Meny

ÅF siktar på nya marknader

ÅF siktar på nya marknader

Ett företag som överlevt 120 år och fyra teknikrevolutioner är ett företag som är redo att möta framtiden. Det anser Jonas Gustavsson, vd på ÅF sedan 2017. Nu styr han företaget mot en allt mer världsomspännande marknad.

– Vi vill inte kalla oss globala men är tydliga med att vi nu vill vara med och spela internationellt, säger Jonas Gustavsson.

ÅF:s lobby myllrar av folk och språk och stämningen är hög när morgonens möten påbörjas och de anställda kommer strömmande för att komma igång med arbetsdagen. Uppe på femte våningen verkar Jonas Gustavsson redan väldigt hemtam i lokalerna där han fixar sig en kopp kaffe vid kaffemaskinen.

– Men om jag ska vara ärlig – en sak jag inte vänjer mig riktigt vid är den här limegröna färgen, säger han och pekar på den uppiggande kulör som piffar upp vissa av kontorets väggar, innan han slussar in i till ett rum med ett enormt konferensbord för att påbörja intervjun. 

Jonas Gustavsson har en lång karriär bakom sig inom industrin och var innan han kom till ÅF chef för Sandvik Machining Solutions.

Uppdraget som vd på ÅF tog han för att ta företaget till nästa nivå, vilket bland annat innebär en ökad internationalisering och paketering av ÅF:s kompetensbas. Sedan Jonas Gustavsson började för ett halvår sedan har han ägnat en stor del tiden åt att utveckla ÅF:s nya strategi som bland annat resulterat i en ny organisation som sjösätts vid årsskiftet. 

Ny företagsstrategi

Enkelt går strategin ut på att förändra ÅF från ett lokalt mer klassiskt konsultbolag som säljer timmar till ett internationellt bolag som säljer konceptlösningar och till och med nischade produkter, såsom mjukvarukoncept. Från årsskiftet är företaget organiserat i fyra divisioner–  ”Industry, Infrastructure, Energy och Digital Solutions” –  som alla jobbar internationellt jämfört med den tidigare organisationen där enbart en division var internationell.

– Vi gör den här förändringen av två skäl: Dels ser vi att kunderna förändrar sitt beteende och vill ha mer helhetsåtaganden och att internationella spelare knackar på och vill konkurrera om dessa affärer. Men det handlar också om att företaget vill ta tillvara på sin djupa och breda kompetensbas som vi vill använda högre upp ”i värdekedjan”, säger Jonas Gustavsson.

ÅF har haft sitt fokus på Sverige genom åren, dels av tradition men också för att marknaden varit så stark här. På senare år har man även riktat in sig på närliggande länder och Tjeckien och Schweiz. 

Olika affärsområden ger olika möjlighet till internationalisering, infrastruktur är till exempel fortfarande ganska lokalt styrt och kräver mycket lokalkännedom och är därför ett lite svårare område att konkurrera med internationellt, menar Jonas Gustavsson. Men på industrisidan ser han nu att Sverige inte räcker till och ett geografiskt område där han räknar med att växa är Kina. Eftersom företaget är starkt inom energi, industri, digitalisering och infrastruktur passar det att leverera kompetens till ett antal olika länder i en, vad man kallar, selektiv internationalisering på de segment där vi är starka. Ett av dessa är leveranser inom biltillverkningen till Kina.

– Kina har nog varit i allas intresse sista tio åren, men för tio år sedan hade det varit mycket svårare för oss att komma in på den kinesiska marknaden. Med den utveckling som är nu passar vår kompetens väldigt bra nu. Kina är väldigt offensiva när det gäller förarlösa bilar, elektrifiering, uppkopplade bilar och carsharing. De tittar på helhetslösningar med infrastruktur och transportlösningar vilket är ett måste för dem för om de ska lösa urbaniseringen. Och där kommer vi in väldigt bra, säger Jonas Gustavsson.

Vill växa 10 procent per år

En viktig anledning till att man vill växa internationellt är också att man måste göra det för att nå de ekonomiska mål man satt upp.

– Vi vill se en årlig tillväxt på 10 procent exklusive plattformsförvärv som består av organisk tillväxt samt ”bolt–on förvärv” och ovanpå detta kommer större ”plattformsförvärv”, säger Jonas Gustavsson.

Att vara ett företag som jobbar internationellt är också ett sätt att locka nya medarbetare. ÅF har redan många medarbetare i och från andra länder, men kan bli fler.

Att få jobba utomlands var för övrigt något som lockade honom själv som ung.

– När jag började på ABB 1995 fick jag jobba i Schweiz första dagen jag tog examen. Och nyutexaminerade ingenjörer som vill bygga framtidens lösningar — de tycker så klart att det är spännande att jobba i en internationell miljö, säger han.

Fler kvinnor vill man också bli i företaget.

– Det finns mycket forskning och bevis som visar att diversifierade grupper presterar bättre eftersom att de får fler infallsvinklar än mindre homogena miljöer i grupperna, detta är något som vi på ÅF kommer att driva med ett ännu högre tempo än tidigare, säger Jonas Gustavsson.

Förvärv för att kunna erbjuda helhetslösningar

När det gäller byggbranschen specifikt vill ÅF bidra med många olika saker. Företaget beskriver sig som extra starka på buildings, väg och järnväg. 

– Vi är särskilt duktiga på komplexa byggnader, där vi tack vare vår bredd och kunskaper inom tekniska lösningar och digitalisering kan ta oss an projekt med höga krav – såsom till exempel sjukhus, skolor och kommersiella byggnader, säger Jonas Gustavsson. Vi fokuserar mycket lösningar för att skapa den smarta hållbara staden, bland annat inom energieffektivisering, inkluderande arkitektur och framtidens transportlösningar. Vi ser också starka kopplingar inom offentligt finansierad infrastruktur utifrån möjligheten att också skapa bostäder.

ÅF:s investeringar i arkitektur och design där man förvärvat bolag som arkitektfirman Sandellsandberg och Inuse som jobbar med user experiences och servicedesign, bidrar också här.

– De här förvärven är en viktig resa för oss då kundernas efterfrågan av helhetslösningar ökar, säger Jonas Gustavsson.

ÅF är ett brett företag och efter att ha genomlevt fyra teknikskiften med mekanisering, elektrifiering, automation till digitalisering ser Jonas att de står starkt rustade inför framtiden. En överdäckning intill Nacka centrum, ombyggnaden av Gardemoen i Oslo och inredningsarbetet på Viking Lines nya LNG– färja är några av de pågående projekt som blir extra spännande framöver. 

– Nu har vi gjort det väldigt tydligt både hur vi vill växa och hur breda vi ska vara. Med de trender vi ser framför oss – att industri smälter ihop med infrastruktur, transport går in i städerna och blir en del av smart cities, digitaliseringen som kommer som ett tryck tvärs över alla discipliner ser jag att vi kommer kunna använda vår bredd till  fördel för våra kunder. Men vi får inte bli hur breda som helst och det är därför den nya strategin är bra, säger Jonas Gustavsson.

ÅF
  • ÅF är ett ingenjörs– och designföretag med verksamhet inom energi, industri och infrastruktur. 
  • Företaget har sitt ursprung i Sveriges första industriförening. Ångpanneföreningen bildades 1895 och hade när den bildades till uppgift att inspektera ångpannor. Det skedde många allvarliga olyckor med ångpannor runt sekelskiftet.
  • I dag har ÅF cirka 10 000 anställda (varav 25 procent är kvinnor).
  • ÅF har gjort många förvärv genom åren och vill göra fler. 2017 förvärvade de Vatten & Miljöbyrån, CECON, Koncept Stockholm, Eitechs automationsverksamhet, Light Bureau och Inuse.
Jonas Gustavsson:
  • Ålder: 50.
  • Bor: Västerås.
  • Familj: Fru, två barn och två bonusbarn.
  • Fritidsintressen: Löpning, skidåkning av alla former samt vattensport.

Hon har målet att bromsa renoveringshetsen

Sofia Meurk arbetar för omredning av bostadsbeståndet.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-har-malet-att-bromsa-renoveringshetsen-26968

Ultramodernt kommunikationssystem

Imponerande teknik i nya Mercedes-Benz Sprinter.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ultramodernt-kommunikationssystem-26918

"Vi har en lång historia med oss i bagaget"

Koncernchef Kari Kauniskangas om YIT:s framtid efter förvärvet av Lemminkäinen.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-har-en-lang-historia-med-oss-i-bagaget-26914

Svenska framgångar i Brexitland

Whites erfarenheter av prefab ses som tillgång av britterna.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/svenska-framgangar-i-brexitland-26916

Bluffakturor – så skyddar du dig bäst

Högsäsong för vilseledande erbjudanden i brevlådan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bluffakturor-sa-skyddar-du-dig-bast-26893

Eshaq kan få lämna Sverige efter mejlmiss

Myndighetsschabbel kan leda till utvisning av Dipartlärling
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/eshaq-kan-fa-lamna-sverige-efter-mejlmiss-26885

Heléne Lundmarks nisch – modulhus-entreprenör

Heléne Lundmark satsar på stålmoduler.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/helene-lundmarks-nisch-modulhus-entreprenor-26854

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Paris kommer i OS-form med BIM

Området runt Eiffeltornet ska anpassas för tävlingsgrenar.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/paris-kommer-i-os-form-med-bim-26852

BIM ger viktiga förutsättningar för förvandlingen

Exakt modell har tagit tusentals timmar att skapa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bim-ger-viktiga-forutsattningar-forvandlingen-26853

"Alla delar av NCC kan göra ett bättre resultat"

Tomas Carlsson om sin nya vd-roll.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alla-delar-av-ncc-kan-gora-ett-battre-resultat-26814