Meny
  • Järnvägssträckan mellan Lund och Arlöv är hårt trafikerad och i dåligt skick och en lösning på problemet har diskuterats i många år.
    Foto: Niclas Franzén

Mobilt team löser ett svårt projekt

Mobilt team löser ett svårt projekt

Fyra nya tågspår mellan Lund och Arlöv ska lösa upp en problematisk trafikpropp, och är ett komplicerat byggprojekt. Därför låter NCC:s sin nya organisation NCC Nordic Large Projects sköta arbetet.

– Det här är en milstolpe för ett viktigt infrastrukturprojekt där vi inom NCC tillsammans med det spanska företaget OHL har fört samman nyckelkompetenser och byggt ett starkt team med olika erfarenheter som samarbetar tätt ihop med Trafikverket och andra intressenter, säger Nils Bjelm, divisionschef för NCC Infrastructure Civil Engineering, som NCC Nordic Large Projects är en del av.

Nils Bjelm, divisionschef för NCC Infrastructure Civil Engineering.

Järnvägsombyggnaden som påbörjades under hösten är ett av de större infrastrukturprojekten i Skåne de kommande åren. Stationerna Burlöv, Åkarp och Hjärup byggs om och en helt ny station planeras vid Klostergården i södra Lund. Projektet omfattar också en ombyggnad av motorvägsbroarna vid trafikplats Alnarp. Spårkapaciteten utökas från två till fyra spår och man sänker ner spåren och stationerna för att minska buller och störningar kring järnvägen.

Den stora utmaningen kommer bli att spåren ligger nära befintlig järnväg och väg, bostäder och jordbruk och att trafiken ska kunna fortgå under hela bygget.

– För att kunna sänka ner järnvägsanläggningen får vi bygga sex kilometer temporära spår vid sidan av rälsen. Vi bygger i mitten och sedan flyttar vi tillbaka trafiken. Det ställer stora krav på på personsäkerhet och driftsäkerhet – och kräver större medvetenhet om de risker som finns i projektet, säger Anders Söreklint är projektchef för Fyra spår Lund-Arlöv.

En annan sak som är lite speciellt med projektet är att man haft hög samverkan med kunden Trafikverket, något som inte är så vanligt i anläggningsarbeten.

– Det finns många tekniska detaljer och krav på lösningar i det här projektet och man såg en risk för konflikter. Vi valde därför i stället att göra på ett sätt som passar både beställare och entreprenör och diskuterar igenom lösningarna ihop redan innan, säger Anders Sörenklint.

Anders Söreklint, projektchef för Fyra spår Lund-Arlöv.

För att kunna konkurrera i upphandlingen av ett så komplext projekt har NCC alltså låtit den nya organisationen NCC Nordic Large Projects sköta projektet. Den här typen av anläggningsprojekt rör sig på en marknad med stor internationell konkurrens och NCC har velat hitta nya sätt att arbeta på för att stärka sin konkurrenskraft. Projektet Lund-Arlöv är organisationens första.

Marianne Brudevold Eek, Head of NCC Nordic Large Projects.

– Men vi är även i slutförhandlingar om Centralen på Västlänken i Göteborg, som därmed kan bli vårt andre projekt. Dessutom har vi jobbat med flera andra anbud på detta sätt det senaste året över hela Norden, säger Marianne Brudevold Eek, Head of NCC Nordic Large Projects.

Att bygga upp en så här stark enhet i alla NCC:s sex regioner är inte möjligt, därför har man valt den här mobila lösningen.

– På det här sättet levererar vi samhällsnytta samt stärker vår konkurrenskraft, säger Nils Bjelm.

Anders Sörenklint, projektchef för 4 spår Lund-Arlöv har själv jobbat med flera olika projekt i NCC Nordic Large Projects regi.

– Det är svårt för den lokala regionen att ha kompetens för den här typen av projekt, man behöver resurser utifrån, säger han.

Ytterligare kompetens får man också genom att projektet genomförs i ett konsortium med OHL (Obrascon Huarte Lain), ett spanskt företag.

– Spanska byggföretag har en lång tradition av att jobba i andra länder. Våra medarbetare från OHL kommer med nya idéer och har annan bakgrund så det är ett sätt att vidga erfarenhetsbanken.

Unga vuxna går i sina föräldrars boendefotspår

Barn till hyresrättsföräldrar bosparar mer sällan.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/unga-vuxna-gar-i-sina-foraldrars-boendefotspar-26071

Byggindustrin läggs ned

Beskedet meddelades på måndagen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggindustrin-laggs-ned-26102

Första delen av Marieholmstunneln på plats

Se Trafikverkets film från jätteprojektet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forsta-delen-av-marieholmstunneln-pa-plats-26095

Skanska storsatsar i Boklok-fabrik

Investerar 250 miljoner i Vimmerby-fabriken.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-storsatsar-i-boklok-fabrik-26093

Peab om takraset: "Vi ser jätteallvarligt på detta"

Innergård rasade när tak till garage gav vika.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/peab-om-takraset-vi-ser-jatteallvarligt-pa-detta-26091

Därför rasade brobygget i Ludvika

Skanskas egen utredning färdig.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/darfor-rasade-brobygget-i-ludvika-26088

”Fokusera på oseriösa byggföretag”

Skatteverket ägnar för mycket tid åt små företag om begår misstag, menar debattörer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/fokusera-pa-oseriosa-byggforetag-26090

Anders Danielsson ny koncernchef för Skanska

Tar över efter avgående Johan Karlström.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/anders-danielsson-ny-koncernchef-skanska-26086

Utredning: Så ska energieffektivitet främjas

Statligt stöd och kreditgarantier.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/utredning-sa-ska-energieffektivitet-framjas-26087

Bromsklossar i upphandlingar ska slipas ned

Regeringen ser över regelverket för överprövningar.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bromsklossar-i-upphandlingar-ska-slipas-ned-26065