Meny

Omfattande utredningsarbete efter broraset

Omfattande utredningsarbete efter broraset

Utredningsarbetet efter broolyckan i Ludvika i somras pågår för fullt. Men det lär ta tid innan arbetet är färdigt – minst ett halvår enligt kammaråklagare Charlotta Tanner.

Det var på torsdagseftermiddagen den 13 juli som larmet kom om att byggnadsställningen vid bron som går över järnvägen i centrala Ludvika hade rasat. Tolv personer skadades, varav sex stycken allvarligt. Den nya bron skulle ersätta den tidigare Kajbron som var utsliten och enligt entreprenören Skanska skedde olyckan under gjutningsarbetet som utfördes av en underentreprenör. Efter olyckan inleddes utredningar av såväl Skanska som Arbetsmiljöverket och polis.

Charlotta Tanner, kammaråklagare vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott leder förundersökningen om arbetsmiljöbrott kopplat till olyckan. Hittills har en första dokumentation av platsen före och efter olyckan genomförts.

– Vi har ett antal teorier om vad som kan ha orsakat olyckan. Nu kommer vi att göra analyser utefter dessa, säger Charlotta Tanner.

En teori är att ett förbipasserande tåg kan ha satt igång raset, en annan är att väder och vind kan ha påverkat.

– Men detta är faktorer som måste räknas med i ritningarna. Eftersom bron går över en järnväg har tåg passerat även tidigare. Vi kommer att undersöka om underentreprenören har följt ritningarna eller att ritningarna har varit felaktiga, men också hur avtalen har sett ut, Skanskas riktlinjer och mycket mer, säger Charlotta Tanner.

Flera av de målsägande bor i Polen och Charlotta Tanner menar att det kommer att bli mycket arbete med att höra alla inblandade.

– Utredningen kommer inte att ta under ett halvår. Jag hoppas att vi blir klara inom ett år, men det är en resursfråga och beror också på vilka resultat vi ser, säger hon.

Kajbron i Ludvika

Den nya bron ska ersätta den tidigare Kajbron som var utsliten. Enligt Trafikverket ska bron ha två körfält och en gång- och cykelbana. Skanska påbörjade byggnation januari 2017 och bron beräknades tidigare vara klar under senare delen av året. Ludvika kommun har initierat projektet, och är anläggningsägare. Kommunen finansierar projektet tillsammans med Trafikverket, som står som byggherre.

Ny vd ger liv åt Lindbäcks koncernbygge

Linda Rosén blir vd för nyuppväckta Lindbäcks Group.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-vd-ger-liv-lindbacks-koncernbygge-26227

Skanska tar hem 800-miljonerskontrakt i Nacka

Skanska ska bygga infrastruktur i centrala Nacka.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-tar-hem-800-miljonerskontrakt-i-nacka-26228

Trafikverket ska se över laddinfrastruktur

Regeringsuppdrag ska redovisas 30 juni.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/trafikverket-ska-se-over-laddinfrastruktur-26210

Kvartsdammet ska skingras

Branschgemensamt projekt ska ge större koll på halterna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kvartsdammet-ska-skingras-26190

Stabilt byggande i hela Norden

Island kommer starkt.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stabilt-byggande-i-hela-norden-26209

Miljarder förloras på dålig återvinning av byggmaterial

Företag måste tänka mer i cirkulära termer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/miljarder-forloras-pa-dalig-atervinning-av-byggmaterial-26207

Nya gränsvärden för kvarts på gång

Bygg i fokus för Arbetsmiljöverket.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nya-gransvarden-kvarts-pa-gang-26191

Så blir 2018

Branschprofiler siar om kommande året.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sa-blir-2018-26193

Skanska vinstvarnar och gör stora förändringar

”Mycket otillfredsställande resultat utanför Norden.”
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-vinstvarnar-och-gor-stora-forandringar-26202

Lambertsson förvärvar del av Peab Marin

Växer inom tjänster i havsnära miljöer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lambertsson-forvarvar-del-av-peab-marin-26206