Meny

Trafikverket byter papper mot bim

Trafikverket byter papper mot bim

Runt 70 procent av myndighetens projekt ska leveras som bim från 2014.

De flesta kommande statliga anläggningsprojekten i landet ska levereras som bim, byggnadsinformationsmodellering, både vid projektering och vid utförandet. Trafikverket har som mål att minst 70 procent av de projekt som lämpar sig för detta ska levereras digitalt från och med 2014.

Norge och Finland tas ofta upp som exempel på två länder som kommit längre än Sverige när det gäller bim. Som förklaring anges oftast de statliga beställarnas krav på bim i sina upphandlingar. Senaatti i Finland och Statsbygg i Norge har haft drivande roller för utvecklingen av bim på respektive marknad.

Men nu tar svenska Trafikverket på allvar tag i frågan. Arbetet med en nationell strategi för införandet av bim i myndighetens projekt är i full gång. En särskild projektgrupp ska definiera vad verket menar med begreppet bim och vilka typer av projekt som kan ha nytta av att använda processen.

Beslutet kommer att dramatiskt påverka anbudsgivning och utförandeprocesserna både för konsulter och för entreprenörer.

– Totalt hanterar och utför Trafikverket uppemot 3 000 projekt per år. I detta ryms åtskilliga småjobb, men jag skulle tro att det ändå kommer att röra sig om ett antal hundra projekt som kommer att definieras som lämpliga för bim, säger Ulf B Eriksson, teknisk chef för projektet Förbifart Stockholm.

Det gigantiska väg- och tunnelbygget, med investeringsbudget på 28 miljarder kronor, blir pilotprojekt. Redan i uppdragsbeskrivningen för projekteringsuppdragen angav Trafikverket att projektörerna skulle jobba med fackmodeller i 3D, samgranskningsmodeller för kontroll samt leveranser till VR-modeller för visualisering. Tanken är att Trafikverket själva, konsulterna och entreprenörerna ska lära sig så mycket som möjligt under processen.

– Projekteringen för Förbifarten är upphandlad och klar och vi använder modellerna själva i vår projektstyrning. Vi har just nu fyra bim-samordnare som kommer att medverka under hela projektet och vara tillgängliga för alla. De kommer att jobba nära både projektörer och entreprenörer, säger Ulf B Eriksson.

Entreprenadupphandlingen kommer förmodligen att starta under nästa år, beroende på arbetsplanerna och miljöprövningarna.

– Det är "learning by earning" som gäller. Huvudsyftet med att använda bim i Förbifart Stockholm är att säkra projektets budget och se till att tidsplanen följs, säger Ulf B Eriksson.

Men det finns en rad akuta frågor som måste lösas. Förhoppningen är att pilotarbetet i Förbifarten kan bidra till detta. Ett problem är den juridiska hanteringen av den digitala informationen. Det här är något som även Trafikverkets projektgrupp för den nationella bim-strategin tittar på.

– Det måste klargöras vilken juridisk status en bim-modell har enligt AB och ABK, de allmänna bestämmelserna för entreprenad- och konsultavtal. Samt i vilken grad modellerna är kvalitetssäkrade och hur ansvarsförhållandena ser ut, säger Ulf B Eriksson.

Skanskas svaga lönsamhet håller i sig

Danielsson: "Vi måste bli av med döda intäkter".
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanskas-svaga-lonsamhet-haller-i-sig-28053

Föredömen har tagit säkerheten till ny nivå

Håll Nollan sätter fokus på arbetsmiljö.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/foredomen-har-tagit-sakerheten-till-ny-niva-28031

Petade entreprenören i konkurs

Tappade kontrakt på Förbifarten – nu är företaget på obestånd.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/petade-entreprenoren-i-konkurs-28049
Sture Kullman, ordförande för MVB, är nöjd med resultatet.

Rekordresultat för MVB

Resultat på hundra miljoner kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/rekordresultat-mvb-28050

NCC säljer dansk återvinning

NCC renodlar affären och säljer sin danska återvinningsverksamhet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-saljer-dansk-atervinning-28044

”Vi jobbade redan bra, men ville bli ännu bättre”

Skanskas projekt i kvarteret Tändstickan i Göteborg är nominerat till Håll Nollans pris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-jobbade-redan-bra-men-ville-bli-annu-battre-28040

”Vi kände att vi måste göra något”

SL:s projekt Roslagsbanan nomineras till Håll Nollans arbetsmiljöpris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-kande-att-vi-maste-gora-nagot-28041

“Det värsta hade hänt”

Ellevios projekt Säker arbetsplats nomineras till Håll Nollans arbetsmiljöpris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/det-varsta-hade-hant-28042

Smidigare transporter med ny app

Kopplar ihop byggare med åkerier och materialleverantörer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/smidigare-transporter-med-ny-app-28027

Svårare för kvinnor att nå status som stjärnarkitekt

Årets Kasper Salin-vinnare ganska sticker ut som en av få kvinnor att få priset.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/svarare-kvinnor-att-na-status-som-stjarnarkitekt-28035