Meny
  • Martin Rudberg, Linköpings universitet. Foto: Anders Siljevall
    Anders Siljevall

Standarder väg mot effektivare byggen

Standarder väg mot effektivare byggen

Byggbranschen har stor potential att både bli mer effektiv och bättre på digitalisering. De projekt som just nu genomförs inom Beast ger hopp om framtiden.

Tidigt ut under årskonferensen för Beast – Byggbranschens elektroniska affärsstandard – hänvisade bygglogistikprofessorn Martin Rudberg till dyster statistik om byggbranschens digitala mognad och effektivitet jämfört med andra branscher.

– Oavsett hur mycket vi vill lita på dessa siffror så ger de signaler om att byggbranschen har en resa att göra. Men man behöver inte gräva ner sig för det, menade Martin Rudberg.

Faktum är att prognoser visar att det finns potential att förbättra produktiviteten inom byggindustrin.

– Digitalisering är en del, men också supply chain och design. Effektiv logistik sägs kunna sänka byggkostnaden med 25 procent. Och jag tror definitivt att det finns potential. Genom smart logistik kan antalet transporter minska med 80 procent. Ser man till att det kostar upp till 5 000 kronor för att ta emot en lastbil som ska lossa på platsen förstår man att det finns mycket pengar att tjäna in, förklarade Martin Rudberg.

Ulf Larsson, NCC och ordförande i Beasts styrelse.
Ulf Larsson, NCC och ordförande i Beasts styrelse.
Foto: Anders Siljevall

 

Just inom Beast arbetar parterna hårt med att hitta branschstandarder för att öka effektiviseringen. Ett projekt handlar om att ta fram en modell för en standardiserad och förenklad granskningsprocess.

– Många gör fortfarande alla granskningsnoteringar manuellt på papper. Detta tar oerhört mycket tid. Vi arbetar med att ta fram en standard för granskningsnoteringar i exempelvis Bluebeam. Noteringarna färgkodas så det blir lätt att se vad som är nytt, pågående, avslutat eller avvisat, menade Ulf Larsson, projektledare på NCC Building tillika ordförande i Beast.

Logistiken är en nyckelfaktor för kostnadseffektivitet, men även för att minska miljöpåverkan. I den tredje etappen av Beast Supply NeC, standarden för anläggningstransporter och maskintjänster, har man tittat på hur miljörapporteringen kan göras effektivt och mer korrekt.

Just nu pågår försök med standardmeddelandet Beast Eco som innehåller information om miljöpåverkan och bränsleförbrukning.

– Miljöredovisningen görs ofta manuellt och utöver den ordinarie transportplaneringen. Eftersom den dessutom görs i efterhand används schablonsiffror för miljöpåverkan. I vårt system får vi riktiga värden via fordonen, förklarade Niklas Pettersson på Hogia.

Peter Svensson, Sveriges Åkeriföretag.
Peter Svensson, Sveriges Åkeriföretag.
Foto: Anders Siljevall

Volvo och Scania är med i projektet och via lastbilen går data till Hogias transportplaneringssystem och kompletteras med avropet. Uppgifterna skickas vidare i ett Beast Eco-meddelande till SÅ Klimat Calc – en miljökalkyleringstjänst som branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har tagit fram.

– Det är ett kalkyleringsverktyg där vi med hjälp av exakt information från drivmedelstillverkare ligger till grund för beräkningarna av växthusgasutsläppen, beskrev Peter Svensson, branschföreträdare med ansvar för bygg- och anläggningstransporter på Sveriges Åkeriföretag.

Ordförande Ulf Larsson var efteråt nöjd med konferensen.

– Det var nog många som tyckte det var roligt att efter flera års arbete i olika arbetsgrupper se visningen av Beast Portal. Portalen gör det möjligt att tillämpa leveransplanering och godsmärkning via Beast Label och kan även användas av mindre entreprenörer. Även de goda resultaten som presenterades från samverkan mellan Peab och BB Gruppen Byggbeslag lär inte bromsa utvecklingen.

Även diskussionerna kring de ännu pågående projekten om granskningsnoteringar vid projektering och om standardiserade dokumentplattformar var givande.

– Det är fantastiskt och unikt att alla vill bidra med en så pass öppen dialog för att utveckla branschen. Konkurrensen blir sedan vilka som bäst tillämpar standarden för att underlätta digitaliseringen i branschen, avslutar Ulf Larsson.

Här är snabbväxarna 2018

"Har vunnit fler större projekt".
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-ar-snabbvaxarna-2018-27649

Mutmisstänkta friade i rätten

Fallet rör en anställd hos Trafikverket som under 2013 lät sig bjudas på resa.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/mutmisstankta-friade-i-ratten-27638

Myndighet ställer krankrav på Peab

Arbetsmiljöverket kräver bättre koll på sveprisken i Göteborg.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/myndighet-staller-krankrav-pa-peab-27648

Fullt i fängelset – Skanska bygger ut Hall

Avtalar om nybyggnation av 120 platser på Hall.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/fullt-i-fangelset-skanska-bygger-ut-hall-27647

”Jag blir irriterad på att vi ska bygga billigt och fort”

Tung rapport från CBA föreslår ny inriktning på byggandet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/jag-blir-irriterad-pa-att-vi-ska-bygga-billigt-och-fort-27639

Bostadspriserna vänder nedåt

Men Malmö går mot strömmen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadspriserna-vander-nedat-27645

Sociala faktorer lyfts i ny arbetsmiljöstandard

“Det är viktigt är att ledningen visar engagemang”
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sociala-faktorer-lyfts-i-ny-arbetsmiljostandard-27637

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Största installatörerna kartlagda

Resultat från början av 2018 klara.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/storsta-installatorerna-kartlagda-27634

Sveriges första nollenergi-hotell kan bli verklighet

Fabege bygger i Arenastaden i Solna
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sveriges-forsta-nollenergi-hotell-kan-bli-verklighet-27631

NCC ska trafiksäkra E14 vid Sundsvall

Kontrakt för nytt vägbygge.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-ska-trafiksakra-e14-vid-sundsvall-27630