Meny
  • Konceptbild på fiktiv stadsbanestation.
    Konceptbild: Sturm & Drang

Göteborg kan få stadsbana

Göteborg kan få stadsbana

Tjänstemännen hos Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal och Partille har tillsammans tagit fram ett förslag till en målbild för framtidens kollektivtrafik. En ny stadsbana med längre och snabbare tåg är en av punkterna i förslaget som nu ska beslutas politiskt.

Förslaget om målbild för stadstrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille 2035 har tidigare varit ute på remiss. Nu har tjänstemännen hos Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal och Partille lagt fram ett förslag som ska beslutas politiskt i kommunerna och regionen.

– Tanken bakom målbilden är att regionen, med ansvar för kollektivtrafiken, och kommunerna, som ansvarar för infrastruktur och markanvändning, behöver en gemensam bild av framtidens kollektivtrafik, säger Jörn Engström, handläggare och projektledare för arbetet på Västra Götalandsregionen.

Bland de fem koncept som tas upp i målbilden finns idén om utveckling av en stadsbana, som på sikt kan leda till utbyggnad till tunnelbana eller högbana.

– Det handlar om att förbättra kapaciteten med längre och snabbare tåg. En del av spårvägsnätet är redan byggd som stadsbana eftersom den är planskild och tågen kan hålla en hög hastighet. Detta vill vi värna om. När man kommer närmare centrum behöver hastigheten sänkas. Dessutom räknar man med att längden på vagnarna vara dubbelt så långa om 20 år, alltså 60 meter, för att klara kapaciteten.  Därför kan det på sikt bli aktuellt att planskilja spåren längre in mot city. Om vi ska planskilja upp eller ner, som tunnelbana eller högbana, har vi inte tagit ställning till i målbilden. Detta ligger dock förmodligen bortom 2035, säger Jörn Engström.

Ett annat av förslagen är ett snabbusskoncept med egen infrastruktur längs de större trafiklederna och stationsliknande hållplatser som trafikeras av speciella snabbussar, ofta dubbeldäckare, som kan köras i fordonståg.

Byggare går ihop i Barkarby Science

Deltar i forskning och utbildning inom hållbar stadsbyggnad.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggare-gar-ihop-i-barkarby-science-25989

Avtal ska ge fler vägar in i byggbranschen

Men facket har inte skrivit under.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/avtal-ska-ge-fler-vagar-i-byggbranschen-25994

Månsson sponsrar professur på Chalmers

Först i Sverige med inriktning arkitektur och ekonomi.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/mansson-sponsrar-professur-pa-chalmers-25993

#teknisktfel: "Jag kände enorm ångest"

Teknikbranschen har fått sitt eget upprop i kölvattnet av #metoo-rörelsen - #teknisktfel.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/teknisktfel-jag-kande-enorm-angest-25981

Bostadsmiljarder gick till 199 kommuner

Det var 199 kommuner som fick dela på årets statliga bonus för bostadsbyggande.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsmiljarder-gick-till-199-kommuner-25977

Partnering – en lagsport för att nå målet

NCC turnerar med event om partneringformen
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/partnering-en-lagsport-att-na-malet-25968

Byggbranschen allt viktigare för campingägare

"En prisfråga".
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggbranschen-allt-viktigare-campingagare-25948

Plusenergibostäder prisas internationellt

Einar Mattsson tar emot hållbarhetspris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/plusenergibostader-prisas-internationellt-25969

Ramavtalet som ska få ner bostadsbristen igång

SKL hoppas hjälpa bostadsbyggandet på traven.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ramavtalet-som-ska-fa-ner-bostadsbristen-igang-25949

SSM vill göra hyresgäster till långsiktiga ägare

Arbetar på att hitta mellanform.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ssm-vill-gora-hyresgaster-till-langsiktiga-agare-25965