Meny
  • Eva Nygren slutade i somras som chef för investeringar på Trafikverket. Hon började sin yrkesbana som arkitekt. Efter att hon slutade på Trafikverket har hon antagit en friare roll, som senior rådgivare.
    Foto: Johanna Åfreds

”Branschen måste bli bättre på att sätta rätt pris”

”Branschen måste bli bättre på att sätta rätt pris”

Eva Nygren är ett känt namn i branschen sedan många år tillbaka. Hon har tidigare varit vd för Sweco Sverige och koncernchef i Rejlers. Sommaren 2016 slutade hon som chef för investeringar på Trafikverket. Men vad hände sen? ”Nu arbetar jag som senior rådgivare och jag har inte för avsikt att lägga av”, berättar hon.

Efter nära 40 år i samhällsbyggnadsbranschen är det såklart svårt att slita sig. Hon är styrelsemedlem i JM, Troax och finska Uponor som finns på börsen. Dessutom i Ballingslöv International och det norska statliga bolaget Nye Veier och Nobelhuset. Det sistnämnda är ett bolag som bildats för att planera och genomföra det omdebatterade Nobel Center på Blasieholmen i Stockholm. Hon ingår även i Boverkets insynsråd. Ett styrelseuppdrag inom Umeå universitet är under avveckling. Det blir fortfarande ett antal resor runtom i landet och även utrikes varje månad, men Eva Nygren talar ändå om en rejäl nedtrappning.

– En del månader är mycket intensivare än andra men i förhållande till hur mycket jag har jobbat och rest tidigare så är allt mycket friare nu. Som högsta chef tidigare var man alltid tillgänglig, säger hon.

Pendlade Umeå-Stockholm

Efter att Eva Nygren fått barnbarn finns dessutom en hel del möjligheter att få rycka ut även där.

– Innan jul var jag hemma och ”vabbade” kan man väl säga en vecka. Jag försöker finnas till hands och det känns otroligt viktigt att kunna få ge något tillbaka. Jag vet själv hur det var, jag och min man hade inte kunnat jobba så mycket som vi gjorde om vi inte hade haft uppbackning av våra föräldrar när barnen var små.

Eva Nygren startade som arkitekt i Umeå. För 17 år sedan, som nybliven vd för Swecos arkitekter, började hon veckopendlandet till Stockholm. Under åren har många undrat hur hon har orkat.

– Med vuxna barn och en man som har ställt upp har det fungerat. Jag har jobbat mycket i veckorna och sedan känt att jag kunnat koppla av på helgerna. Vi är fortfarande gifta och det har passat oss bra.

1990-talets kris förändrade

På frågan om vad hon kommer att sakna från sitt tidigare yrkesliv svarar Eva Nygren att det knappt är något.

– Jag känner att jag är inne i en ny utvecklingsfas nu och verkar fortsatt i samma spännande bransch, därför saknar jag inte det gamla. Jag är otroligt glad och stolt över allt jag har fått vara med om, alla människor jag har träffat och alla duktiga medarbetare. Det jag trodde att jag skulle sakna var att finnas i ett dagligt sammanhang med medarbetare men nu märker jag att jag bygger upp nya spännande relationer i de olika styrelser som jag sitter med i, samtidigt som jag har kvar de gamla som vänner.

Vi kommer in på vilka förändringar som hon sett ske inom branschen. 1990-talets krisår sticker ut. Bolagen konsoliderades och de mellanstora företagen började försvinna. Konsulterna tvingades helt plötsligt börja sälja sig själva på ett nytt sätt. Beställarna började ses som kunder. Tidigare hade många företag, enligt Eva Nygren, mer haft inställningen att bara ”få det att gå ihop”.

– Det viktiga var uppdragens innehåll och det sågs nästan som lite fult att tjäna pengar. Men att få komma in i ett börsnoterat företag som Sweco 1999 blev en ögonöppnare. Vi gick i bräschen för lönsamhetstänket. Nu pratar man alltid debiteringsgrad och om vikten av lönsamhet för att kunna utveckla verksamheten.

Stuprören åkte ut

Genom åren har kulturen även förändrats till att jobba mer tillsammans istället för i stuprör, ömsesidig respekt och förtroende har ökat i branschen, anser Eva Nygren. Hon nämner även ökad internationalisering, något som hon ser som bra för konkurrensen och utvecklingen. Vilka utmaningar och farhågor finns då inför framtiden?

– En farhåga som jag ser är att prisbilden är bekymmersam. Efterfrågan på teknikkonsulter är otroligt stor men samtidigt sjunker timarvodena.

Orsaken till detta är enligt Eva Nygren att alla vill ha jobben och lägger sig på ett så lågt pris som möjligt i upphandlingarna.

– Jag blir bekymrad över att det lämnas så låga priser på kvalificerade jobb. Här tror jag att det finns en hel del att göra i branschen som måste bli bättre på att sätta rätt pris. Det kommer säkert att svida för en del under en period men är den enda vägen att gå.

Lågt pris får konsekvenser

Eva Nygren har sett tendensen med de låga anbuden i sina uppdrag både på beställar- och konsultsidan.

– Frågan är om man får den kvalitet man vill ha om man alltid köper till lägsta pris. Kunden måste bli bättre på att utvärdera det. Konsulterna å sin sida måste bli bättre på att beskriva sin produkt så att beställarna vet vad de får om de köper till lägre eller högre pris. Det är som skillnaden mellan att handla en möbel på Ikea eller låta en möbelsnickare göra den. Samhällsbyggnad handlar om att skapa värden som varar i 50–100 år.

De låga priserna får konsekvenser.

– Det slutar med en jakt på ändringar och tillägg i förhållande till de avtal som skrivits. Det blir fel fokus då, inte på resultat och kvalitet, säger Eva Nygren.

Fler kvinnor än män

I slutet av förra året tilldelades Eva Nygren Lifetime Achievement Award som delades ut i London av Association for Consultancy and Engineering. Priset går alltid till en person inom konsultbranschen i Europa som haft stor betydelse för branschens utveckling.

– Det var verkligen inget som jag hade förväntat mig. Det känns hedrande att få vara en förebild för andra i branschen och jag känner mig stolt och uppskattad för det jag har gjort tillsammans med alla fantastiska medarbetare.

När Eva Nygren kom till Sweco 1999 var hon yngst och den enda kvinnan i ledningsgruppen, men när hon lämnade Sweco var det fler kvinnor än män i gruppen.

– Vi hade aldrig något särskilt program för att lyfta kvinnor eller någon kvotering. Ett konsekvent arbete med att rekrytera kvinnor till ledande positioner gjorde det med tiden allt lättare att bygga på underifrån, säger hon.

Eva Nygren pratar om att hon ser ett ”tvärtomproblem” som kommer i framtiden.

– Vi är snart där. I statliga styrelser är det inte helt ovanligt med fler kvinnor än män. Börsbolagen har en lite längre väg att gå.

Hur ska kvinnor tänka och göra för att ta sig vidare i en mansdominerad bransch?

– Det känns svårt att säga det här, men ibland får man kanske inte vara så känslig. Man måste välja sina strider och inte alltid vara den där besvärliga personen. Det betyder inte att man ska tåla allt utan att man ska välja ut de viktiga frågorna och ta upp dem på ett konstruktivt och sansat sätt.

Kort om Eva Nygren

Ålder: 61 år.

Utbildning: Arkitekt CTH.

Karriär: Arkitekt VBB 1979-1984, arkitekt VAB 1984-1997, avdelningschef VAB 1997-1998, kontorschef FFNS 1999, vd FFNS (Sweco Architects)1999-2006, vd Sweco Sverige 2006-2012, vd och koncernchef Rejlers 2012-2014, direktör Investering Trafikverket 2014-2016.

Uppväxt i: Umeå.

Bor i: Stockholm och Umeå.

Intressen: Motion, helst utomhus och gärna längdskidor när det finns snö, laga god mat och umgås med familjen.

Detta vill jag göra i framtiden: Fortsätta utvecklas, vara nyfiken och lära nytt, ha roligt och njuta av livet, ta hand om mig själv och mina nära och kära.

Drivkrafter på jobbet: Nyfikenhet och engagemang, att se företaget och medarbetare växa, att nå målet och vinna.

Min personlighet: ”Nyfiken, uthållig, positiv, ser möjligheter före hinder.”

Från tidigare två modeller finns nya Isuzu D-Max som tio modeller, från singelhytt för dig som vill ha ett större flak och högst en passagerare, till äventyrsbilen AT35.

Bruksbil med stort modellutbud

Isuzu D-Max imponerar.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bruksbil-med-stort-modellutbud-25444

Städer blir säkrare med biofilter

Byggopusvinnaren Johan Nilsson har studerat klimatanpassning.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/stader-blir-sakrare-med-biofilter-25445
Trapphus som levererats samma dag till projektet Senapsfabriken i Uppsala. Kvarteret Åsikten byggs mitt mellan två HMB Bygg-projekt och logistiken samordnas i Lossningskalendern.

Enkel lösning knäcker nöt

Digital logistikkalender sprider sig som löpeld på NCC
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/enkel-losning-knacker-not-25440
Kvarteret Järnridån i Ängby i Bromma.

Tillbakablick: Rapport från Södra Ängby

Tidningen beskrev ett toppmodernt villaområde 1937.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-rapport-fran-sodra-angby-25304

Tillbakablick: Byggarna missnöjda med uniformen

Intervjustudie visade upp en missklädd kår.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-byggarna-missnojda-med-uniformen-25303
Byggbodar var en bristvara våren 2007.

Tillbakablick: Bodbrist på byggena

Uthyrningsföretagen hade fullt upp 2007.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-bodbrist-pa-byggena-25302
En reklamkampanj skulle få byggarbetarna att sluta röka i byggbodarna.

Tillbakablick: Slutrökt i bodarna

1987 var det dags för byggarbetarna att fimpa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-slutrokt-i-bodarna-25301
Katarina Graffman är antropolog med flera uppdragsgivare inom byggbranschen. Att förstå hur människor lever, inte bara hur de säger att de gör, är en viktig faktor för när man vill sätta människan i centrum.

Vill ge humanister plats inom bygg

Katarina Graffman anser att mer krävs för att sätta människan i centrum.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vill-ge-humanister-plats-inom-bygg-25256

Goda jobbutsikter i Byggsverige

JM ger högutbildade nyanlända chansen att nå en anställning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/goda-jobbutsikter-i-byggsverige-25253
Arkitekten och entreprenören Jurrian Knijtijzer provbodde själv sin modul i tre månader för att se om den håller måttet.

Trä ska frälsa holländarna

Starka fördomar hinder för att bygga i ”nytt” material.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tra-ska-fralsa-hollandarna-25201