Meny
  • Lena Erixon lämnade över Trafikverkets förslag till ny nationell plan.
    Foto: Anders Siljevall

Tågtungt i Trafikverkets planförslag

Tågtungt i Trafikverkets planförslag

Järnvägssatsningar som ökar bostadsbyggandet och höghastighetståg i bara 250 kilometer i timmen. När Trafikverket överlämnade sitt förslag till nationell transportplan låg tyngdpunkten på det rälsburna.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon överlämnade på torsdagen myndighetens förslag till transportplan för perioden 2018-29 till infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Den finansiella ramen är 622,5 miljarder kronor, vilket är drygt 100 miljarder mer än liggande plan. Utöver det tillkommer 90 miljarder från trängselskatt, banavgifter och medfinansieringar.

I det nya planförslaget tar järnvägen stor plats.

– Av de namngivna objekten är 75 procent järnvägsobjekt. Det är en stor satsning som sker, säger Lena Erixon.

Regeringen har inför planförslaget gett Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag baserat på ett etappvis utbyggande av höghastighetsjärnväg. Det förslag som Trafikverket nu lägger fram innebär att man under perioden påbörjar sträckorna Järna-Linköping och Hässleholm-Lund. Hastigheten sätts till 250 kilometer i timmen snarare än 320 kilometer i timmen. Skälet, menar Lena Erixon är att detta är det mest kostnadseffektiva.

– Vi har utgått efter vårt uppdrag att föreslå en etappvis utbyggnad. Gör vi det måste vi kunna utnyttja sträckorna direkt. Vi tror att det är svårt att göra det med snabbare tåg. Operatörerna kommer inte att satsa på dyra tåg som bara kan köra i 320 kilometer i timmen på kortare sträckor, säger Lena Erixon.


I planen för 2018-2029 har Trafikverket för första gången tagit med bostadsbyggande i beräkningarna. Ett exempel på detta är förslaget att bygga fyrspår på hela sträckan Uppsala-Stockholm – en satsning som beräknas kunna skapa 50 000 nya bostäder kring sträckan.

Trafikverkets planförslag går nu ut på remiss till berörda instanser. Remissperioden avslutas den 30 november. Sedan beräknas regeringen fastställa planen under våren 2018.

”Branschen förlorar viktig plattform för dialog”

Läsarnas och medlemsföretagens röster om att Byggindustrin läggs ner.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/branschen-forlorar-viktig-plattform-dialog-26107

Unga vuxna går i sina föräldrars boendefotspår

Barn till hyresrättsföräldrar bosparar mer sällan.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/unga-vuxna-gar-i-sina-foraldrars-boendefotspar-26071

Byggindustrin läggs ned

Beskedet meddelades på måndagen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggindustrin-laggs-ned-26102

Första delen av Marieholmstunneln på plats

Se Trafikverkets film från jätteprojektet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forsta-delen-av-marieholmstunneln-pa-plats-26095

Skanska storsatsar i Boklok-fabrik

Investerar 250 miljoner i Vimmerby-fabriken.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-storsatsar-i-boklok-fabrik-26093

Peab om takraset: "Vi ser jätteallvarligt på detta"

Innergård rasade när tak till garage gav vika.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/peab-om-takraset-vi-ser-jatteallvarligt-pa-detta-26091

Därför rasade brobygget i Ludvika

Skanskas egen utredning färdig.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/darfor-rasade-brobygget-i-ludvika-26088

”Fokusera på oseriösa byggföretag”

Skatteverket ägnar för mycket tid åt små företag om begår misstag, menar debattörer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/fokusera-pa-oseriosa-byggforetag-26090

Anders Danielsson ny koncernchef för Skanska

Tar över efter avgående Johan Karlström.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/anders-danielsson-ny-koncernchef-skanska-26086

Utredning: Så ska energieffektivitet främjas

Statligt stöd och kreditgarantier.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/utredning-sa-ska-energieffektivitet-framjas-26087