Meny
  • Niklas Haglund, vd på Tjuren Projektpartner. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall

Samverkan väg till framgång med Urban Escape

Samverkan väg till framgång med Urban Escape

Avtalsrörelsen var i självklart fokus under årets Byggstämma och Sveriges Ingenjörer och Seko öppnade för idén om medarbetaravtal för både tjänstemän och LO-fackanslutna. Men det bjöds också på ministerbesök och en presentation av platsen för årets stämma – det nybyggda Urban Escape.

Byggstämmans öppna program inleddes med en presentation av om AMF Fastigeters Urban Escape – det nya kvarteret som ska sätta det anonyma området runt Brunkebergstorg i Stockholm på kartan – liksom platsen för årets byggstämma. Niklas Haglund, vd på Tjuren Projektpartner, berättade om hur allt började.

– Det här projektet initierades redan 2010 när Swedbank kom med beskedet att de skulle flytta från området ut till Sundbyberg. Känslan var att alla företag skulle flytta ut till förorterna. Samtidigt gjorde vi undersökningar som visade på motsatsen. Vi trodde på en nyurbanisering, förklarade Niklas Haglund.

Med syftet att sätta området på kartan inleddes ett stort arbete, både fysiskt och PR-mässigt. De fem fastigheterna har inte bara renoverats, utan det har byggts om, byggts till och byggts nytt. Tidigt kläcktes idén om att bygga ihop husen.

– Vi konstaterade snabbt att det inte räcker att bygga om och till. Vi behövde etablera nya verksamheter. Och vad är bättre än hotell? Nordic Choice har etablerat två hotell under unika varumärken, berättade Niklas Haglund.

I själva byggprocessen har samverkan och dialog varit framgångsreceptet. Niklas Haglund berättade att frågorna var många. Kunde NCC och Skanska samverka? Kunde Zenguin jobba med NCC? Kunde alla använda en fullt integrerad arbetsplats?

– Ja! Det gick alldeles utmärkt. Vi satte tidigt en form för samverkan och det har funkat bra att få alla att jobba tillsammans. Genom en gemensam logistiklösning har vi reducerat antalet transporter med över 80 procent, berättade Niklas Haglund.

Sveriges Byggindustriers tf vd Mats Åkerlind och nyvalde ordföranden Svante Hagman.
Sveriges Byggindustriers tf vd Mats Åkerlind och nyvalde ordföranden Svante Hagman.
Foto: Anders Siljevall

En paneldiskussion om avtalsrörelsen tog därefter vid. Utan Byggnads, men väl med Seko och Sveriges Ingenjörer som kunde ge sin syn på väg- och ban- respektive tjänstemannaavtalet. Mats Åkerlind, tf vd för Sveriges Byggindustrier inledde med att berätta att man är nöjd med lugnet i årets avtalsrörelse.

– I år så fick vi dialog. Det var inte gulligt, men det landade i ett avtal som vi bägge parter kände oss nöjda med. Diskussionen började på ett annat sätt.

Björn-Inge Björnberg, gruppchef för entreprenadområdet inom Seko, var även han nöjd med väg- och banavtalet, men anser att fler företag borde teckna kollektivavtal.

– Dessvärre har vi mycket hängavtal. Min uppfattning är att det borde vara intressant för företagen att ta del av den kultur som finns. Sveriges Byggindustrier skulle behöva jobba lite mer för att rekrytera medlemmar.

 Björn Granath, Sveriges Ingenjörer, kommenterade sitt nyligen tecknade tjänstemannaavtal.

– Vi har ett modernt kollektivavtal. Det jag däremot kan känna är att vår bransch är redo att höja blicken. Vi hade gärna sett att ni från arbetsgivarsidan bjuder in till diskussioner om ett nytt medarbetaravtal som kan omfatta både tjänstemannaförbund och LO-förbund. Det hade lett till mer inflytande och ibland kunde facken hjälpas åt i vissa frågor, menade han.

Mats Åkerlind var inte främmande för den tanken.

– Vi har ju jobbat med den frågan och det påbörjades ett sådant arbete för fem år sedan på väg- och bansidan. Men det tar en stund att komma dit, kommenterade han.

Han stämde också in i kritiken om att Sveriges Byggindustrier har varit tillräckligt aktiva i rekryteringsarbetet.

– Vi måste bli bättre på det. Det är en del av medlemsnytta 2025, förklarade Mats Åkerlind.

 

Infrastrukturminister Anna Johansson.
Infrastrukturminister Anna Johansson.
Foto: Anders Siljevall

Infrastrukturminister Anna Johansson avslutade dagen och fick bland annat svara på frågan om regeringen var nöjd med utvecklingen av Trafikverket. Anna Johansson ansåg att mycket har hänt inom den relativt unga trafikmyndigheten som bildades när Vägverket och Banverket slogs ihop.

– Jag tycker att Trafikverket just nu är inne i en positiv utvecklingsfas. Man hanterar sin roll som beställare annorlunda och jag ser skillnad i ambitionen att få koll på anläggningen. Men det har varit en ganska knagglig resa. När ban- och vägverket slogs ihop var det två olika kulturer som skulle mötas och det har tagit tid att smälta samman dem, berättade Anna Johansson.

Expertgrupp har snickrat ihop social bostadspolitik

Expertrapport ger 15 förslag.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/expertgrupp-har-snickrat-ihop-social-bostadspolitik-26966

Kommitté föreslår innehållsförteckning för byggmaterial

Två förslag från Kommittén för modernare byggregler.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kommitte-foreslar-innehallsforteckning-byggmaterial-26977

AR-verktyg för bredare användargrupp

Veidekke först ut att testa.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ar-verktyg-bredare-anvandargrupp-26975

Praktikant föll genom hål – Peab straffas

Ska betala företagsbot på 200 000.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/praktikant-foll-genom-hal-peab-straffas-26974

Ny lag ska sätta press på kommunerna

Regeringen vill se mer ansvar från kommunerna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-lag-ska-satta-press-pa-kommunerna-26964

Sveriges Byggindustrier: Punktlistan innehöll lågt hängande frukter

Anna Broman är inte lika entusiastisk som Peter Eriksson.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sveriges-byggindustrier-punktlistan-inneholl-lagt-hangande-frukter-26965

Behov av 67 000 bostäder varje år

Boverket presenterar ny prognos.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/behov-av-67-000-bostader-varje-ar-26963

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Norrköping får klartecken för bostäder i hamnen

Byggstart kan ske i slutet av 2018.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/norrkoping-far-klartecken-bostader-i-hamnen-26973

Hon ska leda Swecos projektledare

Helena Hed tar plats i ledningen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hon-ska-leda-swecos-projektledare-26972

Sista chansen att anmäla till Årets Bygge

Anmäl ditt favoritprojekt senast 20 juni!
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sista-chansen-att-anmala-till-arets-bygge-26900