Meny
  • Konceptbild på fiktiv stadsbanestation.
    Konceptbild: Sturm & Drang

Göteborg kan få stadsbana

Göteborg kan få stadsbana

Tjänstemännen hos Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal och Partille har tillsammans tagit fram ett förslag till en målbild för framtidens kollektivtrafik. En ny stadsbana med längre och snabbare tåg är en av punkterna i förslaget som nu ska beslutas politiskt.

Förslaget om målbild för stadstrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille 2035 har tidigare varit ute på remiss. Nu har tjänstemännen hos Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal och Partille lagt fram ett förslag som ska beslutas politiskt i kommunerna och regionen.

– Tanken bakom målbilden är att regionen, med ansvar för kollektivtrafiken, och kommunerna, som ansvarar för infrastruktur och markanvändning, behöver en gemensam bild av framtidens kollektivtrafik, säger Jörn Engström, handläggare och projektledare för arbetet på Västra Götalandsregionen.

Bland de fem koncept som tas upp i målbilden finns idén om utveckling av en stadsbana, som på sikt kan leda till utbyggnad till tunnelbana eller högbana.

– Det handlar om att förbättra kapaciteten med längre och snabbare tåg. En del av spårvägsnätet är redan byggd som stadsbana eftersom den är planskild och tågen kan hålla en hög hastighet. Detta vill vi värna om. När man kommer närmare centrum behöver hastigheten sänkas. Dessutom räknar man med att längden på vagnarna vara dubbelt så långa om 20 år, alltså 60 meter, för att klara kapaciteten.  Därför kan det på sikt bli aktuellt att planskilja spåren längre in mot city. Om vi ska planskilja upp eller ner, som tunnelbana eller högbana, har vi inte tagit ställning till i målbilden. Detta ligger dock förmodligen bortom 2035, säger Jörn Engström.

Ett annat av förslagen är ett snabbusskoncept med egen infrastruktur längs de större trafiklederna och stationsliknande hållplatser som trafikeras av speciella snabbussar, ofta dubbeldäckare, som kan köras i fordonståg.

Stor satsning på vuxenutbildning i regeringens höstbudget

Högre krav ställs på dem som står utanför arbetsmarknaden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stor-satsning-pa-vuxenutbildning-i-regeringens-hostbudget-25661

LO-samordning för fler jobb till nyanlända

Johan Lindholm: "Politikerna ska inte lägga sig i lönebildningen."
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lo-samordning-fler-jobb-till-nyanlanda-25660

Svalare vindar på het marknad

Bubbla eller ej på nyproduktionsmarknaden?
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/svalare-vindar-pa-het-marknad-25639

Arkitekter slår rekord

Omsättning och beläggning störst på tio år.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/arkitekter-slar-rekord-25653

Ny stadsdel byggs i Helsingborg

De första bilderna visas nu.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-stadsdel-byggs-i-helsingborg-25657

De ska utveckla nya Mölndal

Forsåker ska bli ny stadsdel.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/de-ska-utveckla-nya-molndal-25656

Armering drar upp byggkostnaden

Byggkostnaderna ökar snabbare än inflationen i den heta byggkonjunkturen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/armering-drar-upp-byggkostnaden-25649

Nu kommer tryggheten till byggbranschen.

Annons.
Slipp risken för tvister och oseriösa kunder.
http://byggindustrin.se/sponsrat/sejf/nya-tjansten-som-gor-att-du-slipper-oroa-dig-uteblivna-inbetalningar-25651

Rekordökning för Byggindustrin

Räckvidden ökar med 36 procent.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/rekordokning-byggindustrin-25632

Kommunikationen avgör byggprojekts framgång

Rapport undersöker samspelet mellan kommun och byggherre.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kommunikationen-avgor-byggprojekts-framgang-25606

Regeringen vill ha större Attefallshus

Ska bli mer attraktiva att bo i.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/regeringen-vill-ha-storre-attefallshus-25623