Meny
  • Catharina Håkansson Boman, Sverigeförhandlingen, Emma Hult, riksdagsledamot (MP), och Kristoffer Tamsons, trafikborgarråd i Stockholm (M), deltog i panelen.
    Foto: Anders Siljevall

Snabbtågsdebatt inför förhandlingsslut

Snabbtågsdebatt inför förhandlingsslut

Sverigeförhandlingen närmar sig sitt slutskede. Innan jul kommer slutrapporten, men alla är inte övertygade om att höghastighetsjärnväg är det bästa sättet att spendera miljarderna.

Årets sista Forum för bostäder och infrastruktur, i Sveriges Byggindustriers regi, hade rubriken ”Höghastighetsbanor, pendelspår eller elvägar?” Lejonparten ägnades dock åt det förstnämnda.

Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen, berättade om bakgrunden till den omfattande förhandlingsprocess som initierades av alliansregeringen inför valet 2014 och som sedan adopterades av sittande rödgröna regering.

– När Sverigebygget, som det ursprungligen hette, lanserades var det för att hela Sverige skulle rustas. Sverigeförhandlingen är en värdeskapande förhandling där vi utgår från nyttorna och uppmuntrar och förstärker det som kan utvecklas genom politisk ambition, berättade hon.

Före jul kommer slutrapporten att presenteras och regeringen kommer då att fatta beslut om de avtal som slutits med kommunerna.

Andreas Bergström på den gröna, liberala tankesmedjan Fores berättade om en egen rapport som ställer sig mer tveksam till nyttan med höghastighetsjärnvägen, som är själva kärnan i Sverigeförhandlingen.

– Nyttan hamnar väldigt långt från kostnaderna. Man får inte tillbaka ens hälften av investeringen. Man skulle kunna fyrdubbla restidsvinsten och ändå inte hamna i närheten. Istället för att låna pengar till att snabbt bygga klart höghastighetsjärnvägen kan man låna till mer lönsamma investeringar. Inte ett annat gigantiskt infrastrukturprojekt, men tusentals små investeringar, menade Andreas Bergström.

Catharina Håkansson Boman invände mot kritiken:

– Höghastighetsjärnvägen handlar om att bygga ett helt nytt järnvägssystem. Det gör vi för att det är helt fullt på spåren idag. Det är inte lönsamt att laga och lappa, förklarade hon och menade vidare att det är få stora infrastrukturprojekt som är lönsamma.

– Vi har inte hittat något. Men de har byggts ändå. Öresundsbron, Svealandsbanan och tunnelbanan till Nacka är några exempel.


Målet måste vara tydligt

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholms län, var inte emot höghastighetståg som princip men efterlyste en analys om vad det egentligen är man vill uppnå.

– Det måste man vara tydlig med från start. Man kan inte till varje pris bygga höghastighetsbana och sedan hitta nyttorna. 

Emma Hult, Miljöpartiets bostadspolitiska talesperson tillika Jönköpingsbo, menade att det krävs långsiktiga lösningar som höghastighetsjärnväg för att matcha en accelererande befolkningsökning.

– I takt med att det blir varmare i världen kommer vi bli ännu fler i Sverige. Är det något vi har gott om i Sverige så är det yta. Men det kräver fungerande infrastruktur, menade hon.

Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier, fascinerades av övriga panelens lugn i debatten.

– För min del går pulsen upp. Här fattas ett beslut 2014 som adopteras in i den nya regeringen. Under resans gång sågas resultaten innan de presenteras. Låt processen ha sin gång!

Dyraste lägenheterna är byggda på 1800-talet

Ju nyare desto billigare – fram till 2010-talet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/dyraste-lagenheterna-ar-byggda-pa-1800-talet-26835

Södra station ROT-prisades

Hedersutnämnande till Gustaf Vasa kyrka.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sodra-station-rot-prisades-26834

Nacka och NCC bygger på lärdomarna

Arbetar långsiktigt tillsammans med partneringmodell.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nacka-och-ncc-bygger-pa-lardomarna-26815

Skanska avtalar om hus i Västerås

Första projektet sedan nyetablering i staden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-avtalar-om-hus-i-vasteras-26832

"2018 blir vårt stora genombrottsår"

Industriella byggarna Junior Living siktar på industriell avkastning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/2018-blir-vart-stora-genombrottsar-26809

Utopia utvecklar projekt med Göran Cars

Samverkan och nytänkande ska ge bättre stadsbyggnad.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/utopia-utvecklar-projekt-med-goran-cars-26831

Fler detaljplaner överklagas i Göteborg

Statliga och kommunala intressen krockar i Göteborg.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/fler-detaljplaner-overklagas-i-goteborg-26824

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629

River upp beslut om Nobel Center

"Skulle få en stor negativ påverkan på motstående allmänna och enskilda intressen"
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/river-upp-beslut-om-nobel-center-26822

MVB bygger i Ullared

Bygger flerfamiljshus i växande kommun.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/mvb-bygger-i-ullared-26806

Delade åsikter om effekten av kreditrestriktionerna

Finansinspektionens syn på bostadsmarknaden möttes med kritik.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/delade-asikter-om-effekten-av-kreditrestriktionerna-26810