Meny

Förslaget: Testa OPS på tre stora infraprojekt

Förslaget: Testa OPS på tre stora infraprojekt

OPS kan komma att införas på bred front för finansiering transportinfrastruktur. En statlig utredning förslår ett försöksprogram med tre stora väg- eller järnvägsprojekt. De ska sedan utvärderas och visa om det finns skäl att fortsätta med OPS-upphandlingar på en permanent basis.

I juni 2016 gav regeringen en kommitté i uppdrag att utreda om större offentliga infrastrukturinvesteringar kan finansieras genom särskilda skatter eller avgifter, samt möjligheten att ta hjälp av privat kapital för att finansiera infrastruktur. Nu har kommittén lämnat ett första delbetänkande ”Finansiering av infrastruktur med privat kapital” som tittar närmare på förutsättningarna att använda privat kapital för att finansiera infrastruktur.

Kommitténs slutsatser är att det finns effektivitetsvinster att hämta genom att involvera privat kapital i finansieringen av statlig transportinfrastruktur i form av offentlig-privat samverkan, OPS. Vidare föreslår kommittén ett försöksprogram där OPS ska testas på minst tre stora väg- eller järnvägsprojekt.

Första steget i försöksprogrammet bör enligt kommittén vara att inrätta en expertgrupp med uppdraget att, med hjälp av forskningsresultat och andra länders erfarenhet av OPS, identifiera lämpliga projekt där OPS kan testas. I ett andra steg ska en utvärdering av försöksprogrammet visa om det finns skäl att fortsätta med OPS-upphandlingar på en permanent basis.

Kräver beställarkompetens

OPS har använts för större infrastrukturprojekt i ett flertal länder, bland annat i Storbritannien och Norge. Ett svenskt exempel är Arlandabanan. Vid OPS tillhandahåller privata företag finansiering för projektet som en del av sitt åtagande. Den offentliga beställaren betalar en årlig ersättning, alternativt att det privata företaget får rätt att ta ut brukaravgifter. Projektet lämnas vanligtvis över till den offentliga sektorn vid avtalstidens slut.

En förutsättning för att uppnå effektivitetsvinsterna som OPS erbjuder är enligt kommittén att statens beställlar- och förhandlingskompetens håller en hög nivå.

Branschen är positiv

Sveriges Byggindustrier är positiva till kommitténs förslag. De ser gärna en utvecklad samverkan mellan det offentliga och näringslivet, och menar att det behövs för att möta de utmaningar som finns kopplade till större offentliga investerarar.

– Vi tror mycket på att alla genomförandeformer som stödjer en ökad effektivitet inom transportinfrastrukturen ska användas. OPS ska inte ses som en finansieringsform utan som en genomförandeform som använt vid rätt tillfälle skapar mer infrastruktur för skattebetalarnas pengar, vilket är ytterst angeläget och högst aktuellt i samband med att en ny Nationell Infrastrukturplan är under utformning, säger Lars Redzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen har ännu inte tagit ställning till kommitténs förslag.

Vill du läsa hela delbetänkandet?

Här kan du läsa delbetänkandet "Finansiering av infrastruktur med privat kapital?" i sin helhet.

Den andra delen av kommitténs uppdrag, som handlar om finansiering av infrastruktur genom skatt eller avgift, ska redovisas senast den 28 februari 2018.

Trafikverket mutanmäler 16 medarbetare

Anställda har tagit emot mobiltelefoner, datorer och Ipads av utbildningsföretag.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/trafikverket-mutanmaler-16-medarbetare-25833

Stoppade sexistiskt klotter – prisas

Elektrikern Karolina Dahl är årets Isabellestipendiat.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stoppade-sexistiskt-klotter-prisas-25832

Malmö tror på mer bostäder

Höjer prognosen för bostadsbyggandet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/malmo-tror-pa-mer-bostader-25830

Förslag på ny järnvägstrafiklag

Lättare för järnvägsföretag att få ersättning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forslag-pa-ny-jarnvagstrafiklag-25827

Kaoset i underjorden ska redas upp

Ny studie ska minska tunnelkaoset.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kaoset-i-underjorden-ska-redas-upp-25807

Livsfarliga transporter till svenska byggen

Betongelement transporteras med bristande lastsäkring.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/livsfarliga-transporter-till-svenska-byggen-25823

"Beslutet har ingen betydelse för marknaden"

Björn Wellhagen: "Riskerar att göra det dyrare att bygga och investera i bostäder."
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/beslutet-har-ingen-betydelse-marknaden-25817

Veidekke får 400 000 kronor i böter för brott mot Arbetsmiljölagen

Företaget bestrider avgiften.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/veidekke-far-400-000-kronor-i-boter-brott-mot-arbetsmiljolagen-25824

Fortsatt het byggkonjunktur - men bostadsbyggandet bromsar in

"Det finns en oro för kostnadschock."
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/fortsatt-het-byggkonjunktur-men-bostadsbyggandet-bromsar-25814

Ny databas förenar undersökningsmetoder

GeoBIM används allt mer i undermarksplanering.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ny-databas-forenar-undersokningsmetoder-25809