Meny
  • Marken under Stockholm ser på vissa ställen ut som en Herrgårdsost. Här handlar det om Citybanan. Nu höjs röster för att det behövs bättre struktur på hur det borras och sprängs i underjorden där det är många om budet.

Kaoset i underjorden ska redas upp

Kaoset i underjorden ska redas upp

I Sverige saknas en samordnad planering för undermarken, och det här leder till intressekrockar och problem vid många projekt. Samtidigt hårdnar konkurrensen om undermarken. Möjliga lösningar har nu kartlagts i en förstudie av SGU och Trafikverket.

– Som det är nu är det i princip den som är först ut med att vilja borra under mark som får göra det. Vi vill ta fram ett verktyg som möjliggör ett mer hållbart nyttjande för undermarken, säger Lars Rodhe, Enhetschef, Byggande och infrastruktur på Avdelningen för samhällsplanering på Sveriges geologiska undersökning (SGU).

Trycket på undermarken ökar - vägar och tåg behöver tunnlar under jord, men även aktörer som vill bygga serverhallar för IT eller kommersiell verksamhet kan vilja breda ut sig.

Detta kombinerat med avsaknaden av planeringsverktyg för undermarken skapar risk för problem. Borrhål som av misstag borras rakt in i tunnlar, borrhål för enskilda fastigheters bergvärme som är i vägen för tunnelprojekt och tunnelprojekt som får problem på grund av oväntat sprickrikt berg är exempel på problem som kan uppstå när kännedomen om marken är dålig.


LÄS MER: Ny databas förenar undersökningsmetoder

För några år sedan skulle man till exempel undersöka marken i Stockholm för ett nybygge och borrade rakt igenom Södra länken där trafiken körde för fullt.

– Problemet är störst i storstäderna, men kommer att komma även till mindre städer, spår Lars Rodhe.

Rapporten ’’Storstadsutveckling - behov av undermarksplanering’’ har tagits fram på uppdrag av regeringens Miljömålsråd. Den föregicks av en intressentanalys som WSP gjorde förra hösten där man kom fram till att tillfrågade flera undermarksaktörer inte alls tänkt så mycket på problemet, men att frågan väckte stort intresse.

Lars Rodhe, enhetschef Byggande och infrastruktur på avdelningen för samhällsplanering på Sveriges geologiska undersökning (SGU).

SGU och Trafikverket konstaterar att eftersom det i dagsläget inte är någon myndighet som har ett utpekat ansvar för att planera eller styra användningen av dessa resurser utnyttjas inte marken hållbart. 

Att planera nyttjandet av undermarken är extra viktigt eftersom det ofta är svårt, om inte omöjligt att återställa marken om något går fel, konstaterar Thomas Dalmalm, enhetschef inom anläggningsteknik stora projekt på Trafikverket, som också varit med och skrivit rapporten. 

– Har man byggt en tunnel på en plats så är det ju en tunnel där, säger han.

Trafikverket berörs till stor del av det här, eftersom de planerar projekt många år i förväg, men är beroende av politiska beslut för att genomföra dem. Och eftersom den som först ansöker om att få bygga under jord på en plats ofta får första tjing kan det hända att Trafikverket är ute för sent när de väl gör sin ansökan, och då får planera om.

– Vi planerar till exempel för en östlig förbindelse i Stockholm som ska ansluta i Sickla där vi väntar på politiska beslut. Men där byggs det nu för fullt för bostäder och företag och planeras tunnelbanor och det ena och det andra och till slut är risken att vi inte kan ansluta eftersom andra var där före och vårt projekt drar ut på tiden, säger Thomas Dalmalm.

Thomas Dalmalm, enhetschef inom anläggningsteknik stora projekt på Trafikverket.

En del andra länder har kommit längre på det här området, bland annat finns sedan år 2010 en underjordisk generalplan för Helsingfors kommun som innefattar större delen av tätorten.

Rapporten vill se liknande modeller och kommer föreslå att en djuplagerbaserad modell tas fram, där trafikslag och andra nyttjande anläggs på förutbestämda djup.

– Ett sådant verktyg skulle minska risken för att olika intressen krockar. Överst vill man sannolikt ha lokala ledningar, sedan vägar längre ner, följt av tåg och så geoenergi ytterligare längre ner, säger Lars Rodhe på SGU.

Den 27 november ordnas ett seminarium i Stockholm dit personer med kompetens inom undermarksbyggande bjudits in och efter det hoppas man ha ännu mer kött på benen för att ta frågan vidare till Miljömålsrådet. Ett mål är att skapa en 3D-modell för underjorden - med geologiska förhållande, spricksystem och svaghetzoner och anläggningar, så långt det är möjligt med tanke på sekretessbestämmelser för information om vissa anläggningar under jord.

Rapportförfattarna tror också att borrningar för bergvärme kan behöva regleras hårdare och vill på sikt få till förändringar i Plan- och bygglagen för att säkerställa en bättre planering av undermarken

– Men det kommer ta flera år att nå dit, för att ändra i PBL är inget man gör i en handvändning precis, det krävs en hel del utredning, säger Lars Rodhe.

Nytt sätt att mäta från årsskiftet

Jublet uteblir när energideklarationerna ska börja redovisa primärenergital.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nytt-satt-att-mata-fran-arsskiftet-27641

Oscar Properties varslar

De årliga kostnaderna ska minska med 30 miljoner kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/oscar-properties-varslar-27657

Investeringsstöd för hyresrätter populärt

Peter Eriksson är nöjd.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/investeringsstod-hyresratter-populart-27655

Beast lanserar ny standard

En ny digital standard som ska underlätta för entreprenörer som hyr maskiner.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/beast-lanserar-ny-standard-27624

Bygg- och bostadsfrågor stötesten i regeringshaveriet

Bilden klarnar om förhandlingarnas innehåll.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bygg-och-bostadsfragor-stotesten-i-regeringshaveriet-27654

Myndigheter anklagas ge fel bild av restriktioner

Veidekke: Kreditrestriktioner slår hårdare än officiella bilden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/myndigheter-anklagas-ge-fel-bild-av-restriktioner-27653

Rätt arkitektur kan minska självmord

Forskare från Chalmers vill ha förebyggande stadsplanering.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ratt-arkitektur-kan-minska-sjalvmord-27652

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Här är snabbväxarna 2018

"Har vunnit fler större projekt".
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-ar-snabbvaxarna-2018-27649

Mutmisstänkta friade i rätten

Fallet rör en anställd hos Trafikverket som under 2013 lät sig bjudas på resa.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/mutmisstankta-friade-i-ratten-27638

Myndighet ställer krankrav på Peab

Arbetsmiljöverket kräver bättre koll på sveprisken i Göteborg.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/myndighet-staller-krankrav-pa-peab-27648