Meny
  • Lena Erixon lämnade över Trafikverkets förslag till ny nationell plan.
    Foto: Anders Siljevall

Tågtungt i Trafikverkets planförslag

Tågtungt i Trafikverkets planförslag

Järnvägssatsningar som ökar bostadsbyggandet och höghastighetståg i bara 250 kilometer i timmen. När Trafikverket överlämnade sitt förslag till nationell transportplan låg tyngdpunkten på det rälsburna.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon överlämnade på torsdagen myndighetens förslag till transportplan för perioden 2018-29 till infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Den finansiella ramen är 622,5 miljarder kronor, vilket är drygt 100 miljarder mer än liggande plan. Utöver det tillkommer 90 miljarder från trängselskatt, banavgifter och medfinansieringar.

I det nya planförslaget tar järnvägen stor plats.

– Av de namngivna objekten är 75 procent järnvägsobjekt. Det är en stor satsning som sker, säger Lena Erixon.

Regeringen har inför planförslaget gett Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag baserat på ett etappvis utbyggande av höghastighetsjärnväg. Det förslag som Trafikverket nu lägger fram innebär att man under perioden påbörjar sträckorna Järna-Linköping och Hässleholm-Lund. Hastigheten sätts till 250 kilometer i timmen snarare än 320 kilometer i timmen. Skälet, menar Lena Erixon är att detta är det mest kostnadseffektiva.

– Vi har utgått efter vårt uppdrag att föreslå en etappvis utbyggnad. Gör vi det måste vi kunna utnyttja sträckorna direkt. Vi tror att det är svårt att göra det med snabbare tåg. Operatörerna kommer inte att satsa på dyra tåg som bara kan köra i 320 kilometer i timmen på kortare sträckor, säger Lena Erixon.


I planen för 2018-2029 har Trafikverket för första gången tagit med bostadsbyggande i beräkningarna. Ett exempel på detta är förslaget att bygga fyrspår på hela sträckan Uppsala-Stockholm – en satsning som beräknas kunna skapa 50 000 nya bostäder kring sträckan.

Trafikverkets planförslag går nu ut på remiss till berörda instanser. Remissperioden avslutas den 30 november. Sedan beräknas regeringen fastställa planen under våren 2018.

"Vi kan inte avslöja för mycket"

Anders Carlén, chefredaktör för Byggindustrin, om övergången till månadstidning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-kan-inte-avsloja-mycket-28045

Skanskas svaga lönsamhet håller i sig

Danielsson: "Vi måste bli av med döda intäkter".
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanskas-svaga-lonsamhet-haller-i-sig-28053

Föredömen har tagit säkerheten till ny nivå

Håll Nollan sätter fokus på arbetsmiljö.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/foredomen-har-tagit-sakerheten-till-ny-niva-28031

Petade entreprenören i konkurs

Tappade kontrakt på Förbifarten – nu är företaget på obestånd.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/petade-entreprenoren-i-konkurs-28049
Sture Kullman, ordförande för MVB, är nöjd med resultatet.

Rekordresultat för MVB

Resultat på hundra miljoner kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/rekordresultat-mvb-28050

NCC säljer dansk återvinning

NCC renodlar affären och säljer sin danska återvinningsverksamhet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-saljer-dansk-atervinning-28044

”Vi jobbade redan bra, men ville bli ännu bättre”

Skanskas projekt i kvarteret Tändstickan i Göteborg är nominerat till Håll Nollans pris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-jobbade-redan-bra-men-ville-bli-annu-battre-28040

”Vi kände att vi måste göra något”

SL:s projekt Roslagsbanan nomineras till Håll Nollans arbetsmiljöpris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-kande-att-vi-maste-gora-nagot-28041

“Det värsta hade hänt”

Ellevios projekt Säker arbetsplats nomineras till Håll Nollans arbetsmiljöpris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/det-varsta-hade-hant-28042

Smidigare transporter med ny app

Kopplar ihop byggare med åkerier och materialleverantörer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/smidigare-transporter-med-ny-app-28027