Meny
  • Plattformsdörrarna ökar säkerheten vid perrongerna. De öppnas och stängs samtidigt som tågdörrarna. Pendeltågsförarna har övat på att stanna på exakt rätt position. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall
    ,
    Statsminister Stefan Löfven visas runt på de nya stationerna. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall
    ,
    Ett omfattande arbete har gjorts för att säkerställa god ventilation på stationerna. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall
    ,
    Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons, statsminister Stefan Löfven, finansborgarråd Karin Wanngård och infrastrukturminister Anna Johansson tryckte på knappen vid invigningen. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall
    ,
    Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan, berättade om projektets utmaningar. Foto: Anders Siljevall
    Foto: Anders Siljevall

Nu rullar tågen på Citybanan

Nu rullar tågen på Citybanan

Klockan 05:04 på måndagsmorgonen avgick det första tåget på Citybanan. På söndagen firades målgången av projektet som en milstolpe för såväl Stockholm som hela Sverige.

– Citybanan ger möjlighet till tätare turer och kortare restider som förenklar vardagen för stockholmare på väg till förskolehämtningen, hem från jobbet eller till första dejten. Men den är också en gåva till hela tågsverige. Nu avlastas järnvägen där det behövs som mest, avrundade statsminister Stefan Löfven sitt tal under invigningsceremonin för Citybanan vid Odenplan söndagen den 9 juli.

Efter en högtidlig knapptryckning var det dags att stiga ner i den nya stationen för premiärturen genom tunneln som fördubblar tågkapaciteten genom Stockholm city.

Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan, gav en bild av projektets storlek och komplexitet.

– Vi har sprängt ut enorma mängder bergmassa. Tunneln har sprängts ut så nära tunnelbanan som det har varit möjligt, vilket har ställt stora krav. Som mest har vi varit 2 500 personer som arbetat med projektet, berättade han.

Utmaningar har inte saknats. Allvarligast är självklart de dödsolyckor som skett under arbetets gång.

– Självklart har detta varit det tuffaste, menade Kjell-Åke Averstad.

Ett framgångsrecept har varit att satsa på kommunikation och dialog.

– Vi har lyckats skapa ett förtroende. Vi visste att få skulle älska oss under arbetet, men dialogen med entreprenörer, medborgare, Svenska Kyrkan och många andra har varit framgångsrik, berättade Averstad.

Citybanan
  • Citybanan är ett samarbete mellan Trafikverket, Stockholms läns landsting och Stockholms stad. Trafikverket har ansvarat för själva bygget och finansieringen har gjorts genom stat (Trafikverket), landsting och kommun samt Mälardals- och Östgötaregionerna. Sammanlagt uppgår projektets budget till cirka 17 miljarder kronor.
  • Arbetet påbörjades officiellt i januari 2009.
  • Två nya stationer har byggts, Stockholm Odenplan och Stockholm City, som ersätter de två gamla pendeltågsstationerna. Genom att förlägga pendeltågstrafiken 10 – 45 meter under jord skapas möjligheter för att öka tågkapaciteten i Stockholm på sikt.
  • En ny järnvägsbro, Älvsjöbågen, har byggts vid Årsta. Dit flyttas fjärrtågs-, regionaltågs- och godstågtrafiken i Årstaområdet.
  • Flera dödsolyckor har skett under arbetetsgång. Sex stycken enligt Arbetsmiljöverket, men Trafikverket anger antalet fem, eftersom den sjätte, som blev påkörd av ett tunnelbanetåg vid Mariatorget, inte arbetade för någon av projektets entreprenörer utan för SL.

Stopp i tunnelarbete på Förbifarten

Arbetsmiljöbrister inte åtgärdade i tid.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stopp-i-tunnelarbete-pa-forbifarten-27116

Peab bättrade på resultatet

Fortsatt avmattad bostadsrättsmarknad.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/peab-battrade-pa-resultatet-27117

Så gick det för Veidekke i kvartal två

Lägre resultat, högre orderingång.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sa-gick-det-veidekke-i-kvartal-tva-27112

Han ska utreda järnvägsunderhållet

Erland Olauson ska se över hur Trafikverket kan ta över ansvaret.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/han-ska-utreda-jarnvagsunderhallet-27113

Sveriges Byggindustrier tar journalister till hjälp mot fusk

Ska stötta genom utbildning och rådgivning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sveriges-byggindustrier-tar-journalister-till-hjalp-mot-fusk-27110

Kristallen först klar i nya Kiruna

Kirunabornas nya vardagsrum.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kristallen-forst-klar-i-nya-kiruna-27109

Ungdomsbostäder byggs med norrländskt byggsystem

Klart för inflyttning 2020.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ungdomsbostader-byggs-med-norrlandskt-byggsystem-27108

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

YH-utbildning inom samhällsbyggnad säker väg till jobb

Fortfarande finns det platser att söka.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/yh-utbildning-inom-samhallsbyggnad-saker-vag-till-jobb-27107

Här skulle soltaken ge mest energi- se hela listan

Vattenfall har kartlagt länen där man får ut mest av solen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-skulle-soltaken-ge-mest-energi-se-hela-listan-27106

Serneke och Midroc bygger stadsdel i Trelleborg

Förvärvar två tomter i gemensamt bolag.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/serneke-och-midroc-bygger-stadsdel-i-trelleborg-27105