Meny
  • Skanska har börjat använda sig av bommar istället för trafikvakter för att minska risken för olyckor vid vägarbeten. Foto: Trafikverket
    Foto: Trafikverket

Skanska skyddar arbetare med befintlig teknik

Skanska skyddar arbetare med befintlig teknik

I vår har Skanska placerat ut bommar för att stanna bilar vid vägarbeten. På så vis slipper trafikvakter riskera livet. – Vi ser en risk med att människor ska stoppa bilar. Nu kommer vi plocka bort den risken, säger Sören Carlsson.

Som mångårig kontrollant hos Vägverket och sedermera för Trafikverket har Sören Carlsson sett det mesta. På vägarbetsplatser runtom i landet har säkerheten varit långt ifrån perfekt.
– I min hjärna känns det helt fel att vi ska ha människor till att stoppa bilar, säger han.

Under åren i statlig tjänst hade Sören Carlsson funderat på hur man skulle kunna jobba med att stoppa trafikanter som passerar ett vägarbete – utan att använda oskyddade trafikvakter. Det var dock först när han anställdes som utvecklingsledare för trafiksäkerhet på Skanska region Asfalt som idéerna började ta ordentlig fart.

– Jag hade tanken om att ta fram en trafikbom som kan öppnas och stängas från säkert avstånd. På så vis skulle ingen människa riskera livet för att stoppa bilar. Samtidigt skulle inte bilarna ta någon större skada om de körde in i bommen – men de skulle skrapa bilen, bli rädda och stanna. Detta skulle gå att lösa genom att kombinera befintliga lösningar som var godkända sedan tidigare säger Sören Carlsson.

 

Tog fram en prototyp

Han tog med sina tankar till Växjöföretaget Wemaab som under 2016 tog fram en prototyp som sedan testkördes.

– Vi presenterade bommen för Trafikverket och Arbetsmiljöverket och båda lov­ordade produkten.

Under våren kommer fem bommar vara i bruk på vägarbeten runtom i landet. Just nu befinner de sig i Blekinge och under säsongen kommer de att placeras i Småland, Kronoberg och Bohuslän. Utvecklingsarbetet stannar dock inte av. En stor risk vid vägarbeten är just vid själva uppskyltningen. Detta har man dock löst genom att montera bommarna på flaken till de TMA-bil som parkeras ytterst i arbetsområdet.

– Därefter kan den som styr bommen sitta säkert i en lotsbil eller ute på en backe vid sidan av vägen, säger Sören Carlsson.

En ytterligare detalj som ska få trafikanterna att inse allvaret är att trafikljus har valts bort till förmån för så kallade wig wags, den typ av signalsystem som används vid järnvägskorsningar.
– När ett trafikljus slår om till rött väljer tyvärr många att gasa på för att hinna förbi. Liknar det i stället en järnvägskorsning associerar man till fara.

Sören Carlsson har lång erfarenhet av anläggningsarbete. Han ser stora säkerhetsvinster med att använda sig av vägbommar.
Sören Carlsson har lång erfarenhet av anläggningsarbete. Han ser stora säkerhetsvinster med att använda sig av vägbommar.
Foto: Trafikverket

 

Att inte utsätta människor för livsfara vid vägarbeten borde vara en självklarhet – så varför har utvecklingen gått så långsamt? Sören Carlsson tror att det dels kan vara en kostnadsfråga, dels bekvämlighet.

– Ibland ser man inte möjligheterna även om de finns rakt framför näsan. Skanska har inställningen att säkerhet måste få kosta pengar.

Förhoppningsvis väntar bättre och säkrare tider. Från Skanskas håll har man varit tydlig med att tekniken ska göras tillgänglig för alla och inte användas som en konkurrensfördel. I takt med att säkerhetslösningar som vägbommen kommer ut på marknaden tror Sören Carlsson att säkerhetskraven kommer att skärpas från Arbetsmiljöverkets sida, på samma sätt som det nyligen infördes krav på TMA-skydd vid vägarbetsplatser på flera orter.

– Jag tror att detta kommer anammas efter hand. Det måste det. Det sker olyckor varje år och det före­kommer även hot och våld mot trafikvakterna för att folk blir irriterade. Det är en gång på tio år som vi lägger om en väg, men ändå väcker det ilska när trafikrytmen störs.

Det vill vi betala extra för på våra balkonger

Kvällssol viktigt under sommarens balkonghäng, visar Skanskas undersökning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/det-vill-vi-betala-extra-pa-vara-balkonger-25394

Skeppsdelar från 1600-talet funna vid renovering

Vrak påträffat vid Kastellholmsbron.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skeppsdelar-fran-1600-talet-funna-vid-renovering-25393

Ostörd trafik över Ölandsbron

Inga trafikpåverkande åtgärder under sommarveckorna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ostord-trafik-over-olandsbron-25392

Kojbygge med arkitekter i Göteborg

Berättade för barn om arkitektur och byggteknik
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kojbygge-med-arkitekter-i-goteborg-25402

Krisarbete på Skanska efter broolyckan

Tolv skadade när byggställning rasade under gjutningsarbete.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/krisarbete-pa-skanska-efter-broolyckan-25421

Facklig kritik efter broolyckan

Långa entreprenörskedjor hämmar arbetsmiljön, hävdar Byggnads.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/facklig-kritik-efter-broolyckan-25422

Stabilt resultat för JM

Kvartal två blev bättre än väntat.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stabilt-resultat-jm-25423

Göteborg kan få stadsbana

Kan ses som förberedelse för tunnelbana eller högbana i staden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/goteborg-kan-fa-stadsbana-25417

Regeringen stöder klimatprojekt inom bygg

Finansierar livscykelanalyser med 250 000 kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/regeringen-stoder-klimatprojekt-inom-bygg-25420

Länsstyrelsen ger grönt ljus för nya Stureplan

Remissinstansen ser ingen skada med den omtalade ombyggnationen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lansstyrelsen-ger-gront-ljus-nya-stureplan-25419