Meny

Johan Brantmark: ”Vi håller löpande kontroll på det”

Johan Brantmark: ”Vi håller löpande kontroll på det”

Johan Brantmark, projektchef för Förbifart Stockholm på Trafikverket, svarar på entreprenörernas kritik. Han vill inte kommentera enskilda fall men säger att “något generellt problem finns inte.”

Vilken är din bild av de förseningar som flera entreprenörer talar om?

– Det stämmer att flera entreprenader har annonserat förseningar. Vi håller löpande kontroll på det och värderar var de olika entreprenörerna står någonstans. Innan den översyn som vi jobbar med just nu är klar vill jag inte uttala mig om förseningarna kommer att påverka den övergripande tidplanen eller ej.

När är den översynen klar?

– Om det blir några förändringar kommer vi att berätta det under första kvartalet 2019.

Läs mer: Entreprenörer larmar om stora förseningar på Förbifarten.

Vilka är de stora problemen i projektet enligt dig?

– Det är inga stora problem. Det som styr är hur fort det går att spränga tunneln och hur snabbt efterföljande betongarbeten kan komma igång. Särskilt södra Mälarpassagen har visat sig ha sämre bärighet än vi trodde och där har vi fått ta till en annan tunneldrivningsteknik än vi tänkt oss. Mycket hänger på när installationsentreprenaderna kan komma igång efter att anläggningsarbetet är klart i de olika etapperna. Det är ett pussel som vi tittar på just nu.

Flera entreprenörer är kritiska mot projekteringen. Har den brister?

– Något generellt problem finns inte. De enskilda fallen vill jag inte kommentera i tidningen, det är en fråga mellan Trafikverket och varje enskild entreprenör. NCC lade ner sitt arbete under en stor del av 2018 och hänvisade bland annat till bristande projektering.

NCC lade ner sitt arbete under en stor del av 2018 och hänvisade bland annat till bristande projektering. Stämmer deras bild?

– Jag håller inte med om att det underlaget var bristande. NCC har återupptagit produktionen och jobbar för fullt nu.

Hur många juridiska processer pågår mellan entreprenörer och Trafikverket för tillfället?

– Ingen juridisk process ligger i domstol. Vi för diskussioner inom ramen för varje kontrakt om bland annat ersättning.

Ett antal entreprenörer är kritiska till bristen på dialog och uttrycker att Trafikverket medvetet förhalar besked.

– Det är vår vilja och ambition att det inte ska vara så. Det är något jag beklagar om man känner så.

Entreprenörerna talar om inkompetens och riktar kritik mot att den stora mängden konsulter hos Trafikverket saknar ansvarskänsla. Stämmer det?

– Att konsulterna skulle ha en annan syn än de som är anställda vill jag lite hålla med om. Det är alltid kompetensen som är central. Det är högt tryck inom hela branschen för att hitta rätt kompetens men i stort sett så har vi hittat den kompetens som vi behöver. Det består av en blandning konsulter och egen personal.

Är det ovanligt många konsulter kopplade till detta projekt?

– Nej, jag kan inte påstå det.

Glad påsk!

Byggindustrin.se tillbaka tisdag 23 april.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/glad-pask-28144

Flera brister på Stockholmsbygge

Fallrisk i schakt och gasolflaskor som kunde explodera.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/flera-brister-pa-stockholmsbygge-28142

Snart koras årets unga ledare

Fyra nominerade till Guldhuset.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/snart-koras-arets-unga-ledare-28140

Betonmast bygger kulturellt kvarter

Byggs på parkeringsplats.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/betonmast-bygger-kulturellt-kvarter-28141

Byggare bakom Sveriges första lokala klimatplan

Malmöföretag går i bräschen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggare-bakom-sveriges-forsta-lokala-klimatplan-28134

Kallade isolering miljövänlig – fälls i domstol

Domslut i strid mellan cellulosa och mineralull.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kallade-isolering-miljovanlig-falls-i-domstol-28138

JM får gasolkritik

Farlig hantering av gasolflaskor vid inspektion.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/jm-far-gasolkritik-28135

Byggföretag bötfälls för avfallslagring

Ett byggföretag i Uppsala krävs på 50000 kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggforetag-botfalls-avfallslagring-28130

Revisor varnar för risker i Oscar Properties

"Kan inte tas för givet att bolaget kan drivas vidare."
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/revisor-varnar-risker-i-oscar-properties-28128

”Etikfrågorna är 
affärskritiska”

Kajsa Hessel om civilkurage, 
korruption och vikten av sund konkurrens.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/etikfragorna-ar-affarskritiska-28097