Meny
  • Niklas Haglund, vd på Tjuren Projektpartner. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall

Samverkan väg till framgång med Urban Escape

Samverkan väg till framgång med Urban Escape

Avtalsrörelsen var i självklart fokus under årets Byggstämma och Sveriges Ingenjörer och Seko öppnade för idén om medarbetaravtal för både tjänstemän och LO-fackanslutna. Men det bjöds också på ministerbesök och en presentation av platsen för årets stämma – det nybyggda Urban Escape.

Byggstämmans öppna program inleddes med en presentation av om AMF Fastigeters Urban Escape – det nya kvarteret som ska sätta det anonyma området runt Brunkebergstorg i Stockholm på kartan – liksom platsen för årets byggstämma. Niklas Haglund, vd på Tjuren Projektpartner, berättade om hur allt började.

– Det här projektet initierades redan 2010 när Swedbank kom med beskedet att de skulle flytta från området ut till Sundbyberg. Känslan var att alla företag skulle flytta ut till förorterna. Samtidigt gjorde vi undersökningar som visade på motsatsen. Vi trodde på en nyurbanisering, förklarade Niklas Haglund.

Med syftet att sätta området på kartan inleddes ett stort arbete, både fysiskt och PR-mässigt. De fem fastigheterna har inte bara renoverats, utan det har byggts om, byggts till och byggts nytt. Tidigt kläcktes idén om att bygga ihop husen.

– Vi konstaterade snabbt att det inte räcker att bygga om och till. Vi behövde etablera nya verksamheter. Och vad är bättre än hotell? Nordic Choice har etablerat två hotell under unika varumärken, berättade Niklas Haglund.

I själva byggprocessen har samverkan och dialog varit framgångsreceptet. Niklas Haglund berättade att frågorna var många. Kunde NCC och Skanska samverka? Kunde Zenguin jobba med NCC? Kunde alla använda en fullt integrerad arbetsplats?

– Ja! Det gick alldeles utmärkt. Vi satte tidigt en form för samverkan och det har funkat bra att få alla att jobba tillsammans. Genom en gemensam logistiklösning har vi reducerat antalet transporter med över 80 procent, berättade Niklas Haglund.

Sveriges Byggindustriers tf vd Mats Åkerlind och nyvalde ordföranden Svante Hagman.
Sveriges Byggindustriers tf vd Mats Åkerlind och nyvalde ordföranden Svante Hagman.
Foto: Anders Siljevall

En paneldiskussion om avtalsrörelsen tog därefter vid. Utan Byggnads, men väl med Seko och Sveriges Ingenjörer som kunde ge sin syn på väg- och ban- respektive tjänstemannaavtalet. Mats Åkerlind, tf vd för Sveriges Byggindustrier inledde med att berätta att man är nöjd med lugnet i årets avtalsrörelse.

– I år så fick vi dialog. Det var inte gulligt, men det landade i ett avtal som vi bägge parter kände oss nöjda med. Diskussionen började på ett annat sätt.

Björn-Inge Björnberg, gruppchef för entreprenadområdet inom Seko, var även han nöjd med väg- och banavtalet, men anser att fler företag borde teckna kollektivavtal.

– Dessvärre har vi mycket hängavtal. Min uppfattning är att det borde vara intressant för företagen att ta del av den kultur som finns. Sveriges Byggindustrier skulle behöva jobba lite mer för att rekrytera medlemmar.

 Björn Granath, Sveriges Ingenjörer, kommenterade sitt nyligen tecknade tjänstemannaavtal.

– Vi har ett modernt kollektivavtal. Det jag däremot kan känna är att vår bransch är redo att höja blicken. Vi hade gärna sett att ni från arbetsgivarsidan bjuder in till diskussioner om ett nytt medarbetaravtal som kan omfatta både tjänstemannaförbund och LO-förbund. Det hade lett till mer inflytande och ibland kunde facken hjälpas åt i vissa frågor, menade han.

Mats Åkerlind var inte främmande för den tanken.

– Vi har ju jobbat med den frågan och det påbörjades ett sådant arbete för fem år sedan på väg- och bansidan. Men det tar en stund att komma dit, kommenterade han.

Han stämde också in i kritiken om att Sveriges Byggindustrier har varit tillräckligt aktiva i rekryteringsarbetet.

– Vi måste bli bättre på det. Det är en del av medlemsnytta 2025, förklarade Mats Åkerlind.

 

Infrastrukturminister Anna Johansson.
Infrastrukturminister Anna Johansson.
Foto: Anders Siljevall

Infrastrukturminister Anna Johansson avslutade dagen och fick bland annat svara på frågan om regeringen var nöjd med utvecklingen av Trafikverket. Anna Johansson ansåg att mycket har hänt inom den relativt unga trafikmyndigheten som bildades när Vägverket och Banverket slogs ihop.

– Jag tycker att Trafikverket just nu är inne i en positiv utvecklingsfas. Man hanterar sin roll som beställare annorlunda och jag ser skillnad i ambitionen att få koll på anläggningen. Men det har varit en ganska knagglig resa. När ban- och vägverket slogs ihop var det två olika kulturer som skulle mötas och det har tagit tid att smälta samman dem, berättade Anna Johansson.

Skeppsdelar från 1600-talet funna vid renovering

Vrak påträffat vid Kastellholmsbron.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skeppsdelar-fran-1600-talet-funna-vid-renovering-25393

Ostörd trafik över Ölandsbron

Inga trafikpåverkande åtgärder under sommarveckorna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ostord-trafik-over-olandsbron-25392

Kojbygge med arkitekter i Göteborg

Berättade för barn om arkitektur och byggteknik
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kojbygge-med-arkitekter-i-goteborg-25402

Krisarbete på Skanska efter broolyckan

Tolv skadade när byggställning rasade under gjutningsarbete.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/krisarbete-pa-skanska-efter-broolyckan-25421

Facklig kritik efter broolyckan

Långa entreprenörskedjor hämmar arbetsmiljön, hävdar Byggnads.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/facklig-kritik-efter-broolyckan-25422

Stabilt resultat för JM

Kvartal två blev bättre än väntat.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stabilt-resultat-jm-25423

Göteborg kan få stadsbana

Kan ses som förberedelse för tunnelbana eller högbana i staden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/goteborg-kan-fa-stadsbana-25417

Regeringen stöder klimatprojekt inom bygg

Finansierar livscykelanalyser med 250 000 kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/regeringen-stoder-klimatprojekt-inom-bygg-25420

Länsstyrelsen ger grönt ljus för nya Stureplan

Remissinstansen ser ingen skada med den omtalade ombyggnationen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lansstyrelsen-ger-gront-ljus-nya-stureplan-25419

Skanska fick tillsägelse vid Arbetsmiljöverkets besök

Fallrisk och beredskap behöver åtgärdas.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-fick-tillsagelse-vid-arbetsmiljoverkets-besok-25416