Meny
  • Pia Stoll, hållbarhetschef på Projektengagemang, presenterade en undersökning om hur svenskarna föreställer sig staden år 2050.
    Foto: Anders Siljevall

Infrastruktur knäckfråga i framtidens städer

Infrastruktur knäckfråga i framtidens städer

Hållbart och med bra kommunikationer. Så ser svenskarna på framtidens städer enligt en Sifo-undersökning om svenskarnas syn på Sverige 2050 gjord på uppdrag av Projektengagemang.

Pia Stoll, hållbarhetschef på Projektengagemang, gav en bakgrund till den samhällsbarometer som företaget har låtit genomföra. Enkäten gjordes av Kantar Sifo med 3 000 personer som blev tillfrågade om boende, trafik, samhälle, miljö, teknik och jobb.

– Vi har tidigare hört vad politiker och företag tror och tycker om framtiden, men det är viktigt att veta hur slutanvändaren vill bo.

Staden är en del av de globala hållbarhetsmålen, där det bland annat ingår rätten till en bra bostad, hållbara transportsystem och minskad miljöpåverkan.

– Sammanfattningsvis kan vi se att svenskarna vill bidra till de här målen och det är jättepositivt, menade Pia Stoll.

På frågan om hur vi kommer bo i staden trodde 62 procent av de svarande att vi kommer bo i gröna förorter utanför städerna.

– Det ger oss anledning att fundera över hur vi organiserar infrastrukturen för att alla ska kunna ta sig fram. En risk när en allt större majoritet bor nära storstäderna är att ojämlikheten mellan stad och landsbygd ökar, förklarade Pia Stoll.

När de svarande fick frågan om hur själva bostaden kommer att se ut var det många som såg framför sig självförsörjande hem med egen energiproduktion och odlingar. Många trodde däremot att det också skulle bli vanligare med bostäder i grindsamhällen. Kvinnor trodde i större utsträckning på flexibla bostäder som kan ändra utformning efter behov.

När det kom till omgivningen värdesatte 54 procent att bo nära natur- och grönområden och 52 procent att ha närhet till allmänna kommunikationer.

– När vi tittar på människors tankar om livet med trafiken ser vi att det är väldigt jämt mellan de som tror att motortrafiken kommer öka och de som tror att den kommer att minska. Det ger oss stora utmaningar när vi ska utforma framtidens städer. Många tror att självkörande elbilar kommer att bli en allt större del av vardagen, vilket i sig kan minska klimatavtrycket.

Glad påsk!

Byggindustrin.se tillbaka tisdag 23 april.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/glad-pask-28144

Flera brister på Stockholmsbygge

Fallrisk i schakt och gasolflaskor som kunde explodera.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/flera-brister-pa-stockholmsbygge-28142

Snart koras årets unga ledare

Fyra nominerade till Guldhuset.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/snart-koras-arets-unga-ledare-28140

Betonmast bygger kulturellt kvarter

Byggs på parkeringsplats.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/betonmast-bygger-kulturellt-kvarter-28141

Byggare bakom Sveriges första lokala klimatplan

Malmöföretag går i bräschen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggare-bakom-sveriges-forsta-lokala-klimatplan-28134

Kallade isolering miljövänlig – fälls i domstol

Domslut i strid mellan cellulosa och mineralull.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kallade-isolering-miljovanlig-falls-i-domstol-28138

JM får gasolkritik

Farlig hantering av gasolflaskor vid inspektion.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/jm-far-gasolkritik-28135

Byggföretag bötfälls för avfallslagring

Ett byggföretag i Uppsala krävs på 50000 kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggforetag-botfalls-avfallslagring-28130

Revisor varnar för risker i Oscar Properties

"Kan inte tas för givet att bolaget kan drivas vidare."
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/revisor-varnar-risker-i-oscar-properties-28128

”Etikfrågorna är 
affärskritiska”

Kajsa Hessel om civilkurage, 
korruption och vikten av sund konkurrens.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/etikfragorna-ar-affarskritiska-28097