Meny

Rejält ingrepp på central midja

Rejält ingrepp på central midja

Sommaren är högsäsong för underhållsarbete på våra vägar och järnvägar. Det största arbetet som görs i sommar är Getingmidjan i Stockholm – som innebär både minutiös planering och en totalavstängning på åtta veckor.

Om mindre än två veckor kommer resenärer med regional- och fjärrtåg som kommer söderifrån in till Stockholms centralstation att behöva byta till pendeltåg i Flemingsberg eller Stockholms södra. Anledningen är att Getingmidjan, den enbart två kilometer långa men i högsta grad centrala delen av järnvägen genom Stockholm, ska rustas upp. Det innebär en avstängning på totalt åtta veckor i sommar.

– Sommaren är den period som det går minst tåg. Öppningen av Citybanan har dock halverat antalet tåg som går genom Getingmidjan till 300 tåg per dygn, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

Redan 2016 inleddes de första förberedande arbetena på Getingmidjan. Flera mil kabel har till exempel flyttats för att möjliggöra kommande arbeten. I december 2017 rapporterade Byggindustrin om entreprenören Implenias tidiga arbete med att täta och reparera Riddarholmstunneln. Men de förberedande arbetena har inte enbart omfattat själva järnvägssträckan. Älvsjö godsbangård har rustats upp och byggts om för att kunna verka som depå där tågen söderifrån ska kunna vändas och ställas upp. Här ska även furnering, alltså påfyllnad av mat och dryck på tågen, göras.

– Ett stort projekt är att vi har byggt ett nytt teknikhus för hanteringen av signalsystemet. Det är ett kopiöst precisionsarbete att hantera de omkopplingar som behövs göras, säger Kent Sahlman.

Efter sommaren kommer depån att återgå till att vara godsbangård.

– Men under somrarna 2019 och 2020 kommer den användas som depå återigen.


Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.
Foto: Anders Siljevall


Kommunikationen central

Att säkerställa att kommunikationen med tågresenärerna fungerar trots sommarens stora trafikförändring har varit centralt i de förberedande arbetena. Kontakten har varit tät mellan Trafikverket och tågoperatörerna.

– Vi ska ha motsatsen till tågkaos. Ordning och reda, säger Kent Sahlman.

Ett biljettsamarbete mellan tågoperatörerna har inletts för att tågresenärerna ska kunna åka vidare med pendeltåg. På stationerna Flemingsberg, Stockholms södra, Stockholm City och Stockholm Central ska stora mängder skyltar sättas upp för att resenärerna ska få så tydlig information som möjligt.

– Totalt 200 informationsvärdar kommer att jobba i skift på de fyra stationerna för att kunna svara på frågor från resenärerna, säger Kent Sahlman.

Mellan den 25 juni och 12 augusti kommer årets tågavstängning att pågå. I år är det reparationsarbeten på samtliga byggnadsverk som står på programmet. De kommande två åren kommer broöverbyggnaderna på Söderströmsbron, bron över Söder Mälarstrand och Norrströmsbron bytas ut.


Avstängning på sommaren bästa lösningen

Arbetet med Getingmidjan saknar motstycke i sitt omfång. Tågtrafiken genom Stockholm har tidigare aldrig stängts av under en så lång sammanhängande period. Att stänga av tågtrafiken under åtta veckor per sommar har bedömts vara den bästa lösningen.

– Innan projektet bildades 2014/2015 tog Trafikverket fram tekniska analyser som vägde åtta veckors sommaravstängning fördelat på tre år mot fyra till fem sammanhängande månader. Tillsammans med tågoperatörerna togs beslutet att avstängning under sommartid var det bästa sättet att genomföra arbetet på, säger Kent Sahlman.

Arbete sker dock i princip året runt. En hel del görs på natten och kortare totalavstängningar görs även under påsk och på hösten under en helg.


LÄS MER: Rustning av Getingmidjan får stor effekt

De åtta veckorna sommartid ger en tydlig tidsram. Planskissen bryts ner till timmar för att säkerställa att allt ska hinnas med.

– I sommar är det många olika typer av mindre reparationer som ska göras. Mycket kan avbrytas och göras senare om det skulle behövas. De två följande åren, när broöverbyggnaderna ska sättas på plats blir planeringen ännu mer minutiös. Detta måste bli klart för att vi ska kunna släppa på trafiken. Det ökar kraven på planeringen, säger Kent Sahlman.
 


Största arbetet någonsin

 

Getingmidjan är Sveriges största underhållsprojekt någonsin i alla kategorier. Kent Sahlman understryker hur avancerad upprustningen är. Det är också den mest nödvändiga insatsen på järnvägsanläggningen.

– Vi ska dubblera livslängden på Getingmidjan, vilket är otroligt avancerat. Det rör sig dessutom om två spår mitt i centrala Stockholm där alla fjärr- och regionaltåg söderifrån passerar. Vad händer om vi inte gör något? Då måste all trafik så småningom stoppas på grund av att banan inte håller, säger Kent Sahlman.

Getingmidjan är däremot inte det enda projektet som pågår i centrala delarna av huvudstaden. I närheten pågår ett 15-tal andra projekt och Trafikverket har ett tätt samarbete med de olika byggherrarna till projekten som är Stockholms stad Stockholms läns landsting, Statens fastighetsverk och Stockholms hamnar för att samordna och undvika störningar för dels gång-, cykel-, båt- och vägtrafik, dels andra pågående projekt. Samarbetsavtal och genomförandeavtal har slutits för att det ska vara tydligt formulerat hur man ska arbeta.

– Vi har så kallade partsmöten med byggherrarna en gång i månaden där vi stämmer av läget i projekten och särskilda arbetsmöten med de olika projekten när behov finns, säger Kent Sahlman.

Ju närmare avstängningen kommer desto tätare blir Trafikverkets kommunikation utåt. Informationskampanjer, rundabordssamtal med media och tidningsartiklar är några exempel på insatser som har gjorts hittills. Trots det stora ingreppet på trafiken har inga kraftigt negativa reaktioner nått projektet.

– Trots att vi har informerat brett har det varit få reaktioner. Det ser vi som ett gott tecken. Finns det en oro, då hör man av sig. Men är det mer irritation då brukar vi sällan få höra det direkt. Det viktigaste är att man förstår nödvändigheten av att genomföra projektet, säger Kent Sahlman.

Sveriges Byggindustrier tar journalister till hjälp mot fusk

Ska stötta genom utbildning och rådgivning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sveriges-byggindustrier-tar-journalister-till-hjalp-mot-fusk-27110

Kristallen först klar i nya Kiruna

Kirunabornas nya vardagsrum.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kristallen-forst-klar-i-nya-kiruna-27109

Ungdomsbostäder byggs med norrländskt byggsystem

Klart för inflyttning 2020.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ungdomsbostader-byggs-med-norrlandskt-byggsystem-27108

YH-utbildning inom samhällsbyggnad säker väg till jobb

Fortfarande finns det platser att söka.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/yh-utbildning-inom-samhallsbyggnad-saker-vag-till-jobb-27107

Här skulle soltaken ge mest energi- se hela listan

Vattenfall har kartlagt länen där man får ut mest av solen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-skulle-soltaken-ge-mest-energi-se-hela-listan-27106

Serneke och Midroc bygger stadsdel i Trelleborg

Förvärvar två tomter i gemensamt bolag.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/serneke-och-midroc-bygger-stadsdel-i-trelleborg-27105

Allt nybyggt får solceller hos Riksbyggen

Hoppas att fler ska följa efter.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/allt-nybyggt-far-solceller-hos-riksbyggen-27104

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Miljöpartiet vill skärpa lag om bostadsförsörjning

Kommunerna måste ta ett större ansvar.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/miljopartiet-vill-skarpa-lag-om-bostadsforsorjning-27103

Bygger bro för ökad trafiksäkerhet i Malmö

Svevia bygger planskild korsning i Erlandsro gård.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bygger-bro-okad-trafiksakerhet-i-malmo-27077

Materialdebatt på Byggindustrin.se

Heta diskussioner om träbyggnad.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/materialdebatt-pa-byggindustrinse-27048