Meny
  • Konceptbild på fiktiv stadsbanestation.
    Konceptbild: Sturm & Drang

Göteborg kan få stadsbana

Göteborg kan få stadsbana

Tjänstemännen hos Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal och Partille har tillsammans tagit fram ett förslag till en målbild för framtidens kollektivtrafik. En ny stadsbana med längre och snabbare tåg är en av punkterna i förslaget som nu ska beslutas politiskt.

Förslaget om målbild för stadstrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille 2035 har tidigare varit ute på remiss. Nu har tjänstemännen hos Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal och Partille lagt fram ett förslag som ska beslutas politiskt i kommunerna och regionen.

– Tanken bakom målbilden är att regionen, med ansvar för kollektivtrafiken, och kommunerna, som ansvarar för infrastruktur och markanvändning, behöver en gemensam bild av framtidens kollektivtrafik, säger Jörn Engström, handläggare och projektledare för arbetet på Västra Götalandsregionen.

Bland de fem koncept som tas upp i målbilden finns idén om utveckling av en stadsbana, som på sikt kan leda till utbyggnad till tunnelbana eller högbana.

– Det handlar om att förbättra kapaciteten med längre och snabbare tåg. En del av spårvägsnätet är redan byggd som stadsbana eftersom den är planskild och tågen kan hålla en hög hastighet. Detta vill vi värna om. När man kommer närmare centrum behöver hastigheten sänkas. Dessutom räknar man med att längden på vagnarna vara dubbelt så långa om 20 år, alltså 60 meter, för att klara kapaciteten.  Därför kan det på sikt bli aktuellt att planskilja spåren längre in mot city. Om vi ska planskilja upp eller ner, som tunnelbana eller högbana, har vi inte tagit ställning till i målbilden. Detta ligger dock förmodligen bortom 2035, säger Jörn Engström.

Ett annat av förslagen är ett snabbusskoncept med egen infrastruktur längs de större trafiklederna och stationsliknande hållplatser som trafikeras av speciella snabbussar, ofta dubbeldäckare, som kan köras i fordonståg.

Expertgrupp har snickrat ihop social bostadspolitik

Expertrapport ger 15 förslag.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/expertgrupp-har-snickrat-ihop-social-bostadspolitik-26966

Kommitté föreslår innehållsförteckning för byggmaterial

Två förslag från Kommittén för modernare byggregler.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kommitte-foreslar-innehallsforteckning-byggmaterial-26977

AR-verktyg för bredare användargrupp

Veidekke först ut att testa.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ar-verktyg-bredare-anvandargrupp-26975

Praktikant föll genom hål – Peab straffas

Ska betala företagsbot på 200 000.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/praktikant-foll-genom-hal-peab-straffas-26974

Ny lag ska sätta press på kommunerna

Regeringen vill se mer ansvar från kommunerna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-lag-ska-satta-press-pa-kommunerna-26964

Sveriges Byggindustrier: Punktlistan innehöll lågt hängande frukter

Anna Broman är inte lika entusiastisk som Peter Eriksson.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sveriges-byggindustrier-punktlistan-inneholl-lagt-hangande-frukter-26965

Behov av 67 000 bostäder varje år

Boverket presenterar ny prognos.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/behov-av-67-000-bostader-varje-ar-26963

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Norrköping får klartecken för bostäder i hamnen

Byggstart kan ske i slutet av 2018.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/norrkoping-far-klartecken-bostader-i-hamnen-26973

Hon ska leda Swecos projektledare

Helena Hed tar plats i ledningen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hon-ska-leda-swecos-projektledare-26972

Sista chansen att anmäla till Årets Bygge

Anmäl ditt favoritprojekt senast 20 juni!
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sista-chansen-att-anmala-till-arets-bygge-26900