Meny

Förslaget: Testa OPS på tre stora infraprojekt

Förslaget: Testa OPS på tre stora infraprojekt

OPS kan komma att införas på bred front för finansiering transportinfrastruktur. En statlig utredning förslår ett försöksprogram med tre stora väg- eller järnvägsprojekt. De ska sedan utvärderas och visa om det finns skäl att fortsätta med OPS-upphandlingar på en permanent basis.

I juni 2016 gav regeringen en kommitté i uppdrag att utreda om större offentliga infrastrukturinvesteringar kan finansieras genom särskilda skatter eller avgifter, samt möjligheten att ta hjälp av privat kapital för att finansiera infrastruktur. Nu har kommittén lämnat ett första delbetänkande ”Finansiering av infrastruktur med privat kapital” som tittar närmare på förutsättningarna att använda privat kapital för att finansiera infrastruktur.

Kommitténs slutsatser är att det finns effektivitetsvinster att hämta genom att involvera privat kapital i finansieringen av statlig transportinfrastruktur i form av offentlig-privat samverkan, OPS. Vidare föreslår kommittén ett försöksprogram där OPS ska testas på minst tre stora väg- eller järnvägsprojekt.

Första steget i försöksprogrammet bör enligt kommittén vara att inrätta en expertgrupp med uppdraget att, med hjälp av forskningsresultat och andra länders erfarenhet av OPS, identifiera lämpliga projekt där OPS kan testas. I ett andra steg ska en utvärdering av försöksprogrammet visa om det finns skäl att fortsätta med OPS-upphandlingar på en permanent basis.

Kräver beställarkompetens

OPS har använts för större infrastrukturprojekt i ett flertal länder, bland annat i Storbritannien och Norge. Ett svenskt exempel är Arlandabanan. Vid OPS tillhandahåller privata företag finansiering för projektet som en del av sitt åtagande. Den offentliga beställaren betalar en årlig ersättning, alternativt att det privata företaget får rätt att ta ut brukaravgifter. Projektet lämnas vanligtvis över till den offentliga sektorn vid avtalstidens slut.

En förutsättning för att uppnå effektivitetsvinsterna som OPS erbjuder är enligt kommittén att statens beställlar- och förhandlingskompetens håller en hög nivå.

Branschen är positiv

Sveriges Byggindustrier är positiva till kommitténs förslag. De ser gärna en utvecklad samverkan mellan det offentliga och näringslivet, och menar att det behövs för att möta de utmaningar som finns kopplade till större offentliga investerarar.

– Vi tror mycket på att alla genomförandeformer som stödjer en ökad effektivitet inom transportinfrastrukturen ska användas. OPS ska inte ses som en finansieringsform utan som en genomförandeform som använt vid rätt tillfälle skapar mer infrastruktur för skattebetalarnas pengar, vilket är ytterst angeläget och högst aktuellt i samband med att en ny Nationell Infrastrukturplan är under utformning, säger Lars Redzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen har ännu inte tagit ställning till kommitténs förslag.

Vill du läsa hela delbetänkandet?

Här kan du läsa delbetänkandet "Finansiering av infrastruktur med privat kapital?" i sin helhet.

Den andra delen av kommitténs uppdrag, som handlar om finansiering av infrastruktur genom skatt eller avgift, ska redovisas senast den 28 februari 2018.

”Ett oerhört komplicerat projekt”

Citybanan har fört utvecklingen framåt.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ett-oerhort-komplicerat-projekt-25443

Bostadsbyggandet ökade med 22 procent

37 600 lägenheter påbörjade första halvåret 2017.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsbyggandet-okade-med-22-procent-25471

Webb-tv: Möt Sveriges Byggindustriers nya vd

Ex-ministern ska leda byggföretagens organisation.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/webb-tv-mot-sveriges-byggindustriers-nya-vd-25464

Peab ser ljust på framtiden

Omsättning och resultat upp för andra kvartalet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/peab-ser-ljust-pa-framtiden-25468

Veidekke förbättrar resultatet

Resultat och omsättning upp för andra kvartalet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/veidekke-forbattrar-resultatet-25466

V vill rusta bostäder med rättvisemiljarder

Vill satsa på förorter, bruksorter och glesbygdsområden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/v-vill-rusta-bostader-med-rattvisemiljarder-25465

Bostadsköpare föredrar nyproduktion

Många vill slippa budgivning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadskopare-foredrar-nyproduktion-25460

Bolagen som klivit upp en storlek

Byggindustrin tittar närmare på branschens snabbväxare.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bolagen-som-klivit-upp-en-storlek-25439

Polen+svensk allmännytta= sant

Startar gemensamt projekt i Göteborg.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/polensvensk-allmannytta-sant-25457

NCC bygger för Kärnhem i Norrköping

56 bostadsrätter med fasader i olika material.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-bygger-karnhem-i-norrkoping-25456