Meny
  • Förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade under ett Almedalsseminarium sitt förslag på utbyggnadsstrategi för höghastighetsjärnvägen. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall

Så bör höghastighets-järnvägen byggas

Så bör höghastighets-järnvägen byggas

Låna till den nya höghastighetsjärnvägen och bygg allt på en gång, eller bygg klart sträckan Stockholm-Göteborg först. Så ser Sverigeförhandlingens utbyggnadsstrategi ut.

Sverigeförhandlingen har sedan starten för två år sedan landat tre storstadsavtal om infrastruktur och bostäder, vilket har säkrat byggandet av sammanlagt 300 000 bostäder. Nyligen kom man också överens med Danmark om de första stegen mot en ny Öresundsförbindelse. Det som återstår är planen för bygget av en ny höghastighetsjärnväg.

Förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade under ett Almedalsseminarium sitt förslag på utbyggnadsstrategi.

Att finansiera höghastighetsbanan med nuvarande finansieringsmodell, alltså etappvis och med medel ur infrastrukturbudgeten ser Sverigeförhandlingen som en alltför långsam lösning.

– Om fem miljarder om året kan allokeras till systemet är banan färdig år 2064 – och då är jag optimistisk. Under tiden lär – och bör – Trafikverket prioritera andra intressen som behöver medel just då, förklarade HG Wessberg.

En snabbare, och ekonomiskt fördelaktig lösning, vore att istället finansiera höghastighetsbanan med lån för att snabbt kunna bygga hela banan på en gång. Då skulle tågen kunna börja rulla redan 2035.

– Det var så de första stambanorna finansierades på 1800-talet. Hade man gått den andra vägen då hade vi missat hela industrialiseringen, sa HG Wessberg vidare.

Väljer regeringen att trots allt gå vidare med att bygga höghastighetsjärnvägen etappvis har Sverigeförhandlingen ett alternativt förslag.

– I så fall är vår hållning att man bör göra klart en linjesträckning först, och inte påbörja båda på en gång, förklarade Catharina Håkansson Boman.

Efter att ha jämfört sträckorna efter olika kriterier, som kostnad, restidsvinster och tillkommande resenärer har förhandlarna kommit fram till att sträckan Stockholm –  Göteborg har de största vinsterna och bör byggas först.

–  Sträckningarna har likartade kostnader, men det är Göteborgssträckningen som har störst restidsvinster och mest tillkommande resenärer. Ser man till sträckan Göteborg – Borås finns knappt någon järnväg alls, menade Catharina Håkansson Boman vidare.

Förhandlarna betonade vikten av att bygga klart en hel sträckning.

– Ingen operatör investerar i höghastighetståg innan det går att resa på hela sträckan, förklarade Catharina Håkansson Boman.

Sverigeförhandlingens förslag

• Bygg ut hela systemet skyndsamt. Sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö bör byggas ut samtidigt.

• Bygg en kopplingspunkt i Hässleholm för att få ett effektivare nyttjande av de fyra spåren söder om Hässleholm. Därmed skapas mer plats för godståg och regionaltåg.

• Trafikverket bör fortsätta utreda behovet av fler spår närmast storstäderna samt fullfölja planeringsarbetet skyndsamt för båda sträckningarna.

Expertgrupp har snickrat ihop social bostadspolitik

Expertrapport ger 15 förslag.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/expertgrupp-har-snickrat-ihop-social-bostadspolitik-26966

Kommitté föreslår innehållsförteckning för byggmaterial

Två förslag från Kommittén för modernare byggregler.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kommitte-foreslar-innehallsforteckning-byggmaterial-26977

AR-verktyg för bredare användargrupp

Veidekke först ut att testa.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ar-verktyg-bredare-anvandargrupp-26975

Praktikant föll genom hål – Peab straffas

Ska betala företagsbot på 200 000.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/praktikant-foll-genom-hal-peab-straffas-26974

Ny lag ska sätta press på kommunerna

Regeringen vill se mer ansvar från kommunerna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-lag-ska-satta-press-pa-kommunerna-26964

Sveriges Byggindustrier: Punktlistan innehöll lågt hängande frukter

Anna Broman är inte lika entusiastisk som Peter Eriksson.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sveriges-byggindustrier-punktlistan-inneholl-lagt-hangande-frukter-26965

Behov av 67 000 bostäder varje år

Boverket presenterar ny prognos.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/behov-av-67-000-bostader-varje-ar-26963

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Norrköping får klartecken för bostäder i hamnen

Byggstart kan ske i slutet av 2018.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/norrkoping-far-klartecken-bostader-i-hamnen-26973

Hon ska leda Swecos projektledare

Helena Hed tar plats i ledningen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hon-ska-leda-swecos-projektledare-26972

Sista chansen att anmäla till Årets Bygge

Anmäl ditt favoritprojekt senast 20 juni!
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sista-chansen-att-anmala-till-arets-bygge-26900