Meny
  • Med lånefinansiering kan höghastighetsjärnvägen bli verklighet till år 2035-2040 och spåren byggas för 320 kilometer i timmen, anser HG Wessberg, förhandlare för Sverigeförhandlingen.
    Foto: Sverigeförhandlingen

Sverigeförhandling lämnar remiss med protest

Sverigeförhandling lämnar remiss med protest

Järnvägen måste byggas ut snabbt och för höga hastigheter. Det är Sverigeförhandlingens svar på Trafikverkets förslag på långsammare tåg.

Sverigeförhandlingen har idag lämnat sitt remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029. I det svarar Sverigeförhandlingen bland annat på Trafikverkets förslag om sänkta hastigheter för höghastighetsjärnvägen och ger ett annat förslag.

– Med lånefinansiering kan höghastighetsjärnvägen bli verklighet till år 2035-2040 och spåren byggas för 320 kilometer i timmen. Våra nuvarande överbelastade spår avlastas, fler kan resa med tåg, och gods flyttar över från väg till järnväg. Det ger stora samhällsnyttor med bland annat större arbetsmarknadsregioner och ökat bostadsbyggande. Klimatet, resenärerna och samhället kan helt enkelt inte vänta till nästa sekelskifte på detta, säger HG Wessberg, förhandlare Sverigeförhandlingen.

Trafikverkets uppdrag från regeringen är att föreslå en utbyggnad inom ramen för den ordinarie infrastrukturbudgeten. Med de förutsättningarna är höghastighetsjärnvägen inte utbyggd förrän cirka 2095, skriver Sverigeförhandlingen i sitt pressmeddelande.


Sverigeförhandlingens förslag för höghastighetsjärnvägen är därför att:

– Hela höghastighetsjärnvägen bör byggas för 320 kilometer i timmen istället för 250 kilometer i timmen som Trafikverket föreslår. Hög hastighet är av avgörande betydelse för att den nya järnvägen ska få stora positiva effekter på klimat och samhällsutveckling.  

– Ostlänken bör byggas för 320 kilometer i timmen istället för 250 kilometer i timmen som Trafikverket föreslår.

– Staten bör komplettera anslagsfinansieringen med lån för att säkerställa en snabb utbyggnad av höghastighetsjärnvägen med högre hastighet. Först när hela systemet är utbyggt kan höghastighetsjärnvägens nyttor realiseras. 
 
I remissvaret lämnar Sverigeförhandlingen också förslag om bland annat kollektivtrafik och bostadsutbyggnad i storstäderna, Östlig förbindelse och en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark.

Framtidens byggen formas

Uppkopplade byggplatser testas i praktiken.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/framtidens-byggen-formas-26359

Stor förändring för byggprogrammet 2019

Mer svenska och engelska ska locka fler.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stor-forandring-byggprogrammet-2019-26374

”Det finns oerhört mycket att göra för att få hyfsat god ordning i vår bransch”

Veidekkes koncerndirektör Jimmy Bengtsson intervjuas.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/det-finns-oerhort-mycket-att-gora-att-fa-hyfsat-god-ordning-i-var-bransch-26377

Ramboll rekryterar arkitekt som kan handel

Norberg lämnar Krook & Tjäder.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ramboll-rekryterar-arkitekt-som-kan-handel-26373

Regeringen tillsätter utredning om Nya Karolinska

"Under ett år har vi krävt en kriskommission"
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/regeringen-tillsatter-utredning-om-nya-karolinska-26353

Bostadsbyggandet ökade 8 procent 2017

64 000 nya bostäder byggdes i Sverige förra året.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsbyggandet-okade-8-procent-2017-26358

Släpp in brandingenjören i modellen

En förbisedd faktor i arbetet med BIM-modeller.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/slapp-brandingenjoren-i-modellen-26318

Skanska bygger mer för ESS

Avtalar med ESS om att förbereda forskningscampus i Lund.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-bygger-mer-ess-26351

NCC bygger 96 hyresrätter i Kristianstad

Partneringsamarbete med Kristianstadbyggen
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-bygger-96-hyresratter-i-kristianstad-26352

Nu kan Afrika bli magnet för bygginvesteringar

Växande medelklass skapar het marknad.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nu-kan-afrika-bli-magnet-bygginvesteringar-26360