Meny
  • Juan Gauthier, visualiserare på Skanska, är en fena på att designa verklighetstrogna miljöer, kunskaper han har förvärvat som utvecklare av daorspel.
    Foto: Anders Siljevall

Han visualiserar framtiden med ny teknik

Han visualiserar framtiden med ny teknik

Vad kan byggbranschen lära sig från spelvärlden? Juan Gauthier, visualiserare på Skanska, har med sin bakgrund inom gamingvärlden full koll på VR-tekniken som skapar verklighetstrogna modeller.

Du står på balkongen till din blivande lägenhet och ser hur solen går ner. Du går in, möblerar om lite i bokhyllan och vrider på spisen. Därefter byter du färg på vardagsrummet, för att sedan gå ut på balkongen igen för att se hur soluppgången ser ut en tidig vårmorgon. Sedan tar du av dig dina VR-glasögon och är tillbaka i Skanskas visualiseringslabb på huvudkontoret i Stockholm. Här arbetar Juan Gauthier sedan två och ett halvt år tillbaka som visualiserare. Som en del av Skanska Teknik, supportverksam- heten för Skanska Sverige, arbetar han bland annat med att skapa visualiseringar till bolagets olika projekt.

– Vi hoppar in där det finns behov, berättar han.

Skanskas visualiseringscenter finns sedan fem år tillbaka. Här testas den senaste tekniken inom virtual reality, VR, och augmented reality, AR, i VR-glasögon och på en gigantisk glasskärm som fick lyftas in innan själva byggnaden var färdigställd. Tekniken går snabbt framåt, demonstrerar Juan Gauthier.

– Vi använder fyra datorer för att driva projiceringen på den här skärmen. Men i dag har det kommit laptops som klarar av det på egen hand så uppgradering är ett konstant måste, säger han.

15 år i spelbranschen

När han svarade på annonsen för tjänsten som visualiserare på Skanska hade Juan Gauthier hunnit jobba inom spelbranschen i 15 år och arbetat med speltitlar som Headhunter och Just Cause. Därefter hade han arbetat som egenföretagare inom visualisering för bland annat mässor, men även som lärare.

Att han snabbt och billigt kunde skapa 3D-ritningar och hade lång erfarenhet inom realtidsgrafik och visualiseringar gjorde att han fick jobbet.

– De förstod att jag inte bara hade koll på att rendera 3D-modeller, men också kunde göra snygga och resurssnåla modeller i realtid, säger Juan Gauthier.

Att rendera en CAD-ritning för att skapa verklighetstrogna miljöer i 3D tar lång tid och kräver mycket datorkraft men att från början designa så verklighetstrogna miljöer som möjligt gör att miljön i en simulering kan flyta på. Detta var något som Juan Gauthier hade blivit skicklig på under sin tid som spelutvecklare.

Kräsna gamers driver på

VR började bli stort och kommersiellt tillgängligt när han började på Skanska och det blev hans nisch att skapa modeller i VR och AR. Som verktyg använder han spelmotorn Unreal Engine, som användes för första gången i det klassiska datorspelet Unreal som släpptes 1998. Sedan dess har Unreal Engine blivit ett brett använt verktyg för att bygga såväl spel som visualiseringar i andra sammanhang.

– Man behöver inte gräva ner sig i tusentals inställningar för att få snygga renderingar när man gör visualiseringar i Unreal Engine, så mycket som det behövs i ett renderingsprogram som till exempel 3dstudioMax. Det går snabbt att slänga in nya detaljer och funktioner och se resultatet i realtid utan att behöva rendera och vänta i fem, tio minuter, säger Juan Gauthier.

Spelbranschens roll i utvecklingen av visualiseringstekniken i stort kan inte underskattas. Det är kräsna gamers som kräver allt mer verklighetstrogna spelmiljöer som samtidigt ska flyta på bra på deras datorer och spelkonsoler.

– Här har spelutvecklare och grafikkortstillverkare draghjälp av varandra. Mer avancerade spel kräver allt mer kraftfull hårdvara. Det tvingar utvecklingen framåt, säger Juan Gauthier.

Intresset växer inom bygg

Intresset för visualisering blir allt större, även i den traditionellt trögrörliga byggbranschen. Internt märker Juan Gauthier att han får fler samtal om att skapa visusaliseingar för projekt inom Skanska. Han och kollegan Thommy Holmström arbetar bland annat med att ta fram

en VR-mall för att göra det mer effektivt och mindre kostsamt att skapa visualiseringar för varje enskilt projekt.

– Tanken är att mallen ska innehålla alla funktioner, som öppning av skåp och lådor, möjlighet att byta ut material, ändra tid på dygnet och annat som skapar trovärdighet och känsla. I den ska sedan en CAD-ritning i 3d kunna plockas in och alla VR-funktionerna appliceras på minimal tid, säger Juan Gauthier.

Att ta modellerna ut i produktionen

En annan del av jobbet handlar om att ta fram modeller som kan visas på mässor och liknande sammanhang.

– Vi blev tillfrågade om att göra något som vi kunde visa upp på Business Arena i Stockholm. Av erfarenhet vet vi att det sällan är så lyckat att ha med VR-glasögon på en mässa. Dels kan bara en person se modellen på en gång och de flesta är obekväma med att testa det när det är fullt med folk runtomkring plus att många vill inte vänta i 14–20 minuter för att sedan få prova i ca två, tre minuter, säger Juan Gauthier.

Strax innan hade Iphone och Ipad kommit med stöd för AR-teknik. Det födde

idén om att visa modeller i läsplattor i stället. Genom att hålla plattan över en slät yta får man modellen projicerad. Genom skärmen ser det ut som att du har 3D-modellen framför dig och du kan gå närmare, gå runt den och skala ner modellen våning för våning.

– Det blev väldigt uppskattat, säger Juan Gauthier.

Nästa stora steg blir att ta ut modellerna i produktionen.

– De flesta frågor jag får handlar om det, att kunna placera till exempel elritningen och se den i bygget med hjälp av AR-teknik. Där är det förstås en säkerhetsaspekt med att använda glasögon, men läsplattor är ett populärt verktyg i det sammanhanget, säger Juan Gauthier.

Kort om Juan Gauthier

Ålder: 47.

Utbildning: Inom IT och säkerhet, självlärd inom visualisering.

Karriär: 3D-artist och speldesigner på olika spelföretag, egen företagare i 14 år.

Uppväxt: Född i Chile, bodde därefter åtta år i Polen innan flytt till Sverige.

Bor: I Stockholm.

Intressen: Göra spel, komponera musik och spela i band.

Drivkrafter jobbet: Att vara först med ny teknik och vara innovatör.

Hon har 
arbetat sig upp från botten

Från gruvan till samhällsbyggare – i samma företag.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-har-arbetat-sig-upp-fran-botten-27868

Medeltida höjdare 
omsprungen av ny ikon

WEBB-TV: Icon Växjö nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/medeltida-hojdare-omsprungen-av-ny-ikon-27872

Adam Cocozza har växt in i pappans kostym

Från ung sommarjobbare till vd på pappas företag Botrygg.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/adam-cocozza-har-vaxt-i-pappans-kostym-27840

Högsträckt legobygge fullmatat med spänning

WEBB-TV: Ledningshöjningen mellan Hamra och Åker nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hogstrackt-legobygge-fullmatat-med-spanning-27843

Han har gjort ledstänger till en familjesak

Sture Wiklund är inte sugen på pension.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/han-har-gjort-ledstanger-till-en-familjesak-27801

Krocksäkrat brobygge

WEBB-TV: Brohuset i Stockholm nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/krocksakrat-brobygge-27799

Bostäder åt ekonomiskt svaga hushåll viktigaste frågan

Byggindustrin har frågat ett antal intresseorganisationer om det kommande byggåret.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bostader-ekonomiskt-svaga-hushall-viktigaste-fragan-27686

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Spridda röster om byggåret som gått

Vi har frågat ett antal intresseorganisationer om hur de minns 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/spridda-roster-om-byggaret-som-gatt-27684

Så minns vi byggåret 2018 – andra halvåret

Byggindustrin gör en sammanfattning av några av de stora bygghändelserna under 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-minns-vi-byggaret-2018-andra-halvaret-27664

Så minns vi byggåret 2018 – första halvåret

Byggindustrin gör en sammanfattning av några av de stora bygghändelserna under 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-minns-vi-byggaret-2018-forsta-halvaret-27663