Meny
  • Huvudtalare på seminariet var Torleif Falk, stadsarkitekt i Stockholm och Björn Siesjö, stadsarkitekt i Göteborg. Foto: Johanna Åfreds

Machomän vill bygga högt

Machomän vill bygga högt

Vilka vill bygga höga hus och vilka platser är mest lämpliga? Frågorna diskuterades på ett seminarium som nyligen arrangerades av WSP i Stockholm.

Huvudtalare på seminariet var Björn Siesjö, stadsarkitekt i Göteborg och Torleif Falk, stadsarkitekt i Stockholm.

– Vi vill inte ha enstaka pinnar som sticker upp i Göteborg utan har några kluster strax utanför innerstan där vi tillåter riktigt höga hus. Själva city vill vi freda, sade Björn Siesjö.

En av platserna som kan bli aktuell är den planerade nya stadsdelen Karlastaden på Lindholmen. Där vill Serneke bygga Nordens högsta byggnad, Karlatornet, med uppemot 70 våningar. En del av de höga hus som byggts hittills genom åren i Göteborg har hållit låg kvalitet, anser Björn Siesjö, och därför har staden blivit mer tydlig med vad som förväntas av en hög byggnad.

– Det har ibland varit svårt att få byggarna att inse att de måste bygga med kvalitet för att få bygga högt. De höga husen ska ställas ner i själva staden, inte som många gånger tidigare på en gräsmatta eller parkering.

Torleif Falk instämmer. Projekten måste beaktas i alla skalor, både hur de ter sig från gatunivå och uppåt. De ska ha en betydelse för gatu- och närmiljön och inlemmas i lokalsamhället runtomkring. Höghusen måste tillföra staden nya värden, menar han. Stockholm har till skillnad från Göteborg inte tagit fram en strategi för hur höga hus ska hanteras. De bedöms från fall till fall.

– De som vill bygga högt kommer ofta med en färdig modell och letar efter en plats där den kan stå. Men den som vill bygga bör också ha en idé om varför man ska bygga ett högt hus och varför det ska stå just på den platsen, säger Torleif Falk.

Båda stadsarkitekterna beskriver den typiske byggaren av riktigt höga hus som en man som ofta drivs av en kreativ kraft, är solitär, vill manifestera sitt entreprenörskap och ofta glömmer att ta med staden i planeringen.

Några trender går att skönja inom byggandet av höga hus. För femtio år sedan var det offentliga pengar som finansierade de höga husen som uteslutande var kontorsbyggnader. Idag är det privata intressen som ofta vill bygga bostäder. Björn Siesjö tycker sig också se en större tolerans gentemot höga byggnader bland yngre.

– Många av dem har rest i världen och bekantat sig med städer med riktigt höga byggnader. En hel del av de som säger att de är intresserade av att flytta in i de höga husen är yngre, de kommer inte från villamattan, det har vi märkt bland annat på Hisingen, säger han.

Många planer på höga hus har presenterats genom åren men få blir verklighet. Björn Siesjö bedömer att det går att få lönsamhet upp till ungefär 30 våningar.

– Markvärdena är inte som i Hong Kong.

Hög bostadsproduktion på Veidekke

Bostadsutvecklingen framåt under senaste kvartalet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hog-bostadsproduktion-pa-veidekke-25397

Det vill vi betala extra för på våra balkonger

Kvällssol viktigt under sommarens balkonghäng, visar Skanskas undersökning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/det-vill-vi-betala-extra-pa-vara-balkonger-25394

Skeppsdelar från 1600-talet funna vid renovering

Vrak påträffat vid Kastellholmsbron.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skeppsdelar-fran-1600-talet-funna-vid-renovering-25393

Ostörd trafik över Ölandsbron

Inga trafikpåverkande åtgärder under sommarveckorna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ostord-trafik-over-olandsbron-25392

Kojbygge med arkitekter i Göteborg

Berättade för barn om arkitektur och byggteknik
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kojbygge-med-arkitekter-i-goteborg-25402

Krisarbete på Skanska efter broolyckan

Tolv skadade när byggställning rasade under gjutningsarbete.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/krisarbete-pa-skanska-efter-broolyckan-25421

Facklig kritik efter broolyckan

Långa entreprenörskedjor hämmar arbetsmiljön, hävdar Byggnads.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/facklig-kritik-efter-broolyckan-25422

Stabilt resultat för JM

Kvartal två blev bättre än väntat.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stabilt-resultat-jm-25423

Göteborg kan få stadsbana

Kan ses som förberedelse för tunnelbana eller högbana i staden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/goteborg-kan-fa-stadsbana-25417

Regeringen stöder klimatprojekt inom bygg

Finansierar livscykelanalyser med 250 000 kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/regeringen-stoder-klimatprojekt-inom-bygg-25420