Meny
  • Förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade under ett Almedalsseminarium sitt förslag på utbyggnadsstrategi för höghastighetsjärnvägen. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall

Så bör höghastighets-järnvägen byggas

Så bör höghastighets-järnvägen byggas

Låna till den nya höghastighetsjärnvägen och bygg allt på en gång, eller bygg klart sträckan Stockholm-Göteborg först. Så ser Sverigeförhandlingens utbyggnadsstrategi ut.

Sverigeförhandlingen har sedan starten för två år sedan landat tre storstadsavtal om infrastruktur och bostäder, vilket har säkrat byggandet av sammanlagt 300 000 bostäder. Nyligen kom man också överens med Danmark om de första stegen mot en ny Öresundsförbindelse. Det som återstår är planen för bygget av en ny höghastighetsjärnväg.

Förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade under ett Almedalsseminarium sitt förslag på utbyggnadsstrategi.

Att finansiera höghastighetsbanan med nuvarande finansieringsmodell, alltså etappvis och med medel ur infrastrukturbudgeten ser Sverigeförhandlingen som en alltför långsam lösning.

– Om fem miljarder om året kan allokeras till systemet är banan färdig år 2064 – och då är jag optimistisk. Under tiden lär – och bör – Trafikverket prioritera andra intressen som behöver medel just då, förklarade HG Wessberg.

En snabbare, och ekonomiskt fördelaktig lösning, vore att istället finansiera höghastighetsbanan med lån för att snabbt kunna bygga hela banan på en gång. Då skulle tågen kunna börja rulla redan 2035.

– Det var så de första stambanorna finansierades på 1800-talet. Hade man gått den andra vägen då hade vi missat hela industrialiseringen, sa HG Wessberg vidare.

Väljer regeringen att trots allt gå vidare med att bygga höghastighetsjärnvägen etappvis har Sverigeförhandlingen ett alternativt förslag.

– I så fall är vår hållning att man bör göra klart en linjesträckning först, och inte påbörja båda på en gång, förklarade Catharina Håkansson Boman.

Efter att ha jämfört sträckorna efter olika kriterier, som kostnad, restidsvinster och tillkommande resenärer har förhandlarna kommit fram till att sträckan Stockholm –  Göteborg har de största vinsterna och bör byggas först.

–  Sträckningarna har likartade kostnader, men det är Göteborgssträckningen som har störst restidsvinster och mest tillkommande resenärer. Ser man till sträckan Göteborg – Borås finns knappt någon järnväg alls, menade Catharina Håkansson Boman vidare.

Förhandlarna betonade vikten av att bygga klart en hel sträckning.

– Ingen operatör investerar i höghastighetståg innan det går att resa på hela sträckan, förklarade Catharina Håkansson Boman.

Sverigeförhandlingens förslag

• Bygg ut hela systemet skyndsamt. Sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö bör byggas ut samtidigt.

• Bygg en kopplingspunkt i Hässleholm för att få ett effektivare nyttjande av de fyra spåren söder om Hässleholm. Därmed skapas mer plats för godståg och regionaltåg.

• Trafikverket bör fortsätta utreda behovet av fler spår närmast storstäderna samt fullfölja planeringsarbetet skyndsamt för båda sträckningarna.

Unga vuxna går i sina föräldrars boendefotspår

Barn till hyresrättsföräldrar bosparar mer sällan.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/unga-vuxna-gar-i-sina-foraldrars-boendefotspar-26071

Byggindustrin läggs ned

Beskedet meddelades på måndagen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggindustrin-laggs-ned-26102

Första delen av Marieholmstunneln på plats

Se Trafikverkets film från jätteprojektet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forsta-delen-av-marieholmstunneln-pa-plats-26095

Skanska storsatsar i Boklok-fabrik

Investerar 250 miljoner i Vimmerby-fabriken.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-storsatsar-i-boklok-fabrik-26093

Peab om takraset: "Vi ser jätteallvarligt på detta"

Innergård rasade när tak till garage gav vika.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/peab-om-takraset-vi-ser-jatteallvarligt-pa-detta-26091

Därför rasade brobygget i Ludvika

Skanskas egen utredning färdig.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/darfor-rasade-brobygget-i-ludvika-26088

”Fokusera på oseriösa byggföretag”

Skatteverket ägnar för mycket tid åt små företag om begår misstag, menar debattörer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/fokusera-pa-oseriosa-byggforetag-26090

Anders Danielsson ny koncernchef för Skanska

Tar över efter avgående Johan Karlström.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/anders-danielsson-ny-koncernchef-skanska-26086

Utredning: Så ska energieffektivitet främjas

Statligt stöd och kreditgarantier.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/utredning-sa-ska-energieffektivitet-framjas-26087

Bromsklossar i upphandlingar ska slipas ned

Regeringen ser över regelverket för överprövningar.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bromsklossar-i-upphandlingar-ska-slipas-ned-26065