Meny
  • Station Korsvägen är en av delarna i den etapp som nu ska byggas av NCC och tyska Wayss & Freytag Ingeniurbau.
    Skiss: White Arkitekter

Tysk-svenskt konsortium får miljardkontrakt på Västlänken

Tysk-svenskt konsortium får miljardkontrakt på Västlänken

Ett svensk-tyskt konsortium har vunnit uppdraget att bygga en deletapp av Västlänken i Göteborg. Kontraktet är värt 3,8 miljarder kronor och mjuka parametrar fällde avgörandet.

Det blir NCC Sverige och tyska Wayss & Freytag Ingeniurbau som får uppdraget av Trafikverket att bygga deletapp Korsvägen som ingår i det jättelika infraprojektet Västlänken.

Det var inte priset, utan mjuka parametrar som fällde avgörandet hos byggherren Trafikverket. Av de nio företag och konsortium som först visade intresse för uppdraget valde Trafikverket ut fem. Av dessa var det tre aktörer som lämnade in anbud.

– Ettan och tvåan låg väldigt nära varandra, men efter att en jury på fem personer hade utvärderat alla parametrar kom de fram till att skicklighet i utförande och skicklighet i samverkan fällde avgörandet, säger Lilian Brunbäck upphandlare på Trafikverket Väst.

De andra två anbudsgivarna var Skanska som kom trea samt ett konsortium bestående av turkiska Gülemak, italienska Astaldi och norska NRC Group som slutade på silverplats. De sistnämndas anbud låg 200 miljoner kronor lägre än vinnarnas.

Kontraktsarbetet ska utformas med start första januari 2018 och bygget ska vara igång under våren samma år.

Arbetena planeras att vara helt klara 2026.

Tidigare har konsortiet Gülemak, Astaldi och Segermo tilldelats deletapp Haga. Sedan tidigare har NCC ett ECI-kontrakt (Early Contractor Involvement) för deletapp Centralen, fas ett projektering. Anbudsförfrågan för deletapp Kvarnberget skickas ut 4 december med sista anbudsdag 23 april. Entreprenad BEST (Bana, El, Signal och Tele) kommer att gå ut på anbud i början av 2019.

Deletapp Korsvägen

Deletapp Korsvägen är cirka 3,2 kilometer lång. Den här delen av Västlänkens tunnel sträcker sig från Landala, via Korsvägen, Örgryte/Jakobsdal och ansluter i Almedal till befintliga spår. Tunneldelarna i berg består av en spårtunnel och en parallell service- och räddningstunnel. Tre avsnitt utförs med betongkonstruktioner i lera; här grävs schakt. Under mark vid knutpunkten byggs station Korsvägen med tre uppgångar. Stationen byggs med en plattform och två spår, med förberedelser för ytterligare två spår och en plattform.

Västlänken

Västlänken är en cirka 8 km lång pendel- och regiontågförbindelse varav drygt 6 km i tunnel, under centrala Göteborg. Nya stationer vid Haga och Korsvägen som ger en ökad tillgänglighet till staden, samt en ny stationsdel vid Göteborgs Central.

Västlänken underlättar resandet i Göteborg och Västsverige och minskar sårbarheten i järnvägssystemet. Med Västlänken fördubblas kapaciteten på Göteborgs central, som idag inte kan ta emot fler tåg. Snabbare och tätare tågförbindelser i Västsverige öppnar nya tillväxtmöjligheter.

Bygget pågår: 2018-2024. Installationsarbeten och återställning: 2024-2026. Trafikstart: 2026. Kostnad: Beräknas till 20 miljarder kronor (prisnivå 2009). Västlänken ingår i Västsvenska paketet.

”Branschen förlorar viktig plattform för dialog”

Läsarnas och medlemsföretagens röster om att Byggindustrin läggs ner.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/branschen-forlorar-viktig-plattform-dialog-26107

Unga vuxna går i sina föräldrars boendefotspår

Barn till hyresrättsföräldrar bosparar mer sällan.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/unga-vuxna-gar-i-sina-foraldrars-boendefotspar-26071

Byggindustrin läggs ned

Beskedet meddelades på måndagen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggindustrin-laggs-ned-26102

Första delen av Marieholmstunneln på plats

Se Trafikverkets film från jätteprojektet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forsta-delen-av-marieholmstunneln-pa-plats-26095

Skanska storsatsar i Boklok-fabrik

Investerar 250 miljoner i Vimmerby-fabriken.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-storsatsar-i-boklok-fabrik-26093

Peab om takraset: "Vi ser jätteallvarligt på detta"

Innergård rasade när tak till garage gav vika.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/peab-om-takraset-vi-ser-jatteallvarligt-pa-detta-26091

Därför rasade brobygget i Ludvika

Skanskas egen utredning färdig.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/darfor-rasade-brobygget-i-ludvika-26088

”Fokusera på oseriösa byggföretag”

Skatteverket ägnar för mycket tid åt små företag om begår misstag, menar debattörer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/fokusera-pa-oseriosa-byggforetag-26090

Anders Danielsson ny koncernchef för Skanska

Tar över efter avgående Johan Karlström.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/anders-danielsson-ny-koncernchef-skanska-26086

Utredning: Så ska energieffektivitet främjas

Statligt stöd och kreditgarantier.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/utredning-sa-ska-energieffektivitet-framjas-26087