Meny
  • Förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade under ett Almedalsseminarium sitt förslag på utbyggnadsstrategi för höghastighetsjärnvägen. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall

Så bör höghastighets-järnvägen byggas

Så bör höghastighets-järnvägen byggas

Låna till den nya höghastighetsjärnvägen och bygg allt på en gång, eller bygg klart sträckan Stockholm-Göteborg först. Så ser Sverigeförhandlingens utbyggnadsstrategi ut.

Sverigeförhandlingen har sedan starten för två år sedan landat tre storstadsavtal om infrastruktur och bostäder, vilket har säkrat byggandet av sammanlagt 300 000 bostäder. Nyligen kom man också överens med Danmark om de första stegen mot en ny Öresundsförbindelse. Det som återstår är planen för bygget av en ny höghastighetsjärnväg.

Förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade under ett Almedalsseminarium sitt förslag på utbyggnadsstrategi.

Att finansiera höghastighetsbanan med nuvarande finansieringsmodell, alltså etappvis och med medel ur infrastrukturbudgeten ser Sverigeförhandlingen som en alltför långsam lösning.

– Om fem miljarder om året kan allokeras till systemet är banan färdig år 2064 – och då är jag optimistisk. Under tiden lär – och bör – Trafikverket prioritera andra intressen som behöver medel just då, förklarade HG Wessberg.

En snabbare, och ekonomiskt fördelaktig lösning, vore att istället finansiera höghastighetsbanan med lån för att snabbt kunna bygga hela banan på en gång. Då skulle tågen kunna börja rulla redan 2035.

– Det var så de första stambanorna finansierades på 1800-talet. Hade man gått den andra vägen då hade vi missat hela industrialiseringen, sa HG Wessberg vidare.

Väljer regeringen att trots allt gå vidare med att bygga höghastighetsjärnvägen etappvis har Sverigeförhandlingen ett alternativt förslag.

– I så fall är vår hållning att man bör göra klart en linjesträckning först, och inte påbörja båda på en gång, förklarade Catharina Håkansson Boman.

Efter att ha jämfört sträckorna efter olika kriterier, som kostnad, restidsvinster och tillkommande resenärer har förhandlarna kommit fram till att sträckan Stockholm –  Göteborg har de största vinsterna och bör byggas först.

–  Sträckningarna har likartade kostnader, men det är Göteborgssträckningen som har störst restidsvinster och mest tillkommande resenärer. Ser man till sträckan Göteborg – Borås finns knappt någon järnväg alls, menade Catharina Håkansson Boman vidare.

Förhandlarna betonade vikten av att bygga klart en hel sträckning.

– Ingen operatör investerar i höghastighetståg innan det går att resa på hela sträckan, förklarade Catharina Håkansson Boman.

Sverigeförhandlingens förslag

• Bygg ut hela systemet skyndsamt. Sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö bör byggas ut samtidigt.

• Bygg en kopplingspunkt i Hässleholm för att få ett effektivare nyttjande av de fyra spåren söder om Hässleholm. Därmed skapas mer plats för godståg och regionaltåg.

• Trafikverket bör fortsätta utreda behovet av fler spår närmast storstäderna samt fullfölja planeringsarbetet skyndsamt för båda sträckningarna.

Borättsbyggandet i Stockholm ett sänke

Kraftigt minskat bostadsrättsbyggande i Stockholm drar ner ner nybyggnadstakten.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/borattsbyggandet-i-stockholm-ett-sanke-27665

Analytiker: ”Sverige sticker ut i Europa”

Euroconstruct förutspår att investeringar i bostäder ska sjunka med 35 procent till 2021.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/analytiker-sverige-sticker-ut-i-europa-27640

Sysselsättningen ökar men bygg står stilla

Bygg har inte bidragit till uppgången i sysselsättningen i november 2018.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sysselsattningen-okar-men-bygg-star-stilla-27661

Nej till stöd för energieffektiv renovering

Miljöekonomisk rapport vill skrota stöd.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nej-till-stod-energieffektiv-renovering-27660

NCC skänker 1 miljon till Ingenjörer utan gränser

"Byggnation och utbildning ligger oss varmt om hjärtat"
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-skanker-1-miljon-till-ingenjorer-utan-granser-27658

Oscar Properties varslar

De årliga kostnaderna ska minska med 30 miljoner kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/oscar-properties-varslar-27657

Investeringsstöd för hyresrätter populärt

Peter Eriksson är nöjd.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/investeringsstod-hyresratter-populart-27655

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Nytt sätt att mäta från årsskiftet

Jublet uteblir när energideklarationerna ska börja redovisa primärenergital.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nytt-satt-att-mata-fran-arsskiftet-27641

Bygg- och bostadsfrågor stötesten i regeringshaveriet

Bilden klarnar om förhandlingarnas innehåll.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bygg-och-bostadsfragor-stotesten-i-regeringshaveriet-27654

Myndigheter anklagas ge fel bild av restriktioner

Veidekke: Kreditrestriktioner slår hårdare än officiella bilden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/myndigheter-anklagas-ge-fel-bild-av-restriktioner-27653