Meny

Rustning av Getingmidjan får stor effekt

Rustning av Getingmidjan får stor effekt

Den faktiska järnvägssträckan är bara två kilometer lång. Men underhållet av järnvägsanläggningen Getingmidjan i Stockholm blir Sveriges största satsning på järnvägsunderhåll.

Järnvägssträckan mellan Stockholms Central och Stockholm södra är till stor del byggd på 50-talet. Samtidigt är den extremt trafikerad. Här har all tågtrafik från väster och söder passerat och innan Citybanan stod klar passerade 600 tåg per dygn. När pendeltågstrafiken har flyttats över till Citybanan har andelen tåg halverats. Trots det är anläggningen i stort behov av upprustning.

– Slitaget har varit jättestort och nu har vi nått tidpunkten då en renovering måste till för att vi ska få ett robust järnvägssystem. Gör vi inte något så tappar vi funktionen. Störningar på Getingmidjan påverkar all tågtrafik till och från Stockholm, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

Störningar på Getingmidjan påverkar nästan all tågtrafik. Därför måste anläggningen rustas upp.
Foto: Mattias de Frumerie

Hela anläggningen ska nu bytas eller renoveras. Utöver själva rälsen som i stort sett kommer att bytas ut helt och hållet ska även el, broar och signalsystem göras om, allt för att dimensionera banan för att hålla i åtminstone 60 år till. Anläggningen består av sju broar, en tunnel och två tråg samt en uppfartsramp.

– Fem av broarna kommer att bytas ut, säger Kent Sahlman.

Arbetet kommer framöver att innebära stora trafikstörningar. Somrarna 2018, 2019 och 2020 kommer totalavstängningar att ske under åtta veckors tid. Tågresenärer som kommer från söder kommer då att få byta från fjärrtåg och regionaltåg till pendeltåg vid Stockholm södra eller Flemingsberg. Tågen norrifrån vänder vid Stockholm Central, vilket innebär byte till pendeltåg via stationen Stockholm City för resenärer som ska vidare söderut.

– Vi ville undvika ersättningsbussar och vi jobbar i nära samarbete med tågaktörerna om ett biljettsamarbete, säger Kent Sahlman.

På grund av avstängningarna får Älvsjö Godsbangård fungera som tågdepå för tågen som inte får fortsätta norrut till den ordinarie depån i Helenelund.

Planering och projektering inför projektet har pågått sedan 2014 och förberedande arbeten har inletts. På Riddarholmen arbetar entreprenören Implenia med att täta och reparera Riddarholmstunneln. Eventuella sprickor i konstruktionsbetongen ska kontrolleras.

Mika Nyberg på Implenia.
Foto: Mattias de Frumerie

– Vi påbörjade arbetet för tre månader sedan. Vi har flyttat gatstenen, skrapat bort sand och vattenblästrat bort lagren med skyddsbetong. Sedan kommer vi att lägga ett nytt tätskikt på hela ytan, säger Mika Nyberg på Implenia.

I arbetet vill man tänka både på funktion och yta. Tillsammans med övriga inblandade parter vill Trafikverket skapa levande stråk och platser kring den tidigare så brutalt grå och bullriga trafikleden som separerar Gamla Stan och Riddarholmen.

– Genom att sätta upp buller- och säkerhetsskydd vill vi göra Riddarholmen mer tillgänglig, säger Kent Sahlman.


Betoning på säkerhet

Trafikverket har betonat säkerheten i det omfattande arbetet. I upphandlingen har, tillsammans med erfarenhet av brobyten, säker arbetsmiljö varit den viktigaste faktorn.

– Det har varit oerhört intressant att se hur de som lämnat anbud beskrivit hur de jobbar med detta, säger Kent Sahlman.

Löften om gott miljöarbete räcker dock inte. Trafikverket kommer att genomföra arbetsplatskontroller ett tiotal gånger per år.

– Här har vi skapat incitament för bra arbetsmiljöarbete. Om vi bedömer arbetsmiljön som säker kommer vi att dela ut en bonus, berättar Kent Sahlman.

Arbetet med Getingmidjan

2016 – 2018: förberedande arbeten.

2017 – 2021: pågår de stora arbetena med Getingmidjan.

2018 – 2020: kommer Getingmidjan att stängas av helt under 8 veckor på somrarna.

Beräknad totalkostnad för projektet är 3,2 miljarder kronor.

Regeringen tillsätter utredning om Nya Karolinska

"Under ett år har vi krävt en kriskommission"
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/regeringen-tillsatter-utredning-om-nya-karolinska-26353

Bostadsbyggandet ökade 8 procent 2017

64 000 nya bostäder byggdes i Sverige förra året.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsbyggandet-okade-8-procent-2017-26358

Släpp in brandingenjören i modellen

En förbisedd faktor i arbetet med BIM-modeller.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/slapp-brandingenjoren-i-modellen-26318

Skanska bygger mer för ESS

Avtalar med ESS om att förbereda forskningscampus i Lund.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-bygger-mer-ess-26351

NCC bygger 96 hyresrätter i Kristianstad

Partneringsamarbete med Kristianstadbyggen
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-bygger-96-hyresratter-i-kristianstad-26352

Regeringen mån om tillgängligheten i Kiruna

Trafikverket ska lämna förslag inför stadsflytten.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/regeringen-man-om-tillgangligheten-i-kiruna-26349

Arbetsledare ska utbildas i expressfart

Anonyma tester tar fram de bästa kandidaterna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/arbetsledare-ska-utbildas-i-expressfart-26319

Hon tar över Rådet för hållbara städer

Tidigare vd för White Arkitekter.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hon-tar-over-radet-hallbara-stader-26347

Digitalisering och befolkningsökning i framtidsspaning

Sverige 2025 diskuterades.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/digitalisering-och-befolkningsokning-i-framtidsspaning-26345

Skanska bygger gymnasieskola i Lund

Arkitekttävling avgör utformningen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-bygger-gymnasieskola-i-lund-26344