Meny
  • 25 ton betong förankrat med sex spännband som klarar drygt 3,6 ton. Transporten stoppades av polisen och föraren fick betala böter.
    Foto: Trafikpolisen Stockholm

Livsfarliga transporter till svenska byggen

Livsfarliga transporter till svenska byggen

Betongelement på väg till svenska byggen transporteras ofta med dålig lastsäkring. När polisen och Arbetsmiljöverket nyligen gjorde en kontroll upptäcktes livsfarliga brister på samtliga fordon.

För få spännband, för trasiga spännband. Bristande lastsäkring är en vanlig syn på vägarna när det gäller transporter av betongelement. Eftersom transporterna inte är täckta är brister på spännbanden extra trafikfarliga och rent av blir dödsfällor för medtrafikanter.

När SVT nyligen följde med Arbetsmiljöverket och polisen på kontroll på E4 hittades brister på samtliga tio betongelementtransporter.

– Jag skulle aldrig ligga bredvid en sån här transport på vägen. Jag ligger hellre bakom eller bredvid. Det är för stor risk för en olycka, berättade Mikael Roos, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.

Henrik Sjögren, gruppchef på trafikpolisens tunga grupp i Stockholm, berättar för Byggindustrin att dåligt surrade betongelement är en vanlig syn på vägarna.

– Vi ser väldigt mycket av det här. Och svenska åkerier är precis lika dåliga som utländska. Förarna som vi stoppar säger att de gör som de alltid har gjort. När vi anmärker på att spännbanden är för slitna säger de att det är så dyrt att byta dem.

Han berättar om ett ekipage som nyligen stoppades av polisen i Stockholmsområdet. Lasten bestod av 25 ton betong som bara hade förankrats med sex spännband som klarar drygt 3,6 ton och dessutom hade många andra brister. Knappt 4 000 kronor i böter och krav på att surra om lasten blev resultatet.

– Jag tror att det ska till mer utbildning för att vi ska komma åt problemet, säger Henrik Sjögren.

Han efterlyser också krav från byggindustrin, som har med sig säkerhetstänket på arbetsplatserna, på transporterna.

– Man borde se till att kontrollera säkerheten även på väg till och från byggena, säger han.

86 år av Byggindustrin

Detta har hänt under åren som gått.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/86-ar-av-byggindustrin-26117

Byggindustrin läggs ned

Beskedet meddelades på måndagen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggindustrin-laggs-ned-26102

”Branschen förlorar viktig plattform för dialog”

Läsarnas och medlemsföretagens röster om att Byggindustrin läggs ner.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/branschen-forlorar-viktig-plattform-dialog-26107

Samarbete ska skapa fler jobb i branschen

Arbetsförmedlingen vill jobba efter byggföretagens modeller.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/samarbete-ska-skapa-fler-jobb-i-branschen-26108

Brobygge utses till "Årets sämsta bygge"

12 byggnadsarbetare skadades när gjutformen skadades.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/brobygge-utses-till-arets-samsta-bygge-26115

NCC fortsätter vinstvarna

Resultat "nära noll" för fjärde kvartalet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-fortsatter-vinstvarna-26113

Unga vuxna går i sina föräldrars boendefotspår

Barn till hyresrättsföräldrar bosparar mer sällan.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/unga-vuxna-gar-i-sina-foraldrars-boendefotspar-26071

Första delen av Marieholmstunneln på plats

Se Trafikverkets film från jätteprojektet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forsta-delen-av-marieholmstunneln-pa-plats-26095

Skanska storsatsar i Boklok-fabrik

Investerar 250 miljoner i Vimmerby-fabriken.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-storsatsar-i-boklok-fabrik-26093

Peab om takraset: "Vi ser jätteallvarligt på detta"

Innergård rasade när tak till garage gav vika.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/peab-om-takraset-vi-ser-jatteallvarligt-pa-detta-26091