Meny

Låga utsläpp kommer att löna sig

Låga utsläpp kommer att löna sig

Från och med den första juli i år införs en ny form av fordonsbeskattning kallad bonus malus. Systemet kommer betyda högre fordonsskatt för hantverkare som tänkt investera i en ny dieseldriven transportbil. Samtidigt premieras hantverkare som kör omkring i en transportbil med låga utsläppsvärden.

Malusen är en förhöjd skatt som kommer att gälla för nya bilar i tre år, som sätts i trafik efter den 1 juli 2018. Den befintliga fordonsflottan berörs inte.

I korthet betyder bonus malus, som spikades av regeringen i slutet av 2017, att hantverkare som har en transportbil med låga utsläppsvärden (max 60 gram koldioxid per kilometer) premieras med en bonus. De som däremot kör omkring i en bil med höga utsläppsvärden tvingas betala en klart högre skatt än i dag.


LÄS MER: Miljözoner ska hålla smutsen från städerna

Bakom beslutet står regering och riksdag. Syftet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om att minska klimatpåverkan från transportsektorn, flyget undantaget, med 70 procent till 2030. När bonus malus införs i sommar kommer den femåriga fordonsskattebefrielsen för miljöbilar slopas. Det betyder alltså att miljöbilsbegreppet försvinner och i dagsläget finns ingen ny definition.

– Det blir rejält höjda skatter för de flesta nya bilar som släpper ut betydligt mer än 95 gram  koldioxid per kilometer från och med den 1 juli 2018, speciellt för lite större lätta lastbilar. Detta kan tyvärr bromsa upp förnyelsen av den svenska vagnparken med negativ inverkan på både säkerhet och miljö. Inte minst när det gäller hantverkarbilar, anser Anders Norén, teknisk chef Bil Sweden.

Anders Norén, teknisk chef Bil Sweden.
Foto: Anders Myrdal

Han visar ett räkneexempel: Skatten för en Volkswagen Crafter Skåp TDI, med 177 hästkrafter ökar från 5 692 kronor per år till minst 13 303 kronor per år – de tre första åren. Mercedes 319 CDI Skåp, automat ökar från 8 299 kronor per år till 19 329 kronor per år – de tre första åren. Skatten återgår till ”normal” skatt efter tre år, dock högre än i dag

För dig som tänkt köpa en ny hantverkarbil är det hög tid att planera för när bilen ska vara inregistrerad. För att få tillgång till bonusen måste elbilar och gasbilar vara inregistrerade efter den första juli. Laddhybrider är inte aktuella för hantverkare eftersom det inte finns någon lätt lastbil som är laddhybrid.


Dags att börja planera

För dig som tänkt köpa en ny hantverkarbil är det hög tid att planera för när bilen ska vara inregistrerad. För att få tillgång till bonusen måste elbilar och gasbilar vara inregistrerade efter den första juli. Laddhybrider är inte aktuella för hantverkare eftersom det i dagsläget inte finns någon lätt lastbil som är laddhybrid.

Du som köper en bensin eller dieselbil måste få den inregistrerad senast den 30 juni, annars måste du betala högre skatt (malus). Kolla med bilhandlaren vilka regler som gäller för inregistrering.

Bonus malus baseras på bilens utsläpp av koldioxid per kilometer. Bilar med låga utsläpp premieras och kan ge en bonus på 10 000 – 60 000 kronor. Det högre beloppet gäller för nollutsläppsbilar (rena elbilar och bränslecellsbilar), sedan minskar bonusen med 833 kronor per gram till 10 020 kronor för bilar som släpper ut max 60 gram koldioxid per kilometer. För gasbilar införs en fast bonus på 10 000 kronor.  Maxbeloppet för bonus är 25 procent av bilens inköpspris.

Bonusen betalas ut till dem som har köpt och ställt på en klimatbonusbil efter den 30 juni 2018 och före den 1 januari 2021. Bilen får dock inte ha varit påställd tidigare.

– Det är väl bra att styra mot lägre utsläpp, men tyvärr finns det inte så många alternativa bilar för hantverkare att välja mellan. Jag tycker att de energieffektiva dieseldrivna bilarna borde premieras mer. De som har varit de snålaste bilarna får också förhöjd skatt efter den första juli. För att slippa högre fordonsskatt finns det förstås en risk att mer än tre år gamla bilar med höga koldioxidutsläpp importeras. Och det är förstås dåligt ur ett miljöperspektiv.

Snart kan Sverige bli en del av co-living-trenden

Uppsala kan bli först ut.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/snart-kan-sverige-bli-en-del-av-co-living-trenden-27560

Bostadsutvecklare kan vara på väg att knäckas

Prime Livings pengar på väg att ta slut.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsutvecklare-kan-vara-pa-vag-att-knackas-27559

Branschen minglade på Uppsalas Business Arena

Vimmel och diskussioner om branschen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/branschen-minglade-pa-uppsalas-business-arena-27558

Linnea fick stöd av pappas byggkollegor

Karaten Bygg samlade in 52 000 till Diabetesfonden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/linnea-fick-stod-av-pappas-byggkollegor-27557

Högskoleingenjörer i farozonen?

Utbildningsledare befarar akademisering av praktisk utbildning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hogskoleingenjorer-i-farozonen-27531

Ökade regionala tågresor sätter press på järnvägen

Infrastruktur debatterades i Uppsala.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/okade-regionala-tagresor-satter-press-pa-jarnvagen-27556

Lägre resultat för Veidekke

Bostadsverksamheten tynger kvartal tre.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lagre-resultat-veidekke-27553

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Skanska förbereder kulturhusrenovering

Omfattande arbete när Kulturhuset med Stadsteatern rustas upp.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-forbereder-kulturhusrenovering-27551

Tio år med energideklarationen

Flera miljoner deklarationer har gjorts.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/tio-ar-med-energideklarationen-27532

”Vi hårdgranskade svartekonomin”

Staffan Åkerlund om åren som Byggindustrins chefredaktör.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-hardgranskade-svartekonomin-27527