetar, har man nämligen en uttalad målsättning att helst anställa tjejer.

Jessica arbetar sedan två år inom Stormyrlidens Åkeri där kvinnorna faktiskt är i majoritet i förarhytterna.

– Vi har nio bilar inom åkeriet varav sju körs av tjejer, säger företagets innehavare Jörgen Larsson.

Det är ingen tillfällighet att det blivit så här, utan det är följden av ett mycket medvetet val.

– Tjejer kör försiktigare och är mer rädda om grejorna. Det är något vi alla vinner på i längden i form av mindre ställtid och färre verkstadsbesök, säger Jörgen. Det finns heller inget tjejerna inte klarar av som männen gör i det här jobbet.

Tre timmar tog det för Jessica Thorzén att fixa anställning som betongbilsförare.
Foto: Olle Anderstam

Av Stormyrlidens nio betongbilar är det sju som går för Sverock och två för Thomas Betong, varav Jessica kör den ena. För hennes del började det hela med att hon under utbildningen till CE-kortet för tung trafik träffade en gammal tjejkompis som körde betongbil.

– Kan hon så kan väl jag, tänkte Jessica och bad att få åka med ett par gånger. Redan första dagen var jag såld och tre timmar senare hade jag i princip en anställning klar.

Innan dess hade Jessica aldrig varit så säker på vad hon vill göra. Efter att ha jobbat som bland annat fotomodell, på kafé och i livsmedelsbutik hade Jessica Thorzén äntligen hittat hem. Att köra betongbil innebär även det nya kontakter varje dag. I Jessicas fall handlar det om leveranser i hela Stockholms och Uppsala län. Utbildningen för just betong har hon fått inom åkeriet.

– Jag trivs helt enkelt med variationen, att träffa nya människor och att inte veta hur varje dag kommer att se ut, säger hon. Dessutom älskar jag att köra bil.

Att Jessica befinner sig i en mansdominerad bransch märker hon av dagligen, även om just hon har flera tjejer som arbetskamrater.

Annat är det ute på de byggen dit betongen körs. Här händer det att karlarna radar upp sig bara för att kolla om den ”lilla tjejen” klarar av vissa krångliga backningar.

– Så här långt har jag nog bara gjort dem besvikna, skrattar Jessica.

Jessica Thorzén trivs med de varierande arbetstiderna som betongbilsförare har.
Foto: Olle Anderstam

Det här arbetet är också mycket flexibelt. Arbetstiderna är varierande, en del dagar kan börja klockan fem på morgonen, andra sluta först klockan tio på kvällen, men normalt slutar dagen före klockan fem. Jessica får alltid meddelande dagen före om vilken tid hon börjar dagen därpå. Det enda hon vet om veckan är att hon jobbar måndag till fredag och har sin fasta månadslön även om hon inte blir utställd alls vissa dagar.

– Jag gillar det, men nackdelen är ju att jag aldrig kan säga till min åttaåriga dotter när jag kommer och hämtar henne i skolan. Det kan variera mellan klockan två och fem.

Ofta är arbetet dammigt och lerigt och allra smutsigast är det när rännan och rotorn ska spolas ur med högtryck efter dagens vanligtvis tre-fyra lass.

– Missar man det så brinner den överblivna betongen fast och man får ett tungt jobb med att bila eller banka ur den härdade betongen, förklarar Jessica. Vi ska spola ur rotorn så noga att vattnet blir drickbart, vilket brukar ta 20-30 minuter beroende på vilken betong man kört under dagen.

På frågorna om vad hon gör om fem eller tio år blir svaret, kör betongbil och återigen, kör betongbil.

– Jag älskar det här jobbet så för mig finns inget annat alternativ. Med växande städer och ökat byggande ser framtiden också ljus ut inom hela betongbranschen.

Konceptbilar vittnar 
om framtidens transporter

Eldrift och självkörande bilar på IAA-mässan i Hannover.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/konceptbilar-vittnar-om-framtidens-transporter-27414

Lyckad klimatbantning på Solna United

På Skanskas projekt Solna United landar klimatutsläppen en bra bit under snittet.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/lyckad-klimatbantning-pa-solna-united-27426

Dröm om skärgårdsidyll gav liv åt vänskapshus

WEBB-TV: Hogslätts vänboende nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/drom-om-skargardsidyll-gav-liv-vanskapshus-27407

Dubbelspårigt projekt gick som på räls

WEBB-TV: Dubbelspåret Strängnäs – Härad nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/dubbelsparigt-projekt-gick-som-pa-rals-27384

Ljus boning för forskningen

WEBB-TV: Biomedicum nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ljus-boning-forskningen-27357

”Vi är marknadsledande inom strategisk partnering”

Henrik Landelius, NCC, fortsätter leda framgångsrikt affärsområde.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-ar-marknadsledande-inom-strategisk-partnering-27294

Rustad högborg för nationalskatter

WEBB-TV: Nationalmuseums renovering nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/rustad-hogborg-nationalskatter-27296

Så ska du tänka när du väljer säkerhet för ditt byggprojekt.

Annons.
Så ska du tänka när du väljer säkerhet för ditt byggprojekt.
http://byggindustrin.se/sponsrat/gar-bo/experten-sa-valjer-du-ratt-sakerhet-ditt-bygge-27282

Herre på täppan i pickisklassen

Egen V6-motor ger stor körupplevelse.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/herre-pa-tappan-i-pickisklassen-27287

Studentstenar med stil

WEBB-TV: Kvarteret Forskningen nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/studentstenar-med-stil-27270

Ser vinst med ökad medborgarmakt

Staffan Schartner vill att byggemenskaper ska få fäste i Sverige.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/ser-vinst-med-okad-medborgarmakt-27227