Meny

Miljözoner ska hålla smutsen från städerna

Miljözoner ska hålla smutsen från städerna

Regeringen beslutade nyligen att ge kommuner möjlighet att införa miljözoner, även för lätta fordon, vilket även kommer att gälla lätta lastbilar. Miljözonerna kommer att kunna införas den 1 januari 2020 och kommer gälla för bilar i storstadsområden med dålig luftkvalitet.

Detta kommer förstås påverka privatbilister såväl som hantverkare i lätta lastbilar som jobbar i miljözonerna.

– Det är viktigt att kommunerna, innan de inför miljözoner, noga utreder eventuella luftkvalitetsproblem och härleder var de kommer ifrån. Går det att säkerställa att luftkvaliteten överskrider tillåtna värden och att trafiken är orsaken, då ska de starkaste åtgärderna införas. Men det begränsade området måste anpassas till där de faktiska problemen är och när de inträffar. Annars kommer det att få stora konsekvenser för samhället i form av ökade kostnader och sämre tillgänglighet för till exempel hantverkare, säger Anders Norén, teknisk chef på BIL Sweden. 


LÄS MER: Låga utsläpp kommer löna sig

Vid regeringens presskonferens den 23 mars sa infrastrukturminister Tomas Eneroth följande:

– Att inrätta miljözoner ser vi i hela Europa. Det är viktigt att göra luften renare och stadsmiljön bättre i städerna. Samtidigt ska människor och företag veta vad som gäller och få tid att ställa om till miljövänlig teknik.

Saxat från regeringens pressmeddelande daterat den 23 mars: ”Den absolut dominerande källan till kväveoxider i stadsmiljö är biltrafiken. Kommuner ges därför ett kraftfullt verktyg för att komma till rätta med luftföroreningarna. Kommunerna avgör själva om och var miljözoner bör tillämpas.”

Miljözonerna

Miljözon 1

Den första miljözonen reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar). Miljözoner finns därför redan i dag i åtta kommuner. Dagens miljözoner innebär att fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020. Därefter får bara fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6 köra i zonen.

 

Miljözon 2

I den andra miljözonen ställs krav på personbilar.

Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 få köra där. Men 1 juli 2022 kommer kraven skärpas till att endast dieselbilarna Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor.

För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar.

Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här t.ex. elbilar och bränslecellsbilar.

 

Miljözon 3

I den tredje miljözonen ställs högst krav. I den zonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.

Källa: Regeringen

 

– Laddhybrider bör tillåtas i miljözon tre då de kan köra helt utsläppsfritt och dessutom belönas med en bonus i det kommande bonus-malussystemet, säger Anders Norén.

Vad är euro 5 och 6?

EU:s utsläppskrav på luftföroreningar för nya fordon regleras i Euro-klasser. Det som regleras är bland annat kväveoxid (NOx), partiklar (PM) och kolmonoxid (CO). Koldioxid (CO2) regleras i en separat förordning. Euro 5 blev krav för alla nya lätta lastbilar fr.om. 1 januari 2012, Euro 6 från och med 1 september 2016.

Snart kan Sverige bli en del av co-living-trenden

Uppsala kan bli först ut.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/snart-kan-sverige-bli-en-del-av-co-living-trenden-27560

Bostadsutvecklare kan vara på väg att knäckas

Prime Livings pengar på väg att ta slut.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsutvecklare-kan-vara-pa-vag-att-knackas-27559

Branschen minglade på Uppsalas Business Arena

Vimmel och diskussioner om branschen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/branschen-minglade-pa-uppsalas-business-arena-27558

Linnea fick stöd av pappas byggkollegor

Karaten Bygg samlade in 52 000 till Diabetesfonden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/linnea-fick-stod-av-pappas-byggkollegor-27557

Högskoleingenjörer i farozonen?

Utbildningsledare befarar akademisering av praktisk utbildning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hogskoleingenjorer-i-farozonen-27531

Ökade regionala tågresor sätter press på järnvägen

Infrastruktur debatterades i Uppsala.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/okade-regionala-tagresor-satter-press-pa-jarnvagen-27556

Lägre resultat för Veidekke

Bostadsverksamheten tynger kvartal tre.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lagre-resultat-veidekke-27553

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Skanska förbereder kulturhusrenovering

Omfattande arbete när Kulturhuset med Stadsteatern rustas upp.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-forbereder-kulturhusrenovering-27551

Tio år med energideklarationen

Flera miljoner deklarationer har gjorts.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/tio-ar-med-energideklarationen-27532

”Vi hårdgranskade svartekonomin”

Staffan Åkerlund om åren som Byggindustrins chefredaktör.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-hardgranskade-svartekonomin-27527