Meny
  • Konceptbild på fiktiv stadsbanestation.
    Konceptbild: Sturm & Drang

Göteborg kan få stadsbana

Göteborg kan få stadsbana

Tjänstemännen hos Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal och Partille har tillsammans tagit fram ett förslag till en målbild för framtidens kollektivtrafik. En ny stadsbana med längre och snabbare tåg är en av punkterna i förslaget som nu ska beslutas politiskt.

Förslaget om målbild för stadstrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille 2035 har tidigare varit ute på remiss. Nu har tjänstemännen hos Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal och Partille lagt fram ett förslag som ska beslutas politiskt i kommunerna och regionen.

– Tanken bakom målbilden är att regionen, med ansvar för kollektivtrafiken, och kommunerna, som ansvarar för infrastruktur och markanvändning, behöver en gemensam bild av framtidens kollektivtrafik, säger Jörn Engström, handläggare och projektledare för arbetet på Västra Götalandsregionen.

Bland de fem koncept som tas upp i målbilden finns idén om utveckling av en stadsbana, som på sikt kan leda till utbyggnad till tunnelbana eller högbana.

– Det handlar om att förbättra kapaciteten med längre och snabbare tåg. En del av spårvägsnätet är redan byggd som stadsbana eftersom den är planskild och tågen kan hålla en hög hastighet. Detta vill vi värna om. När man kommer närmare centrum behöver hastigheten sänkas. Dessutom räknar man med att längden på vagnarna vara dubbelt så långa om 20 år, alltså 60 meter, för att klara kapaciteten.  Därför kan det på sikt bli aktuellt att planskilja spåren längre in mot city. Om vi ska planskilja upp eller ner, som tunnelbana eller högbana, har vi inte tagit ställning till i målbilden. Detta ligger dock förmodligen bortom 2035, säger Jörn Engström.

Ett annat av förslagen är ett snabbusskoncept med egen infrastruktur längs de större trafiklederna och stationsliknande hållplatser som trafikeras av speciella snabbussar, ofta dubbeldäckare, som kan köras i fordonståg.

Hög bostadsproduktion på Veidekke

Bostadsutvecklingen framåt under senaste kvartalet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hog-bostadsproduktion-pa-veidekke-25397

Det vill vi betala extra för på våra balkonger

Kvällssol viktigt under sommarens balkonghäng, visar Skanskas undersökning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/det-vill-vi-betala-extra-pa-vara-balkonger-25394

Skeppsdelar från 1600-talet funna vid renovering

Vrak påträffat vid Kastellholmsbron.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skeppsdelar-fran-1600-talet-funna-vid-renovering-25393

Ostörd trafik över Ölandsbron

Inga trafikpåverkande åtgärder under sommarveckorna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ostord-trafik-over-olandsbron-25392

Kojbygge med arkitekter i Göteborg

Berättade för barn om arkitektur och byggteknik
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kojbygge-med-arkitekter-i-goteborg-25402

Krisarbete på Skanska efter broolyckan

Tolv skadade när byggställning rasade under gjutningsarbete.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/krisarbete-pa-skanska-efter-broolyckan-25421

Facklig kritik efter broolyckan

Långa entreprenörskedjor hämmar arbetsmiljön, hävdar Byggnads.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/facklig-kritik-efter-broolyckan-25422

Stabilt resultat för JM

Kvartal två blev bättre än väntat.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stabilt-resultat-jm-25423

Regeringen stöder klimatprojekt inom bygg

Finansierar livscykelanalyser med 250 000 kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/regeringen-stoder-klimatprojekt-inom-bygg-25420

Länsstyrelsen ger grönt ljus för nya Stureplan

Remissinstansen ser ingen skada med den omtalade ombyggnationen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lansstyrelsen-ger-gront-ljus-nya-stureplan-25419