Meny
  • Station Korsvägen är en av delarna i den etapp som nu ska byggas av NCC och tyska Wayss & Freytag Ingeniurbau.
    Skiss: White Arkitekter

Tysk-svenskt konsortium får miljardkontrakt på Västlänken

Tysk-svenskt konsortium får miljardkontrakt på Västlänken

Ett svensk-tyskt konsortium har vunnit uppdraget att bygga en deletapp av Västlänken i Göteborg. Kontraktet är värt 3,8 miljarder kronor och mjuka parametrar fällde avgörandet.

Det blir NCC Sverige och tyska Wayss & Freytag Ingeniurbau som får uppdraget av Trafikverket att bygga deletapp Korsvägen som ingår i det jättelika infraprojektet Västlänken.

Det var inte priset, utan mjuka parametrar som fällde avgörandet hos byggherren Trafikverket. Av de nio företag och konsortium som först visade intresse för uppdraget valde Trafikverket ut fem. Av dessa var det tre aktörer som lämnade in anbud.

– Ettan och tvåan låg väldigt nära varandra, men efter att en jury på fem personer hade utvärderat alla parametrar kom de fram till att skicklighet i utförande och skicklighet i samverkan fällde avgörandet, säger Lilian Brunbäck upphandlare på Trafikverket Väst.

De andra två anbudsgivarna var Skanska som kom trea samt ett konsortium bestående av turkiska Gülemak, italienska Astaldi och norska NRC Group som slutade på silverplats. De sistnämndas anbud låg 200 miljoner kronor lägre än vinnarnas.

Kontraktsarbetet ska utformas med start första januari 2018 och bygget ska vara igång under våren samma år.

Arbetena planeras att vara helt klara 2026.

Tidigare har konsortiet Gülemak, Astaldi och Segermo tilldelats deletapp Haga. Sedan tidigare har NCC ett ECI-kontrakt (Early Contractor Involvement) för deletapp Centralen, fas ett projektering. Anbudsförfrågan för deletapp Kvarnberget skickas ut 4 december med sista anbudsdag 23 april. Entreprenad BEST (Bana, El, Signal och Tele) kommer att gå ut på anbud i början av 2019.

Deletapp Korsvägen

Deletapp Korsvägen är cirka 3,2 kilometer lång. Den här delen av Västlänkens tunnel sträcker sig från Landala, via Korsvägen, Örgryte/Jakobsdal och ansluter i Almedal till befintliga spår. Tunneldelarna i berg består av en spårtunnel och en parallell service- och räddningstunnel. Tre avsnitt utförs med betongkonstruktioner i lera; här grävs schakt. Under mark vid knutpunkten byggs station Korsvägen med tre uppgångar. Stationen byggs med en plattform och två spår, med förberedelser för ytterligare två spår och en plattform.

Västlänken

Västlänken är en cirka 8 km lång pendel- och regiontågförbindelse varav drygt 6 km i tunnel, under centrala Göteborg. Nya stationer vid Haga och Korsvägen som ger en ökad tillgänglighet till staden, samt en ny stationsdel vid Göteborgs Central.

Västlänken underlättar resandet i Göteborg och Västsverige och minskar sårbarheten i järnvägssystemet. Med Västlänken fördubblas kapaciteten på Göteborgs central, som idag inte kan ta emot fler tåg. Snabbare och tätare tågförbindelser i Västsverige öppnar nya tillväxtmöjligheter.

Bygget pågår: 2018-2024. Installationsarbeten och återställning: 2024-2026. Trafikstart: 2026. Kostnad: Beräknas till 20 miljarder kronor (prisnivå 2009). Västlänken ingår i Västsvenska paketet.

Bostadsbyggare går ihop för stärkt konsumentskydd

Kunden ska lättare kunna utvärdera sitt köp.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsbyggare-gar-ihop-starkt-konsumentskydd-27572

Notan för bostadsbristen: 36 miljarder kronor

Stockholmsregionen tappar fart i bostadsbristens spår.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/notan-bostadsbristen-36-miljarder-kronor-27563

Masthuggskajen först ut med certifiering av stadsdel

"Det här är ett fint bevis på att vi realiserar Älvstadens vision."
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/masthuggskajen-forst-ut-med-certifiering-av-stadsdel-27571
Hur bor bostadsministern? ”Jag har en lägenhet på Söder (Stockholm). Och så bor jag i Kalix på en liten gård i skogen”, säger Peter Eriksson.

Peter Eriksson: “Vi har två val”

Effekterna av bostadsbristen sätter press på politikerna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/peter-eriksson-vi-har-tva-val-27564

Bostadsbyggandet fortsätter nedåt

Bostadsbyggandet i Sverige dyker från en hög nivå, men de regionala skillnaderna är stora.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsbyggandet-fortsatter-nedat-27562

Snart kan Sverige bli en del av co-living-trenden

Uppsala kan bli först ut.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/snart-kan-sverige-bli-en-del-av-co-living-trenden-27560

Bostadsutvecklare kan vara på väg att knäckas

Prime Livings pengar på väg att ta slut.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsutvecklare-kan-vara-pa-vag-att-knackas-27559

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Branschen minglade på Uppsalas Business Arena

Vimmel och diskussioner om branschen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/branschen-minglade-pa-uppsalas-business-arena-27558

Linnea fick stöd av pappas byggkollegor

Karaten Bygg samlade in 52 000 till Diabetesfonden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/linnea-fick-stod-av-pappas-byggkollegor-27557

Ökade regionala tågresor sätter press på järnvägen

Infrastruktur debatterades i Uppsala.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/okade-regionala-tagresor-satter-press-pa-jarnvagen-27556