Meny
  • Förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade under ett Almedalsseminarium sitt förslag på utbyggnadsstrategi för höghastighetsjärnvägen. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall

Så bör höghastighets-järnvägen byggas

Så bör höghastighets-järnvägen byggas

Låna till den nya höghastighetsjärnvägen och bygg allt på en gång, eller bygg klart sträckan Stockholm-Göteborg först. Så ser Sverigeförhandlingens utbyggnadsstrategi ut.

Sverigeförhandlingen har sedan starten för två år sedan landat tre storstadsavtal om infrastruktur och bostäder, vilket har säkrat byggandet av sammanlagt 300 000 bostäder. Nyligen kom man också överens med Danmark om de första stegen mot en ny Öresundsförbindelse. Det som återstår är planen för bygget av en ny höghastighetsjärnväg.

Förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade under ett Almedalsseminarium sitt förslag på utbyggnadsstrategi.

Att finansiera höghastighetsbanan med nuvarande finansieringsmodell, alltså etappvis och med medel ur infrastrukturbudgeten ser Sverigeförhandlingen som en alltför långsam lösning.

– Om fem miljarder om året kan allokeras till systemet är banan färdig år 2064 – och då är jag optimistisk. Under tiden lär – och bör – Trafikverket prioritera andra intressen som behöver medel just då, förklarade HG Wessberg.

En snabbare, och ekonomiskt fördelaktig lösning, vore att istället finansiera höghastighetsbanan med lån för att snabbt kunna bygga hela banan på en gång. Då skulle tågen kunna börja rulla redan 2035.

– Det var så de första stambanorna finansierades på 1800-talet. Hade man gått den andra vägen då hade vi missat hela industrialiseringen, sa HG Wessberg vidare.

Väljer regeringen att trots allt gå vidare med att bygga höghastighetsjärnvägen etappvis har Sverigeförhandlingen ett alternativt förslag.

– I så fall är vår hållning att man bör göra klart en linjesträckning först, och inte påbörja båda på en gång, förklarade Catharina Håkansson Boman.

Efter att ha jämfört sträckorna efter olika kriterier, som kostnad, restidsvinster och tillkommande resenärer har förhandlarna kommit fram till att sträckan Stockholm –  Göteborg har de största vinsterna och bör byggas först.

–  Sträckningarna har likartade kostnader, men det är Göteborgssträckningen som har störst restidsvinster och mest tillkommande resenärer. Ser man till sträckan Göteborg – Borås finns knappt någon järnväg alls, menade Catharina Håkansson Boman vidare.

Förhandlarna betonade vikten av att bygga klart en hel sträckning.

– Ingen operatör investerar i höghastighetståg innan det går att resa på hela sträckan, förklarade Catharina Håkansson Boman.

Sverigeförhandlingens förslag

• Bygg ut hela systemet skyndsamt. Sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö bör byggas ut samtidigt.

• Bygg en kopplingspunkt i Hässleholm för att få ett effektivare nyttjande av de fyra spåren söder om Hässleholm. Därmed skapas mer plats för godståg och regionaltåg.

• Trafikverket bör fortsätta utreda behovet av fler spår närmast storstäderna samt fullfölja planeringsarbetet skyndsamt för båda sträckningarna.

Tälttunnel budgetlösning för att stoppa buller

Kan höja priserna på borätter i närheten.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/talttunnel-budgetlosning-att-stoppa-buller-26361

Digitala standarder ska ge snabbare planprocesser

Regeringen vill skapa nationella bestämmelser.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/digitala-standarder-ska-ge-snabbare-planprocesser-26387

Här är kulturlokalerna som får bidrag

Delar på nära 10 miljoner från Boverket.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-ar-kulturlokalerna-som-far-bidrag-26386

Mariestad ska böta efter felaktig byggupphandling

Kommunen ska betala 730 000 kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/mariestad-ska-bota-efter-felaktig-byggupphandling-26385

Regeringen tar helhetsgrepp på arkitekturen

Statsarkitekt och samverkan mellan myndigheter ska stärka gestaltad livsmiljö.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/regeringen-tar-helhetsgrepp-pa-arkitekturen-26383

Solceller ska få monteras utan bygglov

Regeringen vill förenkla regelverket.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/solceller-ska-fa-monteras-utan-bygglov-26382

NCC förändrar inköpsorganisationen

Förbättrad lönsamhet är målet när Harri Savolainen blir inköpschef.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-forandrar-inkopsorganisationen-26380

Byggmaterialhandeln går starkt framåt

Försäljning upp 11,5 procent i januari.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggmaterialhandeln-gar-starkt-framat-26379

Nu kan Afrika bli magnet för bygginvesteringar

Växande medelklass skapar het marknad.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nu-kan-afrika-bli-magnet-bygginvesteringar-26360

Framtidens byggen formas

Uppkopplade byggplatser testas i praktiken.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/framtidens-byggen-formas-26359