Meny

Påskrivet om bostäder och tunnelbana i Stockholm

Påskrivet om bostäder och tunnelbana i Stockholm

Avtalen är nu undertecknade för kollektivtrafiksatsningar på över 25 miljarder kronor och mer än 100 000 nya bostäder i storstadspaketet som är en del i Sverigeförhandlingen.

Det är Sverigeförhandlingen som tillsammans med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåker kommun, Täby kommun och Solna stad har förhandlat fram det nya storstadspaketet.

− Med avtalen på plats tar Stockholm ett steg närmare en avsevärt förbättrad kollektivtrafik och ökad tillgänglighet i Stockholmsregionen. Kopplat till dessa satsningar kommer det att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm fram till år 2035, vilket behövs i ett växande Stockholm, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen.

De fyra kollektivtrafikobjekten har en total investeringskostnad på 25,1 miljarder kronor där parterna bidrar gemensamt till finansieringen. Staten står för cirka 63 procent, det vill säga 15,9 miljarder kr. Statens bidrag är framför allt baserat på trängselskatt och kommunernas bostadsåtagande. Trängselskatt står för knappt hälften av statens insats, det vill säga 7,5 miljarder kronor.

Av de drygt 100 000 nya bostäderna byggs den största andelen, 48 500, som en direkt följd av satsningen på tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Vidare byggs 18 500 bostäder i Huddinge till följd av Spårväg Syd. Längs med Roslagsbanan byggs 29 370 bostäder, då den förlängs in till City. Vid tunnelbanestation Hagalund byggs  4 000 nya bostäder. Samtliga bostäder ska vara klara senast år 2035.

Avtalet i korthet

Tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan
Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Projektstart planeras till år 2022 och kan öppnas för trafik 2035. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 500 bostäder.
Stockholms stad bygger också tre centrala cykelbanor.

Spårväg syd
Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Spårväg Syd planeras projektstarta 2024 och kan öppnas för trafik 2034. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.
Huddinge kommun bygger sammanlagt 23 cykelobjekt.

Roslagsbanans förlängning till City
Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till CityT-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder. Roslagsbanans förlängning projektstartar år 2026 och kan öppnas för trafik 2038.
Täby kommun bygger även ut fyra cykelbanor.

Tunnelbanestation Hagalund
Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen som öppnas för trafik 2024. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

”Vi ska inte äga en tidning”

Elmsäter-Svärd om att Byggindustrin läggs ner.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-ska-inte-aga-en-tidning-26126

Byggindustrins död riskerar trovärdigheten

Journalistik har högre genomslag.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggindustrins-dod-riskerar-trovardigheten-26124

Skanska bygger hyresrätter i Malmö

Byggstart 2018.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-bygger-hyresratter-i-malmo-26122

Skanskas Sverigechef: "Jag tror inte att jag kommer sakna Byggindustrin"

Styrelsens medlemmar om beslutet att lägga ner.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanskas-sverigechef-jag-tror-inte-att-jag-kommer-sakna-byggindustrin-26121

Politiker beklagar Byggindustrins avveckling

Civilutskottet hämtar mycket information från tidningen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/politiker-beklagar-byggindustrins-avveckling-26118

86 år av Byggindustrin

Detta har hänt under åren som gått.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/86-ar-av-byggindustrin-26117

Byggindustrin läggs ned

Beskedet meddelades på måndagen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggindustrin-laggs-ned-26102

”Branschen förlorar viktig plattform för dialog”

Läsarnas och medlemsföretagens röster om att Byggindustrin läggs ner.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/branschen-forlorar-viktig-plattform-dialog-26107

Samarbete ska skapa fler jobb i branschen

Arbetsförmedlingen vill jobba efter byggföretagens modeller.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/samarbete-ska-skapa-fler-jobb-i-branschen-26108

Ny kommission ska utreda hyresrätten

Förre bostadsministern Stefan Attefall leder arbetet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-kommission-ska-utreda-hyresratten-26116