Meny
  • Martin Rudberg, Linköpings universitet. Foto: Anders Siljevall
    Anders Siljevall

Standarder väg mot effektivare byggen

Standarder väg mot effektivare byggen

Byggbranschen har stor potential att både bli mer effektiv och bättre på digitalisering. De projekt som just nu genomförs inom Beast ger hopp om framtiden.

Tidigt ut under årskonferensen för Beast – Byggbranschens elektroniska affärsstandard – hänvisade bygglogistikprofessorn Martin Rudberg till dyster statistik om byggbranschens digitala mognad och effektivitet jämfört med andra branscher.

– Oavsett hur mycket vi vill lita på dessa siffror så ger de signaler om att byggbranschen har en resa att göra. Men man behöver inte gräva ner sig för det, menade Martin Rudberg.

Faktum är att prognoser visar att det finns potential att förbättra produktiviteten inom byggindustrin.

– Digitalisering är en del, men också supply chain och design. Effektiv logistik sägs kunna sänka byggkostnaden med 25 procent. Och jag tror definitivt att det finns potential. Genom smart logistik kan antalet transporter minska med 80 procent. Ser man till att det kostar upp till 5 000 kronor för att ta emot en lastbil som ska lossa på platsen förstår man att det finns mycket pengar att tjäna in, förklarade Martin Rudberg.

Ulf Larsson, NCC och ordförande i Beasts styrelse.
Ulf Larsson, NCC och ordförande i Beasts styrelse.
Foto: Anders Siljevall

 

Just inom Beast arbetar parterna hårt med att hitta branschstandarder för att öka effektiviseringen. Ett projekt handlar om att ta fram en modell för en standardiserad och förenklad granskningsprocess.

– Många gör fortfarande alla granskningsnoteringar manuellt på papper. Detta tar oerhört mycket tid. Vi arbetar med att ta fram en standard för granskningsnoteringar i exempelvis Bluebeam. Noteringarna färgkodas så det blir lätt att se vad som är nytt, pågående, avslutat eller avvisat, menade Ulf Larsson, projektledare på NCC Building tillika ordförande i Beast.

Logistiken är en nyckelfaktor för kostnadseffektivitet, men även för att minska miljöpåverkan. I den tredje etappen av Beast Supply NeC, standarden för anläggningstransporter och maskintjänster, har man tittat på hur miljörapporteringen kan göras effektivt och mer korrekt.

Just nu pågår försök med standardmeddelandet Beast Eco som innehåller information om miljöpåverkan och bränsleförbrukning.

– Miljöredovisningen görs ofta manuellt och utöver den ordinarie transportplaneringen. Eftersom den dessutom görs i efterhand används schablonsiffror för miljöpåverkan. I vårt system får vi riktiga värden via fordonen, förklarade Niklas Pettersson på Hogia.

Peter Svensson, Sveriges Åkeriföretag.
Peter Svensson, Sveriges Åkeriföretag.
Foto: Anders Siljevall

Volvo och Scania är med i projektet och via lastbilen går data till Hogias transportplaneringssystem och kompletteras med avropet. Uppgifterna skickas vidare i ett Beast Eco-meddelande till SÅ Klimat Calc – en miljökalkyleringstjänst som branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har tagit fram.

– Det är ett kalkyleringsverktyg där vi med hjälp av exakt information från drivmedelstillverkare ligger till grund för beräkningarna av växthusgasutsläppen, beskrev Peter Svensson, branschföreträdare med ansvar för bygg- och anläggningstransporter på Sveriges Åkeriföretag.

Ordförande Ulf Larsson var efteråt nöjd med konferensen.

– Det var nog många som tyckte det var roligt att efter flera års arbete i olika arbetsgrupper se visningen av Beast Portal. Portalen gör det möjligt att tillämpa leveransplanering och godsmärkning via Beast Label och kan även användas av mindre entreprenörer. Även de goda resultaten som presenterades från samverkan mellan Peab och BB Gruppen Byggbeslag lär inte bromsa utvecklingen.

Även diskussionerna kring de ännu pågående projekten om granskningsnoteringar vid projektering och om standardiserade dokumentplattformar var givande.

– Det är fantastiskt och unikt att alla vill bidra med en så pass öppen dialog för att utveckla branschen. Konkurrensen blir sedan vilka som bäst tillämpar standarden för att underlätta digitaliseringen i branschen, avslutar Ulf Larsson.

Regeringen tar helhetsgrepp på arkitekturen

Statsarkitekt och samverkan mellan myndigheter ska stärka gestaltad livsmiljö.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/regeringen-tar-helhetsgrepp-pa-arkitekturen-26383

Solceller ska få monteras utan bygglov

Regeringen vill förenkla regelverket.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/solceller-ska-fa-monteras-utan-bygglov-26382

NCC förändrar inköpsorganisationen

Förbättrad lönsamhet är målet när Harri Savolainen blir inköpschef.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-forandrar-inkopsorganisationen-26380

Byggmaterialhandeln går starkt framåt

Försäljning upp 11,5 procent i januari.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggmaterialhandeln-gar-starkt-framat-26379

Nu kan Afrika bli magnet för bygginvesteringar

Växande medelklass skapar het marknad.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nu-kan-afrika-bli-magnet-bygginvesteringar-26360

Framtidens byggen formas

Uppkopplade byggplatser testas i praktiken.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/framtidens-byggen-formas-26359

”Det finns oerhört mycket att göra för att få hyfsat god ordning i vår bransch”

Veidekkes koncerndirektör Jimmy Bengtsson intervjuas.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/det-finns-oerhort-mycket-att-gora-att-fa-hyfsat-god-ordning-i-var-bransch-26377

Stor förändring för byggprogrammet 2019

Mer svenska och engelska ska locka fler.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stor-forandring-byggprogrammet-2019-26374

Ramboll rekryterar arkitekt som kan handel

Norberg lämnar Krook & Tjäder.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ramboll-rekryterar-arkitekt-som-kan-handel-26373

Bostadsbyggandet ökade 8 procent 2017

64 000 nya bostäder byggdes i Sverige förra året.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsbyggandet-okade-8-procent-2017-26358