Meny

Påskrivet om bostäder och tunnelbana i Stockholm

Påskrivet om bostäder och tunnelbana i Stockholm

Avtalen är nu undertecknade för kollektivtrafiksatsningar på över 25 miljarder kronor och mer än 100 000 nya bostäder i storstadspaketet som är en del i Sverigeförhandlingen.

Det är Sverigeförhandlingen som tillsammans med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåker kommun, Täby kommun och Solna stad har förhandlat fram det nya storstadspaketet.

− Med avtalen på plats tar Stockholm ett steg närmare en avsevärt förbättrad kollektivtrafik och ökad tillgänglighet i Stockholmsregionen. Kopplat till dessa satsningar kommer det att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm fram till år 2035, vilket behövs i ett växande Stockholm, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen.

De fyra kollektivtrafikobjekten har en total investeringskostnad på 25,1 miljarder kronor där parterna bidrar gemensamt till finansieringen. Staten står för cirka 63 procent, det vill säga 15,9 miljarder kr. Statens bidrag är framför allt baserat på trängselskatt och kommunernas bostadsåtagande. Trängselskatt står för knappt hälften av statens insats, det vill säga 7,5 miljarder kronor.

Av de drygt 100 000 nya bostäderna byggs den största andelen, 48 500, som en direkt följd av satsningen på tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Vidare byggs 18 500 bostäder i Huddinge till följd av Spårväg Syd. Längs med Roslagsbanan byggs 29 370 bostäder, då den förlängs in till City. Vid tunnelbanestation Hagalund byggs  4 000 nya bostäder. Samtliga bostäder ska vara klara senast år 2035.

Avtalet i korthet

Tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan
Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Projektstart planeras till år 2022 och kan öppnas för trafik 2035. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 500 bostäder.
Stockholms stad bygger också tre centrala cykelbanor.

Spårväg syd
Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Spårväg Syd planeras projektstarta 2024 och kan öppnas för trafik 2034. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.
Huddinge kommun bygger sammanlagt 23 cykelobjekt.

Roslagsbanans förlängning till City
Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till CityT-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder. Roslagsbanans förlängning projektstartar år 2026 och kan öppnas för trafik 2038.
Täby kommun bygger även ut fyra cykelbanor.

Tunnelbanestation Hagalund
Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen som öppnas för trafik 2024. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

Trafikverket mutanmäler 16 medarbetare

Anställda har tagit emot mobiltelefoner, datorer och Ipads av utbildningsföretag.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/trafikverket-mutanmaler-16-medarbetare-25833

Stoppade sexistiskt klotter – prisas

Elektrikern Karolina Dahl är årets Isabellestipendiat.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stoppade-sexistiskt-klotter-prisas-25832

Malmö tror på mer bostäder

Höjer prognosen för bostadsbyggandet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/malmo-tror-pa-mer-bostader-25830

Förslag på ny järnvägstrafiklag

Lättare för järnvägsföretag att få ersättning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forslag-pa-ny-jarnvagstrafiklag-25827

Kaoset i underjorden ska redas upp

Ny studie ska minska tunnelkaoset.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kaoset-i-underjorden-ska-redas-upp-25807

Livsfarliga transporter till svenska byggen

Betongelement transporteras med bristande lastsäkring.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/livsfarliga-transporter-till-svenska-byggen-25823

"Beslutet har ingen betydelse för marknaden"

Björn Wellhagen: "Riskerar att göra det dyrare att bygga och investera i bostäder."
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/beslutet-har-ingen-betydelse-marknaden-25817

Veidekke får 400 000 kronor i böter för brott mot Arbetsmiljölagen

Företaget bestrider avgiften.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/veidekke-far-400-000-kronor-i-boter-brott-mot-arbetsmiljolagen-25824

Fortsatt het byggkonjunktur - men bostadsbyggandet bromsar in

"Det finns en oro för kostnadschock."
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/fortsatt-het-byggkonjunktur-men-bostadsbyggandet-bromsar-25814

Ny databas förenar undersökningsmetoder

GeoBIM används allt mer i undermarksplanering.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-databas-forenar-undersokningsmetoder-25809