Meny
  • Raul Torres flydde från kommunistdiktaturen Kuba för 24 år sedan. Nu har han byggt ett hus där – efter svenska byggnormer.
    Foto: Anders Myrdahl

Flydde diktatur för att bygga det han älskar

Flydde diktatur för att bygga det han älskar

Raul Torres har en bakgrund som sticker ut i den svenska byggbranschen. Han växte upp på Kuba och utbildade sig till väg- och vatteningenjör på ett militärinstitut i Ryssland. 1994, 26 år gammal, flydde Raul Torres från kommunistdiktaturens Kuba.

I sitt första flyktförsök 1994, som var oerhört dramatiskt, var hans plan att med roddbåt ta sig de cirka 18 milen från Havanna på Kuba till Key West i USA. Men efter att ha rott i tolv timmar hamnade han och de andra sex personerna i båten i en storm med uppemot sju meter höga vågor. Stormen varade i åtta timmar och tvingade roddbåten med Raul och hans kamrater tillbaka till Kuba. Med fast mark under fötterna blev han tillfångatagen och förhörd av den kubanska kustbevakningen. Efter knappt tre veckor i fängelse släpptes han och smidde kort därpå nya flyktplaner.
Sitt andra och sista flyktförsök genomförde han i december samma år. En betydligt enklare flykt än den första. På en fest i Havanna kom Raul Torres i kontakt med en svensk man, som undervisade i spanska vid Umeå universitet.
– Jag berättade om min situation och mina flyktplaner och fick kort därefter en inbjudan till Sverige från mannen, berättar Raul Torres.
Han skickade inbjudan till de kubanska myndigheterna och fick, trots tidigare flyktförsök, tillstånd att resa till Sverige.
– Om jag hade stannat på Kuba fanns det en risk att jag skulle bli hjärntvättad av den kubanska diktaturen. Det var förbjudet att resa från Kuba och den lön jag hade var mycket låg och svår att klara mig på. Jag kände mig som en slav i mitt eget land. Det fanns ingen frihet. Ingen fick säga emot diktaturen och välja hur man ville leva sitt liv. De som var emot diktaturen hamnade utanför arbetsmarknaden och resten av samhället. Diktatur var helt enkelt inget för mig, säger Raul Torres, som valde Sverige eftersom det var det enda landet i världen som inte krävde visum för människor från Kuba.
Han landade på Arlanda den 27 december 1994, fyra dagar innan nya strängare visumregler började gälla. Kvar på Kuba hade han sina föräldrar, syster och släkt.


Jobberfarenhet från Kuba

I Sverige började Raul Torres sin långa resa in i den svenska byggbranschen, förutom sin gedigna utbildning hade han även med sig ett års jobberfarenhet som tekniskt ansvarig på olika arbetsplatser på Kuba.
Det dröjde dock ända fram till 1997 innan han kunde få sin kompetens och yrkesutbildning bekräftade genom att validera dem via Patent- och registreringsverket. Och det tog ytterligare nästan tio år innan hans första bygganställning i Sverige –  år 2006 som arbetsledare inom betong på Oden. I väntan på det körde han taxi och lastbil för att få in pengar. Parallellt utbildade han sig till arbetsledare via Arbetsförmedlingen
Från och med 2006 har Raul Torres haft en rad anställningar, i första hand som platschef och arbetsledare, inom väg-, bro- och VA-projekt. Några exempel på arbeten han har varit delaktig i genom åren är Törnskogstunneln i Sollentuna, där han var arbetsledare på betongsidan, två tunnlar till Stockholm Vatten i Årsta och en bro i Barkarby. Han har varit inblandad i många andra projekt genom åren, till exempel åt Trafikverket och Stockholms stad med flera.  
I dag är Raul Torres bland annat engagerad i höghastighetsspåret från Stockholm till Malmö och etappen Nyköping – Linköping, där han jobbar som underkonsult åt Sweco.  
– I min roll räknar jag på hur mycket tunnlar, broar och övriga anläggningar kommer kosta. Ofta handlar det om att räkna fram olika kalkyler där förutsättningarna skiljer sig, för att presentera flera olika alternativ.


Vill skapa något bestående

Raul Torres drivkraft är att skapa något bestående åt samhället.
– Jag älskar tunnlar och broar och kallar det en kommunikationslättnad mellan två ställen.
I samband med att Raul Torres konstaterade att den kubanska kommunistledningen fått en något mjukare linje än tidigare bestämde han sig för att bygga ett hus på Kuba. Huset ligger i Jaimanitas, cirka 1,5 mil från centrala Havanna och 200 meter från havet. Husets undervåning byggdes klart i februari 2016, drygt 1,5 år innan orkanen Irma dundrade in över Kuba. En av de i särklass starkaste orkaner som världen skådat.
Men Raul Torres var inte orolig när ovädret var på väg. Tack vare att huset är byggt i betong, enligt svenska byggnormer, stod det som en fura utan att skadas.  
– De kubanska byggarna tyckte först att jag överdrev i materialval och byggnormer. Men efter orkanen berömde de mig. Många hus på Kuba förstördes av orkanen, men mitt hus kommer stå i 500 år.
När husets övervåning är färdigbyggd kommer huset ha en boyta på 200 kvadratmeter.
– Kanske flyttar jag tillbaka till Kuba när jag blir pensionär? Men om det blir demokrati på Kuba skulle jag kunna tänka mig att flytta dit och jobba där med det jag gör i dag. Då vill jag i så fall jobba på ett svenskt företag. För jag vill ha en svensk organisation i ryggen.
 

Hyllar 
hängbroar

Namn: Raul Torres.
Gör: Jobbar på Nordic Construction Management, underkonsultföretag till stora projekt- och entreprenadfirmor, där han ansvarar för kalkyler och produktionsplanering.   
Ålder: 50.
Familj: Fru och tre barn.
Utbildning: Civilingenjör väg- och vatten.
Favoritbyggnad: Öresundsbron, som kallas snedkabelbro, men som byggts enligt samma princip som en hängbro. För mig är hängbroar arkitektoniskt fina tillsammans med sin funktionalitet.
 

Sanningen bakom raset

Sandöbron är den värsta byggolyckan i svensk historia.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sanningen-bakom-raset-28104

”Hon kände igen honom på kläderna”

Börje Nenzén träffade många av rasets efterlevande.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hon-kande-igen-honom-pa-kladerna-28105

Norrmalmsregleringens sista pusselbit

Byggarkivet tittar närmare på Kulturhuset.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/norrmalmsregleringens-sista-pusselbit-28100

”Det blir nya risker 
att ta hänsyn till”

Fem frågor till robotexperten.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/det-blir-nya-risker-att-ta-hansyn-till-28095

Åtta robotar som är redo att ta över byggarbetsplatsen

Maskinerna tar plats på bygget.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/atta-robotar-som-ar-redo-att-ta-over-byggarbetsplatsen-28092

Robotar – din nya 
underentreprenör

"Små företag kommer att få det svårt."
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/robotar-din-nya-underentreprenor-28094

Från bollkoll 
till byggkoll

Handboll och hållbarhet med månadens byggare Cecilia Fasth.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/fran-bollkoll-till-byggkoll-28091

En grön bostadsminister vid styret

Per Bolund om styrmedel, styrstänger och Miljöpartiets styre.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-gron-bostadsminister-vid-styret-28086

Företrädarnas tips till Per Bolund

Två tidigare ministrar om bostadspolitiken.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/foretradarnas-tips-till-bolund-28087

Berlingo – liten mästarbil i ny skrud

En bil som förtjänar ett mycket högt betyg enligt Byggindustrins testförare.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/berlingo-liten-mastarbil-i-ny-skrud-28046