Meny

Tre utmaningar i branschens klimatarbete

Tre utmaningar i branschens klimatarbete

Miljömålsberedningen föreslår att byggbranschen ska vara klimatneutral till 2045. Det kräver stora insatser. Här listar Maria Brogren, energi och miljöchef på Sveriges Byggindustrier, de tre största utmaningarna.

Materialet

Det här är byggprocessens tyngsta post. En studie finansierad av SBUF, Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, av projektet Strandparken i Sundbyberg visar att 78 procent av byggprocessens klimatpåverkan kommer från material.

Läs mer: Ny studie om byggandets klimatpåverkan.

– Här gäller det att ställa krav vid inköp. Det som behövs är information om varje materials och produkts klimatpåverkan. Det finns en standard för att redovisa det som heter EPD. Utan information kan man inte välja rätt, säger Maria Brogren.

Transporterna

Aktörerna i byggbranschen har samma utmaning inom transportsektorn som alla andra. Fossilberoendet måste brytas.

– Det här är inget problem som är specifikt för byggbranschen och jag tycker väl inte att byggbranschen kan förväntas göra mer än någon annan bransch. Mycket bör göras på EU-nivå, med det behövs också nationella satsningar som till exempel underlättar byggtransporter på järnväg och långsiktigt löser drivmedelsfrågan för transporter på väg, säger Maria Brogren.

Maskinparken

Byggbranschen är beroende av stora och ofta lite udda arbetsmaskiner. De har en lång livslängd, och övergången till koldioxidneutrala maskiner måste börja redan i dag om målen i Miljömålsberedeningen ska nås.

– Det finns många fråge­tecken. Kan maskinerna drivas av biobränsle? Kommer det att finnas biobränsle så att det räcker? Vilka styrmedel kommer att finnas i framtiden? Vi kan ställa krav på uthyrnings­företagen men klimatvänliga maskiner måste premieras i upphandlingar eftersom de initialt kommer att vara dyrare än andra maskiner eftersom de är nya, säger Maria Brogren.

Byggandets klimatpåverkan i Sverige

Småhus: 0,3–0,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år.

Flerbostadshus: 1,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år.

Lokaler: 2–3 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år.

Väg- och järnvägsprojekt: 3 miljoner ton kol­dioxidekvivalenter per år.

Övriga anläggningar: 3 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år.

Totalt: cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år.

Källa: Rapporten ”Klimatpåverkan från byggprocessen” som IVA och Sveriges Byggindustrier släppte sommaren 2014.

"Vi kan inte avslöja för mycket"

Anders Carlén, chefredaktör för Byggindustrin, om övergången till månadstidning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-kan-inte-avsloja-mycket-28045

Skanskas svaga lönsamhet håller i sig

Danielsson: "Vi måste bli av med döda intäkter".
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanskas-svaga-lonsamhet-haller-i-sig-28053

Föredömen har tagit säkerheten till ny nivå

Håll Nollan sätter fokus på arbetsmiljö.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/foredomen-har-tagit-sakerheten-till-ny-niva-28031

Petade entreprenören i konkurs

Tappade kontrakt på Förbifarten – nu är företaget på obestånd.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/petade-entreprenoren-i-konkurs-28049
Sture Kullman, ordförande för MVB, är nöjd med resultatet.

Rekordresultat för MVB

Resultat på hundra miljoner kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/rekordresultat-mvb-28050

NCC säljer dansk återvinning

NCC renodlar affären och säljer sin danska återvinningsverksamhet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-saljer-dansk-atervinning-28044

”Vi jobbade redan bra, men ville bli ännu bättre”

Skanskas projekt i kvarteret Tändstickan i Göteborg är nominerat till Håll Nollans pris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-jobbade-redan-bra-men-ville-bli-annu-battre-28040

”Vi kände att vi måste göra något”

SL:s projekt Roslagsbanan nomineras till Håll Nollans arbetsmiljöpris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-kande-att-vi-maste-gora-nagot-28041

“Det värsta hade hänt”

Ellevios projekt Säker arbetsplats nomineras till Håll Nollans arbetsmiljöpris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/det-varsta-hade-hant-28042

Smidigare transporter med ny app

Kopplar ihop byggare med åkerier och materialleverantörer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/smidigare-transporter-med-ny-app-28027