Meny
  • Cecilia Wemming var förberedd på byråkratin inom bostadsbyggandet. Men att det skulle vara fullt så trögt som hon nu fått egen erfarenhet av hade hon inte kunnat föreställa sig.

Cecilia Wemming säljer bostäder i one-stop-shop

Cecilia Wemming säljer bostäder i one-stop-shop

Cecilia Wemming är PR-konsulten som blev vd för ett byggföretag. Affärsidén är att bygga mobila stadsmiljöer av bostäder i containrar.

Popup House heter företaget som nyligen fått sin första beställning på 38 containerbostäder till Huddinge. Men vägen till en första affär har varit lång. Företaget startade för fyra år sedan och Cecilia Wemming kom in som vd för två år sedan. Hon är den enda heltidsanställda, men de fyra delägarna har aldrig slutat tro på sin idé om compact living i container.

På företagets hemsida står att läsa att: ”Vi skulle kunna kallas fastighetsutvecklare, byggherre, totalentreprenör, hyresvärd och stadsutvecklare. Men vi kallar oss hellre en one-stop-shop för bostäder. Har du mark fixar vi bostäder. Vår vision är att det ska vara lika enkelt att skaffa en ny bostad som att skaffa en ny mobiltelefon.” Man kan nästan förstå att grundarna till Popup House kommer från PR- och kommunikationsbranschen. Albert Åkerman och Mernosh Saatchi var de två som startade det efter inspiration från studentboenden inrymda i containrar i Holland. Men det visade sig efter ett tag att marknaden för bostäder i Sverige var svårare att slå sig in på än de trott.

– I det skedet kom jag in. Jag är statsvetare och kommunikatör och har jobbat mycket med samhällskommunikation och har vana från politiken. När jag hörde om Popup House var det något jag verkligen gick igång på, det var så konkret. Jag ville testa att jobba med något nytt, dessutom visste jag hur politiken fungerade och hade sett hur de stora aktörerna misslyckades med att möta behovet av billiga hyresrätter, berättar Cecilia Wemming.

 

Har jobbat som ledarskribent

Cecilia Wemming har bland annat varit liberal ledarskribent, aktiv inom Centern och delägare och konsult på Gullers Grupp, en kommunikationsbyrå för samhällsaktörer. Kunder i den sistnämnda verksamheten var exempelvis Lantmäteriet, NCC, HSB och Hyresgästföreningen. Cecilia Wemming hjälpte dem bland annat med att ta fram politiska ställningstaganden och hur de skulle marknadsföra dem.

– Efter att ha jobbat med många stora organisationer kände jag att det var så otroligt mycket workshops och dokument. När jag tyckte allt var klart sade de att de ville ta allt en vända till.

Cecilia Wemming gav sig i kast med sin nya uppgift och använde samma metod som när hon var PR-konsult.

– Jag ringde runt till kommunerna och andra och frågade om jag kunde komma och pitcha en idé. Alla älskar oss, tjänstemännen tycker att det vi gör är superkul och spännande. Men tyvärr har det blivit förhinder högre upp och mycket hänger på att vi är en liten obeprövad aktör, säger hon.


Trög byråkrati

Cecilia Wemming var förberedd på byråkratin inom bostadsbyggandet. Men att det skulle vara fullt så trögt som hon nu fått egen erfarenhet av hade hon inte kunnat föreställa sig.

– Alla lagar och regler gör bygg till en väldigt svår marknad att verka på. Kontakterna med kommunerna har varit en djungel. Det känns som att varje kommun har hittat på sina egna processer, som säkert fungerar bra för dem, men som gör det oerhört svårt att veta hur man ska navigera just där. Jag önskar att det fanns en större tydlighet och transparens om bland annat markfördelning och planprocess. Jag vill bygga så bra som möjligt, inte vara en så bra byråkrat som möjligt.

 

Pop up house har ett idédrivet engagemang och vill jobba med social hållbarhet i sina områden.
Pop up house har ett idédrivet engagemang och vill jobba med social hållbarhet i sina områden.

Popup House har samarbetat med arkitekter, ingenjörer och företaget Boxframe för att ta fram sin bostadsmodul. 20-fotscontainrarna är nyproducerade för att få till takhöjden som ligger på 2,60 meter. Uppvärmningen är vattenburen golvvärme. Containrarna har en sprutisolering mellan ytter och innervägg och modulerna kan kläs med sandwichelement i olika tjocklek på utsidan för att få ett rejälare klimatskal. Den ena kortsidan består av ett fönster. Containerdörrarna har behållits och klätts i trä och bildar på så vis ett slags eget uterum för varje lägenhet. Förebilden är hotellrum och så mycket som går är väggfast. De 13 kvadratmetrarna rymmer både köksenhet och ett badrum som är funktionshindersanpassat.

– Containrarna går i stort sett att bara ställa ner, man behöver inte gjuta eller påla.

Produktionen sker i en fabrik på Ingarö utanför Stockholm och där finns enligt Popup House kapacitet för att bygga tio bostäder per vecka. 400 bostäder kan även lagerhållas inför en etablering.

– Vi övervägde att lägga produktionen utomlands men att både sälja in containerboende och att de byggts i till exempel Kina hade blivit lite för mycket uppförsbacke. Inte kvalitetsmässigt, men varumärkesmässigt, säger Cecilia Wemming.

Containrarna kan staplas på varandra i sju våningar med utanpåliggande hiss. 40 parkeringsplatser kan snabbt ge plats åt 80 bostäder, menar företaget. Kvaliteten ska vara så god att de står sig som permanenta bostäder. Popup House har hittills drivits av eget kapital och inte fått en krona i offentligt stöd, säger Cecilia Wemming. Men under 2018 planeras aktiviteter för att få in kapital. Ett mål är att kunna anställa fler personer inom sälj och fastighetsutveckling. De 38 moduler som ställdes på plats som boende för nyanlända i Huddinge under sommaren, och hyrs av kommunen på 10 år, är ett genombrott för företaget.

– Nu får vi ett referensprojekt att visa upp.

Attityden gentemot modulhus har definitivt blivit mer positiv på några års tid, konstaterar Cecilia Wemming. Det finns helt plötsligt många aktörer som vill pröva lyckan.

– Vi får ungefär ett samtal i veckan från personer som frågar efter detaljer om vår konstruktion. De vill kopiera, men vi lämnar inte ut, säger hon.


Idédrivet engagemang

Cecilia Wemming påpekar att de, till skillnad från många andra företag för tillfälliga bostäder, har ett idédrivet engagemang. Det inkluderar en vision om hållbar stadsutveckling, att inte bara ställa upp containrar utan även jobba med social hållbarhet.

– Vi har tagit fram ett manifest. Där vill vi skrota sömnstaden och skapa en levande stadsmiljö med mycket utrymme för mänskliga möten. Ett bostadsområde är en bra plattform för att jobba med många sociala utmaningar och den potentialen vill vi ta vara på, säger Cecilia Wemming.

Hon är övertygad om att olika typer av tillfälliga bostäder i anslutning till befintlig bebyggelse skulle kunna höja många områdens attraktivitet.

– Vår styrka är att vi kan kommunikation och är esteter som tänker på form och koncept. Vi kan koppla ihop oväntade aktörer för att skapa något nytt. Jag tror att samhällsbyggandet går mycket åt det hållet. Det finns så otroligt mycket roliga idéer inom stadsplanering och jag tror att det kommer att smälla till och hända väldigt mycket de kommande tio åren.

Entreprenör tänkare

Namn: Cecilia Wemming.

Ålder: 35.

Utbildning: 2002–2007 pol.kand (Uppsala Universitet), 2008-2009 master i marknadskommunikation, IHM Business School.

Karriär: Alltialllo – Axess TV, Socialstyrelsen, PWC, m.fl. år 2006-2010. Kampanjledare Centerkvinnorna, ledarskribent (Hela Hälsingland, Eskilstuna-Kuriren m.fl) 2010-2011. Kommunikationsrådgivare och delägare, Gullers Grupp 2011-2015. Sedan 2015 vd och delägare i Popup House.

Uppväxt i: Uppsala.

Bor: Stockholm.

Intressen: Naturen, läsa/tänka/skriva, träning, fest.

Detta vill jag jobba med i framtiden: Mitt fokus just nu är att bygga Popup House så starkt och bra jag bara kan. Därefter vore det roligt att jobba med politik på något sätt. 

Drivkrafter på jobbet: Lösa samhällsutmaningar genom innovation och att göra vardagen skönare, snyggare och bättre för fler.

Kulverten samlar alla vitala funktioner

Webb-tv: Vallastadens blodomlopp nomineras till Årets Bygge 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kulverten-samlar-alla-vitala-funktioner-25957

Renaults första stora pickup imponerar

Men likheterna med kollegornas pickisar är stora.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/renaults-forsta-stora-pickup-imponerar-25908

Ångan banade väg för särpräglat hotell

Webb-tv: Från rivningshot till historiskt hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/angan-banade-vag-sarpraglat-hotell-25906

Trafikplatsen som länkar ihop Göteborg

Webb-tv: Miljö och gott samarbete i fokus på Trafikplats Marieholm.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/trafikplatsen-som-lankar-ihop-goteborg-25878

Kompisskapet är inbyggt i trästommen

Webb-tv: Ungbo 12 skapar boendeform för ungas behov.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kompisskapet-ar-inbyggt-i-trastommen-25847

Ett nav för forskning och möten i Uppsala

Webb-tv: Delad entreprenad uppskattat när innovationshuset Hubben byggdes.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ett-nav-forskning-och-moten-i-uppsala-25806

Restaurering ger en kyrka för framtiden

WEBB-TV: Gustaf Vasa församling förnyar och bevarar.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/restaurering-ger-en-kyrka-framtiden-25761

Svenska bergsklättrare byter spån på norska kyrktak

Experter på uppdrag i väst.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/svenska-bergsklattrare-byter-span-pa-norska-kyrktak-25726

Camilla Einarsson blev bygglogistiker av en slump

Från PR-jobb till Vallastaden.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/camilla-einarsson-blev-bygglogistiker-av-en-slump-25684

En kunskapslänk mellan stad och land

Webb-tv: Bananformad skola nominerad till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-kunskapslank-mellan-stad-och-land-25676